Beschadiging lenzen door (goedkope) slim-line filters.

Discussies over filters
Plaats reactie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Beschadiging lenzen door (goedkope) slim-line filters.

Bericht door Léon Obers » di okt 22 2013 11:59 am

Kwam een aardig relaas tegen van LensRentals waarbij ultra dunne "slim-line" filters bij bepaalde type objectieven voor problemen kunnen zorgen op frontlenzen die sterk naar voren zitten gemonteerd. Waarbij precies centraal in het midden de frontlens wordt beschadigd.
http://www.lensrentals.com/blog/2013/10 ... ad-filters" onclick="window.open(this.href);return false;

Tip om In ieder geval goed in de gaten houden bij het gebruik van objectieven, en filters.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Beschadiging lenzen door (goedkope) slim-line filters.

Bericht door emdeklerk » di okt 22 2013 12:43 pm

Ik vind het wel een informatief artikel.
Toch zet ik er vraagtekens bij: ik ben nog nooit een (Nikkor-) objectief met filterschroefdraad tegengekomen waarbij de frontlens verder naar voren stak dan die schroefdraad.
En ik kan me ook niet voorstellen dat een Nikon-filter op een Nikkor überhaupt de frontlens zou kunnen raken.

Maar kennelijk zit bij zo'n Slimline-filter het glas vrijwel vlak met de achterrand van de vatting; voor sommige (Cason-) objectieven wellicht te weinig speling gevend. Ik heb ze niet, die Slimline-filters, maar zou bij zo'n filter het glas dan zoveel verder richting objectief zitten dan bij een gewoon filter? Het glas zit toch altijd al meer aan de objectiefkant, ook bij gewone filters omdat er ruimte moet zijn voor de binnenschroefdraad van het filter om eventueel een tweede filter of de zonnekap op te kunnen schroeven?

Op die voorbeeldfoto's gaat het om een Canon-objectief; maar ook dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze bij Canon een frontlens tot aan de filterschroefdraad laten komen? En waarom geeft die tester niet gewoon het merk van dat betreffende negende filter dat hij probeerde? Vreemd...

Maar: zeker een aandachtspunt, voor als ik ooit niet-Nikon Slimlinefilters wens aan te schaffen...

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » di okt 22 2013 12:52 pm

In het artikel staat dan ook duidelijk dat het probleem zich lang niet bij alle slimline filtes voordoet. Met merkfilters hadden ze geen problemen, pas met een goedkoop b-merkfilter lukte ze het om de schade te reproduceren.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 22 2013 2:16 pm

Zelf heb ik wel enkele objectieven waarbij de frontlens akelig dicht naar voren steekt, waarbij ik met een liniaaltje over de voorste rand van de fliter schroefvatting heb gekeken hoeveel speling dat er is.

LensRental testte in dit geval filters, maar gaat daarbij mogelijk voorbij aan een ander accessoire, wat in veel gevallen zelfs sterker het probleem kan veroorzaken, namelijk lensdoppen.

Allerlei lensdoppen, zowel merkdoppen als noname, hebben van die verende drukrandjes aan de zijkant, waarbij plastic randen en ribbels van het mechaniek binnen die lensdop relatief sterk naar achteren steken, richting frontlens. Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij de moderne tegenwoordige Nikon lensdoppen tegenover de doppen van vroeger. Dan kan er mogelijk sprake zijn van slechts tienden van millimeter speling. (Bijv. moderne Nikon-dop op een oude manuele 24mm AIS lens).

Meer zachte plastic lensdoppen (die je bijv. bij Rodenstock vergrotingslenzen aantreft) zijn min of meer plastisch vervormbaar, en kunnen bij steun naar binnen gedrukt worden, waarbij alsnog de frontlens wordt geraakt door de dop.

Dus de tip om op te letten bij filters geldt eigenlijk in versterkte mate voor lensdoppen. Temeer daar mensen daarbij veel eerder geneigd zijn om via E-bay een bundel aan goedkope lensdoppen te bestellen waarbij het een verassing is hoe de constructie in elkaar zit.

Bijv. het deel wat naar achteren steekt in deze dop, is op een minimaal randje na dezelfde diepte welke de schroefrand bij inklemming binnen de schroefdraad van het objectief steekt. (Al gauw circa 1-2 millimeter).

Afbeelding

Bij deze dop is wel speciaal aandacht besteed aan het minder diep naar achteren steken van de onderdelen.
Te zien ter hoogte van de drukknoppen een beetje naar binnen, waarbij je het plastic schuin naar beneden ziet lopen, zodat de rest van de plastic vlakken wat meer verzonken ligt. (Verder van de frontlens vandaan).

Afbeelding

De moderne Nikon lensdoppen, met meer kans op problemen met naar achteren stekende plastic onderdelen:
https://www.google.nl/search?q=lens+cov ... h&imgdii=_" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Tegenover de oude Nikon lensdoppen (in dit geval een no-name lensdop), zonder naar achteren stekende plastic onderdelen in het midden:
Afbeelding

Afbeelding

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 23 2013 9:50 am

De Nikon oplossing:

Afbeelding

Nu nog op zoek naar een winkel die Nikon accessoires wil verkopen!

Arend041
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arend041 » wo okt 23 2013 11:01 am

Een beetje handige huisvrouw kan ze zo voor je haken of breien :)
gr Arend

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo okt 23 2013 11:30 am

Ik lees ook wel eens dat iemand helemaal geen lensdoppen gebruikt, alleen altijd de zonnekap er op heeft zitten. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Zelf doe ik ze in de tas er wel op, omdat ik een tas altijd wat stoffig vind.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo okt 23 2013 11:40 am

pveenstra schreef:Ik lees ook wel eens dat iemand helemaal geen lensdoppen gebruikt, alleen altijd de zonnekap er op heeft zitten. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Zelf doe ik ze in de tas er wel op, omdat ik een tas altijd wat stoffig vind.
Vaker de stofzuiger erin steken :wink:

En ik doe in de tas altijd lensdoppen erop (de objectieven staan immers rechtop dus dan op het frontelement) maar zodra ze uit de tas aan de camera hangen zit er nog zelfden een dop op de objectieven, een zonnekap altijd. De Fisheye is de uitzondering daarop omdat de zonnekap weinig bescherming geeft.
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 23 2013 1:33 pm

pveenstra schreef:Ik lees ook wel eens dat iemand helemaal geen lensdoppen gebruikt, alleen altijd de zonnekap er op heeft zitten. Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Ik doe dat bij de objectieven die rechtopstaand in de tas zitten. En inderdaad zoals eerder aangehaald, vaker goed de tas uitzuigen.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”