Dagje Duinrell.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rita
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Dagje Duinrell.

Bericht door Rita » ma okt 21 2013 2:50 pm

Ik ben gister een dagje met mijn dochter Tineke en kleindochter Anouk naar Duinrell geweest.
Het was een super leuke dag.
Heb daar ook geprobeerd om leuke foto's te maken.
Moet erbij zeggen, alle attracties gaan zo snel, dat dit geen gemakkelijke opgave was :wink:

1. Dochter Tineke en kleindochter Anouk staan heel lang te wachten.
Afbeelding

2. Endelijk vertrekken zij voor een tochtje met de Falcon,
recht omhoog en recht naar beneden, brr!
Afbeelding

3. Daar komen ze naar beneden.
Afbeelding

4. Een volgende bocht.
Afbeelding

5. Andere bocht wat verder weg.
Afbeelding

6. Hier zitten de dames in een draaiende schommel, ben even de naam kwijt.
Zij zitten links boven op de hoek.
Afbeelding

7. Een totaal plaatje.
Afbeelding

8. Tineke in de zweef.
Afbeelding

9. Anouk en de Duinrell kikker.
Afbeelding

10. Kerktoren van Wassenaar, gemaakt vanuit een zeer wiebelend reuzenrad.
Afbeelding

11. Anouk en ikke in de achtbaan! Gemaakt door mijn dochter Tineke!
Afbeelding

Twee foto's waar de dames in de Falcon zitten, waren erg donker, deze heb ik maar in zwart wit gezet, had de iso niet goed staan denk ik.
Groetjes Rita
D90

peterk
Forumlid
Forumlid

Re: Dagje Duinrell.

Bericht door peterk » ma okt 21 2013 11:13 pm

Geschoten in de automaat stand?

Ik zie hele vreemde exif waarde? Mag ik vragen welke lens gebruikt is? 55-300?

Bv foto 10. sluitertijd 1/3200 diafragma f7 iso 1600 brandpunt 270.

Kun je uitleg geven waarom deze waardes gekozen zijn?

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » di okt 22 2013 12:10 am

peterk schreef:Geschoten in de automaat stand?

Ik zie hele vreemde exif waarde? Mag ik vragen welke lens gebruikt is? 55-300?

Bv foto 10. sluitertijd 1/3200 diafragma f7 iso 1600 brandpunt 270.

Kun je uitleg geven waarom deze waardes gekozen zijn?
Nee heb de automaat stand niet gebruikt.
Heb hem op de A, de M en de S stand gehad.

Het meeste is in de S stand gebruikt met iso 1600 en sluitertijd 200.

Foto 10 heeft stond de camera in de S stand, hoe deze exif er uit is gekomen, heb er werkelijk geen idee van, ik had hem volgens mij op sluitertijd 200 en iso 1600 staan.
De auto stand gebruik ik niet meer, wil met de andere knoppen leren omgaan.
Groetjes Rita
D90

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 22 2013 12:57 am

Ik denk dat je beter kan proberen de ISO waarde een stuk lager te houden. ISO 1600 is op een D90 niet goed voor de kwaliteit. Het is hier ook vaak helemaal niet nodig. 1/3200 Van een seconde is natuurlijk wel extreem kort.

De foto's zijn ook veelal erg donker valt me op. Dat gebouw bijvoorbeeld. En erg krap gecropt. En de verzadiging is wat aan de hoge kant bij een aantal foto's. de donkere partijen zijn ook erg dichtgelopen. En waarom twee foto's naar zwart-wit omgezet? Dat voegt volgens mij bij dit onderwerp niets toe.

Wat me ook opvalt is dat het onderwerp eigenlijk altijd in het midden staat. Dat is niet de spannendste plek om je onderwerp neer te zetten. Probeer eens wat met de regel-van-derden in je foto's te krijgen. Je zal zien dat dat wat spannender foto's oplevert.

