Hoi Rita,
leuk dat je een serie foto's plaatst!
Maar je moet nog steeds een hele bult oefenen hoor
Het is vooral een kwestie van de juiste settings kiezen voor de juiste situatie; en dat is hier niet altijd gebeurt.
Het is natuurlijk een leuk foto-verslag van een super-leuke dag en dát is het belangrijkste; maar er zijn nog wel wat verbeterpuntjes:
Toen je hier was hebben we de basics doorgenomen, maar die pas je nog niet toe; ik zal ze per foto benoemen:
1:
Een foto waarbij jij en je onderwerp(en) stilstaan; maar je hebt AF-C gebruikt (continue focus) en als focus-punt-instelling 'dynamic'.
Op zich helemaal geen gekke foto zo, maar voor stilstaande momenten gebruik je beter AF-S en als focus-punt-instelling 'single point'.
2:
Tot nu toe de beste foto, al zie ik dat je dezelfde instellingen als bij foto 1 hebt gebruikt; volgens mij bewegen ze hier nog niet zo snel toch?
Als dat wél zo is, had je beter op de S-stand kunnen schieten, en dan wél met AF-C. En hier had je diafragma volgens mij nog wel een stukje verder open gekunt?
3:
Hier bewegen ze zéker snel, en kom je door het schieten in de A-stand en het gebruik van matrix-metering in de 'problemen'.
Zoals ik je had voorgedaan, gaat de lichtmeter een héleboel 'wit' zien en nauwelijks 'zwart' (in verhouding) en dan wordt er dus onderbelicht.
Hier had je beter spot-meting (ipv matrix-meting) kunnen gebruiken, de camera op de S-stand zetten en een sluitertijd van (pakweg) 1/320 of 1/500 kunnen kiezen.
Je hebt dan meer controle over je resultaat.
Het in zwart-wit zetten van de foto doet 'm niet zo goed, en dat de afbeelding er zo uitziet heeft dus niets met je ISO-stand te maken.
4:
Exact hetzelfde verhaal als foto 3.
5:
En eigenlijk weer hetzelfde verhaal als foto 3 en 4; behalve dan dat qua licht matrix-metering hier wel weer prima is. Maar je blijft nu voor bewegende beelden hangen in de A-stand.
Daarnaast vindt ik het 'moment' niet zo heel mooi gekozen; was er geen enkel stuk waarbij ze 'op je af kwamen' en waar je klaar kon staan om ze 'klik' te pakken?
6:
Deze is genomen op de S-stand, dus dat is goed. Maar je ISO staat op 1600, staat deze op auto-ISO?
Dat is helaas niet altijd 'betrouwbaar' en hierdoor heeft de camera zó'n bak licht binnengekregen dat 'ie het diafragma naar f/22 heeft gezet.
Dat is echt vér voorbij wat er nog werkbaar is voor de camera, en je beeld krijgt last van 'diffractie'.
Dat het beeld zo wazig is, zou kunnen door de diffractie of gewoon omdat de sluitertijd tóch nog een stukje omhoog moest voor dit beeld.
7:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als foto 6.
8:
En hetzelfde verhaal als foto's 6 en 7.
De focus ligt volgens mij op de ketting, en niet op het gezicht?
9:
Op zich een leuke foto wel hoor, maar je kunt zien dat je net van de 'snelle attractie' komt; de instellingen staan namelijk nog daar op
Dit is weer stilstaan (zowel jij als onderwerp), dus terug naar de A-stand; die focus-mode op AF-S en vastzetten op het oog van de kleine dame (nu is de kikker scherp, en met meiske niet).
10:
Gemaakt in de P-stand, een - voor mij dan - onwerkbare stand omdat het een soort half-automaat is.
Ook hier kloppen de verdere instellingen niet helemaal. Je krijgt hier veel licht binnen dus je camera gaat érgens proberen dat te compenseren.
Omlaag met de ISO (dan maar van de auto-iso stand af?) en omlaag met die sluitertijd, 1/3200 is véél te snel voor zoiets als dit.
11:
Op zich geen hele slechte foto, maar jullie zijn niet scherp?
En hier is wél de optie om "mee te gaan" met de actie, dus de camera op burst mode; de juiste settings kiezen. Dan jou en Anouk in 'focus' nemen en blijven volgen.
Jullie komen tenslotte dichterbij.
Ik vindt het toppie dat je de foto's post; en de dag is er natuurlijk niet minder om als ik zeg dat er qua instellingen nog heel wat meer uit je D90 te halen valt.
Denk inderdaad - zoals al gezegd - om je composities, maar denk meer om de juiste instellingen van je camera per moment.
Zodra je dat doet ga je 'die stap' vooruit in de beelden die je krijgt.
Ik hoop dat je er wat mee kan, blijven oefenen!
Groet Danny