Welke lenzen aan te schaffen
- jur001
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Welke lenzen aan te schaffen
Hoi Allemaal,
ik wil binnenkort een nikon gaan kopen omdat ik toch wat meer tijd in fotograferen wil gaan steken. Tot nu toe leuk plaatjes gemaakt met mijn sony nex-3 maar wil toch meer.
Na wat overleg hier en daar wil ik een D7000 gaan kopen. Ik ben er alleen nog niet uit welke lenzen ik er bij zal kopen.
Ik wilde sowieso een 50 mm lens kopen (of is 35 mm beter) voor in huis, portretten etc. en dan zijn er diverse optie's.
- 18 - 105
of
- 18 - 200
of
- 18 - 55 en 55 -200
Daarnaast de vraag of het verstandig is om direct voor orginele Nikor objectieven te gaan, of dat Sigma of Tamron ook goede opties zijn.
Het heeft natuurlijk ook met geld te maken. Ik heb ijn eerste instantie maximaal zo'n 1400 euro te besteden.
alvast bedankt voor de adviezen.
gr
Jurgen
ik wil binnenkort een nikon gaan kopen omdat ik toch wat meer tijd in fotograferen wil gaan steken. Tot nu toe leuk plaatjes gemaakt met mijn sony nex-3 maar wil toch meer.
Na wat overleg hier en daar wil ik een D7000 gaan kopen. Ik ben er alleen nog niet uit welke lenzen ik er bij zal kopen.
Ik wilde sowieso een 50 mm lens kopen (of is 35 mm beter) voor in huis, portretten etc. en dan zijn er diverse optie's.
- 18 - 105
of
- 18 - 200
of
- 18 - 55 en 55 -200
Daarnaast de vraag of het verstandig is om direct voor orginele Nikor objectieven te gaan, of dat Sigma of Tamron ook goede opties zijn.
Het heeft natuurlijk ook met geld te maken. Ik heb ijn eerste instantie maximaal zo'n 1400 euro te besteden.
alvast bedankt voor de adviezen.
gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM
Flickr: Jurgen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Welke lenzen aan te schaffen
Waarom wil je van een NEX-3 naar een D7000 overstappen?
Wat denk je daarmee te winnen?
Besef je wel dat de NEX-3 (en NEX-5) exact de zelfde sensor hebben als de D7000?
En dat dit voor de beeldkwaliteit je overstap dus helemaal niets uit maakt?
Als je al objectieven hebt voor je NEX-3 en je wil upgraden, dan zou ik eerder eens kijken voor een NEX6 of 7.
Wat denk je daarmee te winnen?
Besef je wel dat de NEX-3 (en NEX-5) exact de zelfde sensor hebben als de D7000?
En dat dit voor de beeldkwaliteit je overstap dus helemaal niets uit maakt?
Als je al objectieven hebt voor je NEX-3 en je wil upgraden, dan zou ik eerder eens kijken voor een NEX6 of 7.
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat je voor een bepaald budget kan kopen, blijft wat mij betreft altijd een moeilijke keuze... maar, ik zou een stapje verder gaan dan de D7000 en voor de D7100 gaan. Een nieuwer model en ik vind 'm iets prettiger dan de D7000. Qua kosten scheelt het niet zo heel veel.
Aan jouw lijstje met objectieven zou ik de 18-140 willen toevoegen. Dan ben je bij Kamera Express voor €1389 klaar, dat tientje is voor de benzine
Dan doorsparen voor een prime.
Mijn tweede keuze zou de 16-85 zijn daar zijn de leden van dit forum ook erg positief over. Twee euro goedkoper dan de vorige combinatie...
De D7000 met een 18-200 geeft voor ongeveer 100 euro minder ook een goede combinatie. Dan heb je een prima zoombereik en kun je iets buiten het budget nog een 35mm 1.8 overwegen. Dat is een prima objectief voor een goede prijs! Ik zou eerder kiezen voor de 18-200 dan voor de 18-55 en 55-200. Qua kwaliteit maakt het volgens mij niet zoveel uit, wisselen geeft dan geen groot voordeel.
Het blijven allemaal persoonlijke keuzes en overwegingen. Er zijn veel sites die voorbeeldfoto's van objectieven laten zien en sites zoals Photozone.de die veel objectieven testen. Misschien helpt dat jou in de keuze?
Succes, en laat even weten wat het geworden is en als het kan ook waarom. Daar hebben anderen weer wat aan!
Aan jouw lijstje met objectieven zou ik de 18-140 willen toevoegen. Dan ben je bij Kamera Express voor €1389 klaar, dat tientje is voor de benzine

Mijn tweede keuze zou de 16-85 zijn daar zijn de leden van dit forum ook erg positief over. Twee euro goedkoper dan de vorige combinatie...