Verder vind ik het lastig om wat over de foto's te zeggen. Het zijn duidelijk familiefoto's die voor jou een heel andere waarde hebben dan voor ons buitenstaanders. Ik probeer ook altijd positieve punten naar voren te brengen, maar doordat je zulke rare instellingen gebruikt hebt en de composities en onderwerpen niet zo spannend zijn weet ik eigenlijk niet zo goed welk punt ik daarbij zou kunnen aanstippen. Niet dat ze dramatisch slecht zijn hoor. Ik bewerk tegenwoordig regelmatig wat foto's die ik vroeger geschoten heb. Geloof me; die waren van een gelijk niveau. En ik kan zeggen dat het met mij allemaal best goed gekomen is. Veel oefenen en kritisch naar je foto's kijken! Liefst met anderen erbij. Probeer zelf erachter te komen waarom foto's werken en andere niet. Bij je eigen foto's en bij foto's van anderen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » di okt 22 2013 6:43 am

Hoi Rita,

leuk dat je een serie foto's plaatst!
Maar je moet nog steeds een hele bult oefenen hoor :wink:
Het is vooral een kwestie van de juiste settings kiezen voor de juiste situatie; en dat is hier niet altijd gebeurt.
Het is natuurlijk een leuk foto-verslag van een super-leuke dag en dát is het belangrijkste; maar er zijn nog wel wat verbeterpuntjes:

Toen je hier was hebben we de basics doorgenomen, maar die pas je nog niet toe; ik zal ze per foto benoemen:

1:
Een foto waarbij jij en je onderwerp(en) stilstaan; maar je hebt AF-C gebruikt (continue focus) en als focus-punt-instelling 'dynamic'.
Op zich helemaal geen gekke foto zo, maar voor stilstaande momenten gebruik je beter AF-S en als focus-punt-instelling 'single point'.

2:
Tot nu toe de beste foto, al zie ik dat je dezelfde instellingen als bij foto 1 hebt gebruikt; volgens mij bewegen ze hier nog niet zo snel toch?
Als dat wél zo is, had je beter op de S-stand kunnen schieten, en dan wél met AF-C. En hier had je diafragma volgens mij nog wel een stukje verder open gekunt?

3:
Hier bewegen ze zéker snel, en kom je door het schieten in de A-stand en het gebruik van matrix-metering in de 'problemen'.
Zoals ik je had voorgedaan, gaat de lichtmeter een héleboel 'wit' zien en nauwelijks 'zwart' (in verhouding) en dan wordt er dus onderbelicht.
Hier had je beter spot-meting (ipv matrix-meting) kunnen gebruiken, de camera op de S-stand zetten en een sluitertijd van (pakweg) 1/320 of 1/500 kunnen kiezen.
Je hebt dan meer controle over je resultaat.
Het in zwart-wit zetten van de foto doet 'm niet zo goed, en dat de afbeelding er zo uitziet heeft dus niets met je ISO-stand te maken.

4:
Exact hetzelfde verhaal als foto 3.

5:
En eigenlijk weer hetzelfde verhaal als foto 3 en 4; behalve dan dat qua licht matrix-metering hier wel weer prima is. Maar je blijft nu voor bewegende beelden hangen in de A-stand.
Daarnaast vindt ik het 'moment' niet zo heel mooi gekozen; was er geen enkel stuk waarbij ze 'op je af kwamen' en waar je klaar kon staan om ze 'klik' te pakken?

6:
Deze is genomen op de S-stand, dus dat is goed. Maar je ISO staat op 1600, staat deze op auto-ISO?
Dat is helaas niet altijd 'betrouwbaar' en hierdoor heeft de camera zó'n bak licht binnengekregen dat 'ie het diafragma naar f/22 heeft gezet.
Dat is echt vér voorbij wat er nog werkbaar is voor de camera, en je beeld krijgt last van 'diffractie'.
Dat het beeld zo wazig is, zou kunnen door de diffractie of gewoon omdat de sluitertijd tóch nog een stukje omhoog moest voor dit beeld.

7:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als foto 6.

8:
En hetzelfde verhaal als foto's 6 en 7.
De focus ligt volgens mij op de ketting, en niet op het gezicht?

9:
Op zich een leuke foto wel hoor, maar je kunt zien dat je net van de 'snelle attractie' komt; de instellingen staan namelijk nog daar op :wink:
Dit is weer stilstaan (zowel jij als onderwerp), dus terug naar de A-stand; die focus-mode op AF-S en vastzetten op het oog van de kleine dame (nu is de kikker scherp, en met meiske niet).

