Paddenstoelen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Paddenstoelen

Bericht door LJ-Jochem » zo okt 27 2013 3:30 pm

Van de week op paddenstoelenjacht geweest op Landgoed Mariënwaerdt met de D5100 en de Nikkor 35mm 1.8. Dit zijn de 4 die ik er als beste uit heb weten te krijgen. Velen waren onscherp of lag het complete scherpte vlak niet mooi. De dag voor de opname was ik door mijn rug heen gegaan dus een wandeling was wel even lekker. Alleen het bukken en op hoogte komen met de paddenstoelen was enigszins een opgave :lol: Het was weer een goede oefening :D

Ik heb nog geprobeerd de bijbehorende namen op te zoeken maar poehee... wat zijn er veel soorten en wat lijken ze allemaal toch op elkaar :frown:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en de opbouwende kritiek :wink:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Paddenstoelen

Bericht door ErikB » zo okt 27 2013 4:35 pm

Een dappere poging, zeker gezien je lichamelijke omstandigheden ;) Pas op voor je rug, paddenstoelen kunnen daar gevaarlijk voor zijn! Het is mij al meerdere keren in mijn rug geschoten tijdens het fotograferen van paddenstoelen.

Waar ik bij de foto's benieuwd naar ben, is hoeveel je eraan bewerkt hebt.

Ik vind het contrast in de foto's erg hoog en dat maakt de foto's onrustig. De achtergrond is bij vrijwel elke foto ook behoorlijk druk en dat komt het totaalplaatje niet ten goede.

De kunst bij het fotograferen van paddenstoelen ligt allereerst in het vinden van de juiste exemplaren. Als ik met paddenstoelen bezig ga zoek ik naar exemplaren die vrij van hun achtergrond staan. Als de achtergrond namelijk ver weg is, zal die ver buiten het scherptevlak vallen en dus onscherp worden, met een rustige foto tot gevolg.
Macrofotografie met een 35mm 1.8 is daarnaast ook nog weer iets aparts. Ik vergelijk het met wat ik met mijn 50mm doe, je moet anders gaan kijken. Je kan geen close-ups maken, dus wordt de omgeving belangrijk. Goed kijken naar wat er nog meer in je beeld komt is dan dus ook belangrijk. Maak daarnaast ook gebruik van de lichtsterkte van je lens en ga eens spelen met een beperkte scherptediepte. Mits goed gebruikt kan dat voor verrassende resultaten zorgen ;)

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » zo okt 27 2013 5:09 pm

Bedankt voor je opmerkingen Erik. Ze zijn uiteraard door LR heen gehaald. Ik wil in de nabewerking nogal eens aan de Clarity schuif trekken :D Daarbij heb ik ze ook verscherpt. Ik hoor vaker dat ik vrij drukke foto's heb. Lijkt wel of ik er door aangetrokken word :mryellow:

Ik heb 2 foto's aangepast in LR door de achtergrond te verminderen in clarity. Is dit een verbetering of is de compo opzich al te druk? Ik heb gezocht naar vrijstaande paddenstoelen, maar in dit bos, waar de natuur heerst ipv de bosbouw, waren deze maar moeilijk te vinden.

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo okt 27 2013 7:21 pm

Dat maakt ze zeker beter Jochem. Bewerking luistert nauw. Ik weet nog heel goed hoe ik in het begin met bewerken ook net iets téveel deed. Maar juist daardoor leer je te doseren ;)

Ik ken het probleem van paddenstoelen zoeken maar al te goed, maar laat je daar niet door afschrikken. Elk bos heeft paddenstoelen die geschikt zijn voor een foto met rustige achtergrond. Bij mij waren deze foto's er niet doorgekomen omdat ik hele hoge eisen stel, ook aan de achtergrond. Dat betekent dat je dus al bij het zoeken veel kritischer gaat zijn. Op den duur weet je waar je naar zoekt en ga je dus ook sneller vinden. Het is een kwestie van scannen, scannen en blijven scannen. Je scant het bos af totdat je een paddestoel vind die geschikt is. Vaak genoeg heb je dan dus ook maar op een wandeling een klein aantal exemplaren die geschikt zijn, en soms ook geen een.

Avado
Clublid
Clublid

Bericht door Avado » zo okt 27 2013 7:34 pm

Ik zou een grotere brandpuntsafstand gebruiken en een groter diafragma. Dan maak je je achtergrond een heel stuk rustiger en je sluitertijd gaat ook nog omhoog waardoor je iso weer omlaag kan. Van deze paddenstoelen kun je op deze manier m.i. veel meer maken. Ze zijn het waard.

P.S. Heerlijk bos is het.
Groet, Andre

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”