Toestel niet goed ingesteld.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Toestel niet goed ingesteld.

Bericht door ben42 » za nov 02 2013 8:53 pm

Afbeelding
D7000 18-200 170 mm 5.6 Iso 500 1/5 sec crop 1759X989 (org 3264 X 4928)

Toestel nog niet aangepast aan de lichtomstandigheden. Ontspanner stond ook op Q(uiet). Dus dacht aan een volledig bewogen foto.
Was verrast door het resultaat. Wat vinden jullie van de 'crop' ?

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Oberonald

Re: Toestel niet goed ingesteld.

Bericht door Oberonald » zo nov 03 2013 1:29 pm

Interessante foto. In eerste instantie 'pakte' de foto me. Het zijn de ogen die het hier voor mij doen. Eigenlijk maar 1 oog dus want het rechteroog gaat behoorlijk schuil achter de sluiter. Naarmate ik er langer naar kijk des te minder ik weet wat ik nu van de foto vindt... Dilemma, maar dat kan natuurlijk ook gebeuren. Cropwerk lijkt me prima.

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » zo nov 03 2013 8:19 pm

Het lijkt een beetje alsof je een foto hebt gemaakt van de televisie. Spreekt me niet aan.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo nov 03 2013 8:23 pm

ben42 schreef:Ontspanner stond ook op Q(uiet). Dus dacht aan een volledig bewogen foto.
Dit heeft niet zoveel met elkaar van doen Ben. De sluitertijd wordt niet beinvloed door de Q instelling
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo nov 03 2013 10:15 pm

JanJacob schreef:Het lijkt een beetje alsof je een foto hebt gemaakt van de televisie. Spreekt me niet aan.
Dank je voor je reactie, Waarom van de televisie ?
Het was in de Hooglandse kerk in Leiden bij een reenactment van een begrafenis.
Ik vond het een mooie foto, maar kan natuurlijk zelf niet beoordelen of anderen dat ook vinden, daarom dank voor je reactie.
a90 schreef:
ben42 schreef:Ontspanner stond ook op Q(uiet). Dus dacht aan een volledig bewogen foto.
Dit heeft niet zoveel met elkaar van doen Ben. De sluitertijd wordt niet beinvloed door de Q instelling
Nee, dat weet ik wel, maar mijn hersenen weten dat nog niet helemaal.
De sluitertijd beoordeel ik mede door naar het geluid te luisteren. Bij trage tijden hoor je dat de tijd niet goed is.
Met de Q instelling, denk ik dan ook wel vaker oh wat een trage tijd. :?
Daarbij is 1/5 seconde op 170 mm van een persoon best wel een trage tijd.
Ik heb de foto onmiddellijk overgenomen (Q uit hogere Iso), die foto's zijn door de hogere iso minder mooi geworden. (Vind ik).

Ben

wim hoppenbrouwers
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door wim hoppenbrouwers » zo nov 03 2013 10:19 pm

Compo en sfeer vind ik goed :D
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » zo nov 03 2013 11:31 pm

ben42 schreef:
JanJacob schreef:Waarom van de televisie ?
Hij doet me een beetje denken aan illegaal in de bioscoop opgenomen films, die vervolgens via Piratebay hun weg naar mening beeldscherm weten te vinden. Dus een lage resolutie beeld, opgenomen met een hoge resolutie camera. In wezen is het een prima foto, potentieel zelfs veelzeggend, maar het ontbreken van een echt scherptepunt maakt , dat ik er niet van kan genieten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 04 2013 3:07 am

JanJacob schreef:maar het ontbreken van een echt scherptepunt maakt , dat ik er niet van kan genieten.
Dat is er wel op de voile bij de neus. Maar ja, dat wordt mogelijk bij dit portret minder gevonden, omdat geen van de ogen scherp is.
In die zin voldoet het wel aan de titel "Toestel niet goed ingesteld." 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » di nov 05 2013 12:44 am

Léon Obers schreef:
JanJacob schreef:maar het ontbreken van een echt scherptepunt maakt , dat ik er niet van kan genieten.
Dat is er wel op de voile bij de neus. Maar ja, dat wordt mogelijk bij dit portret minder gevonden, omdat geen van de ogen scherp is.
In die zin voldoet het wel aan de titel "Toestel niet goed ingesteld." 8)
Bij een crop van 1/3 van het beeld, wordt de scherptediepte op deze afstand ongeveer 5 mm voor en 5 mm achter het scherpstelpunt.
Volgens View NX zit de scherpstelling op de 'vouw' van de voile voor de neus en zelfs voor het voorste oog, de werkelijke scherpstelling lijkt er achter te liggen. Verder zit er volgens mij wat vertikale beweging in het beeld (Camera of persoon).

Met de crop wordt de brandpuntsafstand 3 * 170 mm = 510. Met 1/5 seconde belichting vind ik dit toch aardig gelukt, ik vraag mijzelf af of ik met betere instellingen een veel beter resultaat had kunnen krijgen. De volgende foto's zijn gemaakt bij 25600 en zijn een stuk minder in kleur en worden door de ruis al minder scherp.

Maar misschien moet ik wat kritischer worden, of niet zover croppen.

Ben

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 05 2013 1:14 am

ben42 schreef: Bij een crop van 1/3 van het beeld, wordt de scherptediepte op deze afstand ongeveer 5 mm voor en 5 mm achter het scherpstelpunt.
Volgens View NX zit de scherpstelling op de 'vouw' van de voile voor de neus en zelfs voor het voorste oog, de werkelijke scherpstelling lijkt er achter te liggen....
Ik kan in de crop niet bepalen of de voile voor of achter het oog zit. Alleen zijn beide ogen niet scherp. Omdat het voorste oog het meest opvallend is, had IMO daar de scherpte moeten liggen. Nu zal dat met een automatische scherpstelling best moeilijk zijn, omdat de voile wellicht eerder het object zal zijn waarop de scherpstelling zich zal afstemmen dan op het oog. Neemt niet weg dat de scherpstelling het beste zou zijn geweest als dat op het voorste oog had gelegen. Desnoods via manuele scherpstelling in dit soort situaties.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”