10:
Gemaakt in de P-stand, een - voor mij dan - onwerkbare stand omdat het een soort half-automaat is.
Ook hier kloppen de verdere instellingen niet helemaal. Je krijgt hier veel licht binnen dus je camera gaat érgens proberen dat te compenseren.
Omlaag met de ISO (dan maar van de auto-iso stand af?) en omlaag met die sluitertijd, 1/3200 is véél te snel voor zoiets als dit.

11:
Op zich geen hele slechte foto, maar jullie zijn niet scherp?
En hier is wél de optie om "mee te gaan" met de actie, dus de camera op burst mode; de juiste settings kiezen. Dan jou en Anouk in 'focus' nemen en blijven volgen.
Jullie komen tenslotte dichterbij.

Ik vindt het toppie dat je de foto's post; en de dag is er natuurlijk niet minder om als ik zeg dat er qua instellingen nog heel wat meer uit je D90 te halen valt.
Denk inderdaad - zoals al gezegd - om je composities, maar denk meer om de juiste instellingen van je camera per moment.
Zodra je dat doet ga je 'die stap' vooruit in de beelden die je krijgt.

Ik hoop dat je er wat mee kan, blijven oefenen!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » di okt 22 2013 9:50 am

Patrick schreef:Ik denk dat je beter kan proberen de ISO waarde een stuk lager te houden. ISO 1600 is op een D90 niet goed voor de kwaliteit. Het is hier ook vaak helemaal niet nodig. 1/3200 Van een seconde is natuurlijk wel extreem kort.

De foto's zijn ook veelal erg donker valt me op. Dat gebouw bijvoorbeeld. En erg krap gecropt. En de verzadiging is wat aan de hoge kant bij een aantal foto's. de donkere partijen zijn ook erg dichtgelopen. En waarom twee foto's naar zwart-wit omgezet? Dat voegt volgens mij bij dit onderwerp niets toe.

Wat me ook opvalt is dat het onderwerp eigenlijk altijd in het midden staat. Dat is niet de spannendste plek om je onderwerp neer te zetten. Probeer eens wat met de regel-van-derden in je foto's te krijgen. Je zal zien dat dat wat spannender foto's oplevert.

Verder vind ik het lastig om wat over de foto's te zeggen. Het zijn duidelijk familiefoto's die voor jou een heel andere waarde hebben dan voor ons buitenstaanders. Ik probeer ook altijd positieve punten naar voren te brengen, maar doordat je zulke rare instellingen gebruikt hebt en de composities en onderwerpen niet zo spannend zijn weet ik eigenlijk niet zo goed welk punt ik daarbij zou kunnen aanstippen. Niet dat ze dramatisch slecht zijn hoor. Ik bewerk tegenwoordig regelmatig wat foto's die ik vroeger geschoten heb. Geloof me; die waren van een gelijk niveau. En ik kan zeggen dat het met mij allemaal best goed gekomen is. Veel oefenen en kritisch naar je foto's kijken! Liefst met anderen erbij. Probeer zelf erachter te komen waarom foto's werken en andere niet. Bij je eigen foto's en bij foto's van anderen.
Klopt inderdaad wat je zegt.
Maar alles ging zo vreselijk snel daar, dat was niet bij te benen.
Dus de nadruk lag eerst op redelijk goede foto's te maken, de regel van de derden is mij bekend, maar echt waar, dat kon ik in zo'n pretpark niet ook nog bij benen, hihi!
Ja het zijn familie foto's, maar ook weer gemaakt om ervaring op te doen.
Dat is ook de reden dat ik ze in beoordeling heb gezet, wil graag een eerlijke beoordeling, want daar heb ik wat aan.
Voor ons blijven het mooie plaatjes en daarmee hun waarde houden, zelfs al zou alles negatief beoordeeld worden.
Veel oefenen doe ik, maar dit was een extreme uitdaging, waar ik eigenlijk nog niet aan toe was, maar heb de sprong gewaagt, wie niet waagt, wie niet wint :wink:
Groetjes Rita
D90

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » di okt 22 2013 10:01 am

DannySan schreef:Hoi Rita,

leuk dat je een serie foto's plaatst!
Maar je moet nog steeds een hele bult oefenen hoor :wink:
Het is vooral een kwestie van de juiste settings kiezen voor de juiste situatie; en dat is hier niet altijd gebeurt.
Het is natuurlijk een leuk foto-verslag van een super-leuke dag en dát is het belangrijkste; maar er zijn nog wel wat verbeterpuntjes:

Toen je hier was hebben we de basics doorgenomen, maar die pas je nog niet toe; ik zal ze per foto benoemen:

1:
Een foto waarbij jij en je onderwerp(en) stilstaan; maar je hebt AF-C gebruikt (continue focus) en als focus-punt-instelling 'dynamic'.
Op zich helemaal geen gekke foto zo, maar voor stilstaande momenten gebruik je beter AF-S en als focus-punt-instelling 'single point'.