De D7000 met een 18-200 geeft voor ongeveer 100 euro minder ook een goede combinatie. Dan heb je een prima zoombereik en kun je iets buiten het budget nog een 35mm 1.8 overwegen. Dat is een prima objectief voor een goede prijs! Ik zou eerder kiezen voor de 18-200 dan voor de 18-55 en 55-200. Qua kwaliteit maakt het volgens mij niet zoveel uit, wisselen geeft dan geen groot voordeel.
Het blijven allemaal persoonlijke keuzes en overwegingen. Er zijn veel sites die voorbeeldfoto's van objectieven laten zien en sites zoals Photozone.de die veel objectieven testen. Misschien helpt dat jou in de keuze?
Succes, en laat even weten wat het geworden is en als het kan ook waarom. Daar hebben anderen weer wat aan!
Groet,
JW
JW
- John'47
- Forumlid
Kijk hier ook eens
http://tinyurl.com/nbro83o" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/kndndua" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/oqac7h4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/ko5mn8u" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/nbro83o" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/kndndua" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/oqac7h4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://tinyurl.com/ko5mn8u" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D810, Sony RX1R II.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: adviezen.
Beste Jurgen,
Welkom.
Deze vraag is al vaker gesteld.
Mijn advies blijft: begin met de 18-105 van Nikon.
Groeten, Gijs
Welkom.
Deze vraag is al vaker gesteld.
Mijn advies blijft: begin met de 18-105 van Nikon.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- John'47
- Forumlid
Met Gijs eens voor de D7000
Voor de D7100 zou ik met vast brandpunt objectieven werken
Heb beide camera's gebruikt en spreek uit ervaring
Voor de D7100 zou ik met vast brandpunt objectieven werken
Heb beide camera's gebruikt en spreek uit ervaring
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou beslist ook de Nikkor 16-85mm in mijn overwegingen betrekken. Naar mijn mening een net iets fijner brandpunt-bereik dan een 18-105mm en bovendien kwalitatief nog iets beter.
Jur
- jur001
- Clublid
Hoi Hoi,
tot zover al heel erg bedankt voor alle reactie's. Nog even een korte uitleg. Op mijn NEX-3 heb ik de standaard 18-55 lens zitten, en ik merk dat ik daar vaak wat betreft bereik echt tekort komt.
Ik wil vaak verder in kunnen zoomen. Er was wel 1 lens te koop bij sony maar die is verhoudingsgewijs erg duur plus de camera is dan helemaal uit balans/verhouding.
Dat is o.a. 1 van de redenen dat ik over ga naar een spiegelreflex camera (De NEX-3 maakt verder ook prachtige foto's).
Vandaar dat ik zoek naar een lens die verder kan inzoomen. Hierbij kom ik bij een max van 85 mm nog te kort denk ik. Vandaar dat ik kijk naar de 105 of 200 mm.
gr
Jurgen
tot zover al heel erg bedankt voor alle reactie's. Nog even een korte uitleg. Op mijn NEX-3 heb ik de standaard 18-55 lens zitten, en ik merk dat ik daar vaak wat betreft bereik echt tekort komt.
Ik wil vaak verder in kunnen zoomen. Er was wel 1 lens te koop bij sony maar die is verhoudingsgewijs erg duur plus de camera is dan helemaal uit balans/verhouding.
Dat is o.a. 1 van de redenen dat ik over ga naar een spiegelreflex camera (De NEX-3 maakt verder ook prachtige foto's).
Vandaar dat ik zoek naar een lens die verder kan inzoomen. Hierbij kom ik bij een max van 85 mm nog te kort denk ik. Vandaar dat ik kijk naar de 105 of 200 mm.
gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Als je behoefte hebt aan een groter tele-bereik, zou ik eerder kijken naar een combinatie van een kortere zoom, bijvoorbeeld de 16-85mm, plus een 70-300mm. Een alles-in-één objectief blijft altijd een ernstig compromis.
Jur
Denk eens hier aan.
Houd de NEX 3 met 18-55mm objectief er op.
Kijk dan eens naar de Nikon D7000 met een AF S 70-300mm objectief en eventueel een AF S 30 of 50 mm objectief.
Of.
Kijk eens naar de Nikon D7100 met een AF S 70-300mm objectief en koop dan later een AF S 35 of 50 mm objectief er bij.
Eventueel kan je die prime objectieven ook tweedehands kopen zo rond de prijs van € 125,00.
Houd de NEX 3 met 18-55mm objectief er op.
Kijk dan eens naar de Nikon D7000 met een AF S 70-300mm objectief en eventueel een AF S 30 of 50 mm objectief.
Of.
Kijk eens naar de Nikon D7100 met een AF S 70-300mm objectief en koop dan later een AF S 35 of 50 mm objectief er bij.
Eventueel kan je die prime objectieven ook tweedehands kopen zo rond de prijs van € 125,00.
-
- Clublid
De sigma 18-35mm f/1.8 is een dure aankoop, maar elke euro waard.