Op pad naar paddestoelen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Rikietje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Op pad naar paddestoelen

Bericht door Rikietje » ma okt 21 2013 6:42 pm

Vandaag een dagje vrij en aan het begin van de middag maar eens besloten om met mijn camera naar de Veluwe bij ons in de buurt te gaan (de Posbank, bij Rheden voor de liefhebbers) prachtig gebied hier en heb me er dan ook mooi een dikke 2 uur vermaakt.

Hieronder post ik enkele foto's die ik gemaakt heb vandaag en ik hoop dat jullie nog goede tips & tweaks voor mij hebben, zowel betreft de compositie e.d. maar ook nabewerking.

1.
Hier kwam ik de grote meneer tegen samen met zijn kleine broertje. Toch maar gekozen voor f/8 (i.p.v. 5.6) omdat hierdoor de tweede paddestoel beter uitkwam.
Afbeelding
EXIF:
Model: NIKON D3200
ISO: 200
Belichting: 1/15 sec.
Diafragma: 8.0
Brandpuntsafstand: 80mm

2. Misschien een iets te drukke bokeh?
Afbeelding
EXIF:
ISO: 100
Belichting: 1/30 sec.
Diafragma: 5.6
Brandpuntsafstand: 105mm

3.
Afbeelding
EXIF:
Belichting: 1/10 sec.
Brandpuntsafstand: 52mm

4.zeg het maar =)
Afbeelding
EXIF:
Belichting: 1/13 sec.
Diafragma: 9.0

5. Zeg het maar ... Hij zat voor mij persoonlijk net op het randje dat die scherp genoeg was. Wat vinden jullie?
Afbeelding
EXIF:
Belichting: 1/6 sec.

6. Deze vind ik wel goed gelukt
Afbeelding
EXIF:
ISO: 200
Belichting: 1/25 sec.

7.
Afbeelding
EXIF:
Belichting: 1/100 sec.
Brandpuntsafstand: 18mm

Nou dat waren ze dan!

Alvast bedankt dat jullie er naar gekeken, ik zou graag willen weten wat je er van vindt, zodat ik mijzelf kan blijven verbeteren.
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)

Puma
Forumlid
Forumlid

Re: Op pad naar paddestoelen

Bericht door Puma » ma okt 21 2013 7:24 pm

Ik ben zelf nog beginnend fotograaf maar zal de foto's proberen te beoordelen:

1. Persoonlijk mijn favoriet. Kleuren vind ik persoonlijk erg mooi.
2. Zoals je zelf al zegt is de achtergrond heel druk. Doordat je onderwerp een beetje dezelfde kleur is springt deze er niet echt uit. Bij een donkere achtergrond had deze er wellicht beter uitgekomen.
3. De achtergrond valt hier erg op. Was dat de bedoeling? De focus had iets meer op de paddenstoel mogen liggen naar mijn mening.
4. Had ik misschien uit een iets andere hoek genomen zodat het onderwerp niet in het midden van de foto stond. De scherpte op de twee voorste paddenstoel mis ik een beetje. Achtergrond vind ik persoonlijk wel mooi. Paddenstoelen links onderin leiden wat af.
5. Mee eens. De achtergrond lijkt hier wat pixelig. Kan dat kloppen? Had 'm hier ook iets uit het midden willen zien, bijvoorbeeld iets naar links.
6. Paddenstoel zelf staat er mooi op. Alleen ook hier staat de paddenstoel erg in het midden.
7. Vind ik ook erg mooi. Een klein detail dat me opvalt is dat aan de linker kant een wit lijntje van 1 pixel breed loopt van onderaan de foto tot het midden. Aan de andere kant van bovenaan tot het midden. Wat is het idee hierachter?

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden" onclick="window.open(this.href);return false; (voor als ze wat uit het midden wil zetten)
Nikon D5100
Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
SanDisk Ultra II SDHC 16GB

Rikietje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Rikietje » ma okt 21 2013 7:53 pm

Puma bedankt voor je reactie!!!

1. Dankje, ik zelf ook =)
2. Ben ik het helemaal mee eens. Komt omdat er een grote boom op de achtergrond stond.
3. Ja dit was eigenlijk wel mijn bedoeling. Misschien had ik het achteraf toch anders moeten doen en voor een groter diafragma moeten gaan.
4. Ook mee eens! Het probleem was dat ik geen statief bij me had, dus ik was een beetje gebonden aan de oppervlakten waar ik mijn camera kon plaatsen (of kon gaan liggen).
5. Zelfde als 4 eigenlijk. Pixellig is niet met opzet gegaan ...
6. Oke bedankt, meestal probeer ik de derden regel zoveel mogelijk toe te passen. Dat had ik hier misschien ook moeten doen.
7. Dankje, geen idee wat hier mis gegaan is ...

Heb je verder nog op- of aanmerkingen op de nabewerking, gaat dat een beetje de goede richting op? (Ik gebruik lightroom 5)

Nogmaals, Hartstikke bedankt!!!
Camera : Nikon D3200
Lens : Nikkor 18-105mm

Bekijk ook eens mijn Flickr en voeg me toe als contact =)

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma okt 21 2013 8:15 pm

Kan er eigenlijk weinig van zeggen - vind het gewoon nette foto's, niets mis mee.
Zelf had ik misschien bij de eerste foto een nog iets lager camerastandpunt gekozen en ook ietsje meer ruimte aan de onderkant van de paddenstoel gehouden maar verder zou ik geen kritiek kunnen verzinnen. Ook de gekozen diafragma's/scherptediepte vind ik goed passen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”