2:
Tot nu toe de beste foto, al zie ik dat je dezelfde instellingen als bij foto 1 hebt gebruikt; volgens mij bewegen ze hier nog niet zo snel toch?
Als dat wél zo is, had je beter op de S-stand kunnen schieten, en dan wél met AF-C. En hier had je diafragma volgens mij nog wel een stukje verder open gekunt?

3:
Hier bewegen ze zéker snel, en kom je door het schieten in de A-stand en het gebruik van matrix-metering in de 'problemen'.
Zoals ik je had voorgedaan, gaat de lichtmeter een héleboel 'wit' zien en nauwelijks 'zwart' (in verhouding) en dan wordt er dus onderbelicht.
Hier had je beter spot-meting (ipv matrix-meting) kunnen gebruiken, de camera op de S-stand zetten en een sluitertijd van (pakweg) 1/320 of 1/500 kunnen kiezen.
Je hebt dan meer controle over je resultaat.
Het in zwart-wit zetten van de foto doet 'm niet zo goed, en dat de afbeelding er zo uitziet heeft dus niets met je ISO-stand te maken.

4:
Exact hetzelfde verhaal als foto 3.

5:
En eigenlijk weer hetzelfde verhaal als foto 3 en 4; behalve dan dat qua licht matrix-metering hier wel weer prima is. Maar je blijft nu voor bewegende beelden hangen in de A-stand.
Daarnaast vindt ik het 'moment' niet zo heel mooi gekozen; was er geen enkel stuk waarbij ze 'op je af kwamen' en waar je klaar kon staan om ze 'klik' te pakken?

6:
Deze is genomen op de S-stand, dus dat is goed. Maar je ISO staat op 1600, staat deze op auto-ISO?
Dat is helaas niet altijd 'betrouwbaar' en hierdoor heeft de camera zó'n bak licht binnengekregen dat 'ie het diafragma naar f/22 heeft gezet.
Dat is echt vér voorbij wat er nog werkbaar is voor de camera, en je beeld krijgt last van 'diffractie'.
Dat het beeld zo wazig is, zou kunnen door de diffractie of gewoon omdat de sluitertijd tóch nog een stukje omhoog moest voor dit beeld.

7:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als foto 6.

8:
En hetzelfde verhaal als foto's 6 en 7.
De focus ligt volgens mij op de ketting, en niet op het gezicht?

9:
Op zich een leuke foto wel hoor, maar je kunt zien dat je net van de 'snelle attractie' komt; de instellingen staan namelijk nog daar op :wink:
Dit is weer stilstaan (zowel jij als onderwerp), dus terug naar de A-stand; die focus-mode op AF-S en vastzetten op het oog van de kleine dame (nu is de kikker scherp, en met meiske niet).

10:
Gemaakt in de P-stand, een - voor mij dan - onwerkbare stand omdat het een soort half-automaat is.
Ook hier kloppen de verdere instellingen niet helemaal. Je krijgt hier veel licht binnen dus je camera gaat érgens proberen dat te compenseren.
Omlaag met de ISO (dan maar van de auto-iso stand af?) en omlaag met die sluitertijd, 1/3200 is véél te snel voor zoiets als dit.

11:
Op zich geen hele slechte foto, maar jullie zijn niet scherp?
En hier is wél de optie om "mee te gaan" met de actie, dus de camera op burst mode; de juiste settings kiezen. Dan jou en Anouk in 'focus' nemen en blijven volgen.
Jullie komen tenslotte dichterbij.

Ik vindt het toppie dat je de foto's post; en de dag is er natuurlijk niet minder om als ik zeg dat er qua instellingen nog heel wat meer uit je D90 te halen valt.
Denk inderdaad - zoals al gezegd - om je composities, maar denk meer om de juiste instellingen van je camera per moment.
Zodra je dat doet ga je 'die stap' vooruit in de beelden die je krijgt.

