Adobe PS Cc / capture nx2 / lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Adobe PS Cc / capture nx2 / lightroom

Bericht door ThijsHakvoort » zo okt 20 2013 8:59 pm

Wil ik net mijn NEF bestanden bewerken in CS4, die geschoten zijn met de nieuwe D7100. Kan ik ze niet bewerken wegens veroudering van het systeem op de iMac:

iMac 10.5.8
CS4
View nx werkt alleen op 10.6 en hoger

Dus maar OS Snow Leopard 10.6 besteld, om iig view nx te kunnen draaien.

Maar goed, dan het belangrijkste, ik heb dus altijd CS4 gebruikt en moet nu updaten, maar wat te doen

1: update via Adobe en een PS en LR 5 abonnement voor 13,00 p/m
2: capture nx2 downloaden (betaald uiteraard)
3: lightroom los?
4: anders, namelijk....?

Wat is jullie advies?

Mvg Thijs
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Adobe PS Cc / capture nx2 / lightroom

Bericht door DannySan » zo okt 20 2013 9:52 pm

Hoi Thijs, een advies hier is lastig. Voor alle opties valt wat te zeggen... Ik gebruik LR5 als basis en Photoshop CC als aanvulling daarnaast. Bevalt mij prima, maar het is een kwestie van smaak. Probeer eens de trial versies?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ThijsHakvoort » zo okt 20 2013 10:11 pm

Ha Danny,

Ik snap dat het lastig is, dat vind ik namelijk ook. Ik heb alleen een beetje moeite om PS CC te moeten leasen... Heb graag het product aangeschaft.. Of is dat iets van de vorige eeuw? ;-)

Gr. Thijs

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo okt 20 2013 11:48 pm

Heb zelf ook CC. Maar dat komt omdat ik niet zonder PS kan.
Ach, ik "vertrouw" maar op Adobe dat dit geen nadelige gevolgen heeft voor de toekomst, financieel of licentie wijs.

Je zegt dat je CS4 hebt, als dat een officiële licentie is zou ik persoonlijk geen moment twijfelen en die "aanbieding" van Adobe voor PS CC en LR5 gewoon direct nemen. De prijs die je per maand betaald is bij lange niet het bedrag dat je betaald voor bijv. CS6 en LR5. Daarbij ben je "verzekerd" van altijd recentelijk versies.
Hoeveel maanden moet je dit wel niet "leasen" voor je die CS6 alleen er al uit hebt.
Daarbij, Adobe zegt voorlopig gewoon CS6 te ondersteunen, maar ja wat is voorlopig......

Een andere, meer bewerkelijke, mogelijkheid is de Adobe DNG converter. Haal je D7100 bestanden binnen als DNG en bewerk die in CS4.
Daarbij CNX2 is zeker ook niet slecht, en hetzelfde geldt voor LR5 (wat meer van deze tijd is als CNX2!), het is alleen geen PS, zeker als je altijd al met PS werkt ;)

Echter ga je je zelf niet te buiten aan bewerkingen (lagen, kanalen, composities etc.) dan zou ik toch aanraden om lekker eens LR5 uit te proberen. Ik denk dat dit punt het belangrijkst is in je beslissing.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo okt 30 2013 1:44 pm

Sharkey schreef: Echter ga je je zelf niet te buiten aan bewerkingen (lagen, kanalen, composities etc.) dan zou ik toch aanraden om lekker eens LR5 uit te proberen. Ik denk dat dit punt het belangrijkst is in je beslissing.
Mee eens, ik zelf gebruik lightroom voor 99% van mijn foto's, voor hele specifieke lagen bewerkingen photoshop maar dan een oudere versie en niet CC. LR stuurt de te bewerken foto dan als psd bestand naar photoshop zodat ik geen last heb van de nieuwste camera RAW versie.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ThijsHakvoort » wo okt 30 2013 9:39 pm

Kijk! Aan die optie had ik nog niet gedacht. Tnx dotcat...

Dan ben ik voor relatief klein bedrag klaar. Optie van lease constructie nog even bedenken

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo okt 30 2013 10:44 pm

Je kunt ook een trial downloaden en proberen of de combi van Lightroom met jouw PS CS versie werkt. Camera RAW versies kunnen een enkele keer gaan dwars liggen.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”