Ik hoop dat je er wat mee kan, blijven oefenen!
Groet Danny
Verbeter puntjes zijn er zeker, daar was ik mij van bewust toen ik de foto's thuis op de pc bekeek.
Was zelf ook zeker niet tevreden, maar kan het helaas niet even snel over doen.
De dag en herinnering is er zeker niet minder om.
Maar zeg er eerlijk bij, ik mij er wel op verkeken, alles ging daar zo snel, dat ik vaak niet eens de tijd had om wat aan te passen, mis die behendigheid nog, weet het wel te vinden, maar de snelheid ontbreekt daar nog.

1, Klopt wat je zegt van F-c en F-s, maar zoals ik zei, ik kreeg dat nog niet voor elkaar in zo'n korte tijd die je daar hebt!

2, hier geef ik eerlijk toe dat ik er niet aan gedacht heb!

3, Ook hier miste de vinger vlugheid helaas.

8, Hier had ik eindelijk in de gaten dat hij nog in de A stand stond :oops:
De ketting klopt, maar dat had ook weer te maken met dat je zo akelig snel moet klikken, anders zijn ze weer voorbij.

9, ja had de snelheid er in zitten en niet opgelet.

Vanaf foto 9 heeft mijn dochter wat foto's geschoten en ik daar weer tussen door, had niet in de gaten dat zij wat verandert had, is geen excuus ik weet het, had er naar moeten kijken.

Ben blij met de eerlijke beoordeling en ik ga gewoon weer verder, opgeven komt niet voor in het woordenboek :D
Groetjes Rita
D90

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di okt 22 2013 10:06 am

Hoi Rita,

goed om te lezen dat je je 'niet uit het veld' laat slaan.
Het is inderdaad oefenen, oefenen en oefenen.
Vooral de settings op je camera goed zetten is belangrijk, je hebt een D90 en daarbij zijn álle hoofdfuncties met 2 knoppen-combi's binnen 2 seconden te wisselen.
Ik zou vooral daarop oefenen.

peterk
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterk » di okt 22 2013 10:17 am

Het is goed dat je lekker bezig bent.

Ik ga verder niet op de fotos in omdat ik ze persoonlijk niet erg sterk vind.
Dit bedoel ik niet raar hoor. Maar volgens mij heb je werkelijk geen idee waar je mee bezig bent.

Verdiep je eerst eens in de belichtings driehoek. Als je dat echt snapt wat helemaal niet zo moeilijk is ga je verder.

Weet je bv wel waar al die dingetjes voor staan als je door de zoeker kijkt? + --.--.--.-- - dit bv?

Weet je bv ook dat hoe hoger je iso gaat hoe slechter je foto eigenlijk word heel plat gezegt.
En ik denk ook dat je niet echt een goede houding aanneemt als je een foto maakt.
Dit is ook erg belangrijk om bewegings onscherpte te voorkomen.

Zie dit als positieve kritiek. Ik heb wel vaker mensen geholpen via de mail om het driehoekje uit te leggen evt zou ik dit ook wel met jou willen doen.

Dan mag je me gerust een pb sturen.

Vr gr peter

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di okt 22 2013 10:26 am

Hoi Peter,

ze is onlangs bij me op de koffie geweest, inclusief camera en objectieven en we hebben een middag gespendeerd om dit alles door te nemen :wink:
Dat was op véle punten al een 'aha-moment' maar het waren er best veel; dus die kennis en vaardigheden moeten nog even inzinken.
En vooral heel veel oefenen, maar dat komt goed want Rita is heel enthousiast :mrgreen:

En ik lees een paar keer dat je je 'excuseert'; dat is nergens voor nodig hoor.
Het zijn jouw foto's, van jullie dagje uit.
Iedereen moet zijn of haar basis leren, en het feit dat je er mee bezig bent vindt ik al bewonderens-waardig; velen gooien het bijltje er maar bij neer of geven die $)_$(* camera de schuld...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 22 2013 11:11 am

Ik zou, zeker in dit stadium, je juist nog niet te veel bezig houden met schakelen tussen AFC en AFS. Als het een mengeling wordt, kies dan gewoon AFC. Dat gebruik ik ook standaard.

De sluitertijden, ISO en diafragma's in de gaten houden is veel belangrijker en al lastig genoeg.

Als je mooie composities maken nog lastig vindt, schiet dan wat ruimer en maak de compositie achteraf op de PC. Als je dat veel doet ga je er vanzelf een gevoel bij krijgen en lukt het je ook steeds makkelijker in het veld.

En kom je er een keer even niet uit? Zet 'm dan gewoon een keer op sport, landschapje of wat ook nodig is. De composities zijn belangrijker dan de techniek. En als je ziet dat zo'n automatische stand het goed doet, kijk dan welke sluitertijden en zo gekozen zijn door de camera. Door daar veel naar te kijken leer je ook veel. Als je ziet dat de automaat het verprutst, probeer dan te bedenken waarom het fout gaat en doe het dan handmatig beter.

Natuurlijk wel weer van de automatische standen af als je weer op het goede spoor bent. Uiteindelijk is het echt een voordeel als je de camera zelf meer onder controle hebt en niet overgeleverd bent aan wat de camera allemaal voor je uitdoktert.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di okt 22 2013 12:15 pm

Rita schreef: Maar zeg er eerlijk bij, ik mij er wel op verkeken, alles ging daar zo snel, dat ik vaak niet eens de tijd had om wat aan te passen, mis die behendigheid nog, weet het wel te vinden, maar de snelheid ontbreekt daar nog.
Rita,

Ik snap je uitspraak, dat alles zo snel gaat, niet helemaal.

Bij je eerste foto zet je dat je dochter en klein dochter heel lang staan te wachten.
Wat heb jij in die tijd gedaan? Dat was voor jou de ideale tijd geweest om je voor te bereiden. Een goede plek zoeken, camera instellingen controleren, test foto’s maken, camera bijstellen, nog een keer testen, compositie bepalen, weer testfoto maken, net zo lag tot je tevreden bent, of de tijd op is.

Op het moment dat je familie aan de beurt is ben jij er helemaal klaar voor en hoef jij eigenlijk alleen nog maar op het juiste moment op het knopje te drukken.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op di okt 22 2013 12:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di okt 22 2013 12:18 pm

Mooi verwoord yzf1kr!

dat is voor mij eigenlijk een soort '2e natuur' geworden (soms zelf zó erg dat ik het ZONDER camera ook heb :huh: :mrgreen: )

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » wo okt 23 2013 12:59 am

yzf1kr schreef:
Rita schreef: Maar zeg er eerlijk bij, ik mij er wel op verkeken, alles ging daar zo snel, dat ik vaak niet eens de tijd had om wat aan te passen, mis die behendigheid nog, weet het wel te vinden, maar de snelheid ontbreekt daar nog.
Rita,

Ik snap je uitspraak, dat alles zo snel gaat, niet helemaal.

Bij je eerste foto zet je dat je dochter en klein dochter heel lang staan te wachten.
Wat heb jij in die tijd gedaan? Dat was voor jou de ideale tijd geweest om je voor te bereiden. Een goede plek zoeken, camera instellingen controleren, test foto’s maken, camera bijstellen, nog een keer testen, compositie bepalen, weer testfoto maken, net zo lag tot je tevreden bent, of de tijd op is.

Op het moment dat je familie aan de beurt is ben jij er helemaal klaar voor en hoef jij eigenlijk alleen nog maar op het juiste moment op het knopje te drukken.
Klopt wat je zegt, maar als je dochter en kleindochter in zo'n zitten, wil je hen kunnen zien en maak je toch net weer even anders je foto's dan als er vreemden in zitten.
Wat ik precies met snelheid bedoelde, is dat ik heb geoefend toen ik stond te wachten, maar je neemt uit verschillende posities een foto, dan komt je familie eraan en ga je te snel van positie naar positie en dat had ik verkeerd ingeschat.

Maar zoals gezegd, ik geef echt niet op, ik heb veel geleerd bij en van Danny en ik besef mij geel goed dat ik het mijzelf heel moeilijk heb gemaakt in zo'n druk park en met een over enthousiaste kleindochter.
Als het weer meewerkt, ga ik deze week nog op stap met de camera, maak het mijzelf dan wel iets gemakkelijker en zeker geen roetsbanen :wink:
Groetjes Rita
D90

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”