Lastige foto, of verkeerde printer setting?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Lastige foto, of verkeerde printer setting?

Bericht door Faiz » zo nov 03 2013 12:09 pm

Ik probeer de onderstaande foto te printen met mijn Canon Pixma MG6150 printer. De printer heeft Canon cartridges en ik gebruik Canon Glossy fotopapier, als interface gebruik ik Canon PhotoPrint EX (laatste versie voor Mac OSX 10.9). Maar op de één of andere manier komt de foto er vager uit dan wat er op het printvoorbeeld wordt afgebeeld, niet dat diepe contrast wat ik er mooi aan vind.

Iemand nog tips hoe ik dat diepe donkere in de afdruk kan krijgen?

Afbeelding
2013 Nina-2601-2 by Spicy Faiz, on Flickr

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Lastige foto, of verkeerde printer setting?

Bericht door plincky » zo nov 03 2013 12:38 pm

Denk dat dit heel lastig is om advies te geven.
We weten niet wat je ziet op je scherm(vergeet niet dat je wat je op je scherm ziet nooit gaat halen), we weten niet hoe je instellingen zijn. kalibratie enz.

Moet zeggen dat hij op mijn scherm ook al een beetje flets is. vooral de ogen. weet niet wat er is gedaan met de bewerking maar ziet er erg bewerkt uit.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo nov 03 2013 12:57 pm

Je geeft weinig info. Maar een veel gemaakte fout is dat je OF je fotobewerker de kleuren moet laten aansturen OF de printer. Als je de fotobewerker dit laat doen, moet je Automatische kleurcorrectie/ auto enhancement of hoe het ook moge heten, uitzetten.
Anders gaan ze elkaar tegenwerken.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » zo nov 03 2013 1:23 pm

Ah, dacht dat het een redelijk eenvoudige zaak was. Ging er vanuit dat het op WYSIWYG ging, dat het plaatje uit de printer komt zoals het is opgeslagen.

De foto is een klein beetje, ietsiepietsie, in LR4 bewerkt :)
Belichting op +2,6
Contrast +38
Hooglichten +49
Witte tinten -27
Zwarte tinten +3
Helderheid +45
Levendigheid -100 (helemaal uit dus)
Verzadiging +17
Verder de kleuren rood, oranje en geel bewerkt qua verzadiging en luminantie, waarbij geel hoog in de plussen zit, en bij rood en oranje zoveel mogelijk heb getemperd.

Maar bedoelen jullie dat de printersoftware de boel terug corrigeert? In dat geval, is dat uit te schakelen?

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » zo nov 03 2013 1:36 pm

@Gobert: bedankt voor de tip! Even in de instellingen van de printersoftware gekeken. De printer stond inderdaad op kleurcorrectie automatisch inschakelen. Ik heb dat uitgezet en het vinkje aangezet bij ICC profiel inschakelen op waarneming gebaseerd. Nu komt ie eruit zoals ik het ingedachte had.

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 03 2013 1:41 pm

Faiz schreef:Ah, dacht dat het een redelijk eenvoudige zaak was. Ging er vanuit dat het op WYSIWYG ging, dat het plaatje uit de printer komt zoals het is opgeslagen.
Tja.. Welkom in de wondere wereld van color management. ;-)

Kleurprofielen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361" onclick="window.open(this.href);return false;

Kalibreren: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p403268" onclick="window.open(this.href);return false;

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » zo nov 03 2013 1:55 pm

iJoost, bedankt voor de reality check ;)

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » zo nov 03 2013 1:58 pm

Faiz,

Het zou leuk zijn om de aangepaste foto nog even bij je eerste te plaatsen.

Zien wij ook het verschil.

Cor G
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 03 2013 2:01 pm

Het gaat om prints die er verschillend uitkwamen door een verkeerde instelling. Het bestand is hetzelfde. De basis ervoor is hetgeen hij hierboven reeds heeft geplaatst.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 03 2013 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 03 2013 2:02 pm

Faiz schreef:iJoost, bedankt voor de reality check ;)
Nou ja, bottom line is: als het er goed uitziet dan is het goed.

Maar het woord "eenvoudig" is voor de meeste mensen hier wat optimistisch, vrees ik. ;-)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo nov 03 2013 2:03 pm

Lol, het gaat om geprinte foto's. dat kan niet.
Beste is idd het kleurbeheer bij het bewerkingsprogramma te houden. indien mogenlijk daar al in CMYK werken (let op: alleen als je het bestand wil printen. Je raakt kleuren kwijt en die krijg je niet meer terug) Sommige programma's zoals PS en CS hebben een voorbeeld/proof knop meestal CTRL+Y dan krijg je te zien hoe de afbeelding eruit ziet in CMYK ipv RGB . op die manier kom je niet voor verassingen te staan.
Kleurbeheer door printer is altijd een verassing. je weet namelijk niet wat hij doet. helemaal de huis tuin en keukenprinters.
Laatst gewijzigd door plincky op zo nov 03 2013 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 03 2013 2:18 pm

plincky schreef: Beste is idd het kleurbeheer bij het bewerkingsprogramma te houden. indien mogenlijk daar al in CMYK werken.
Dat heeft voor inkjetprinters met vaak 6-7 inktcartridges niet zoveel zin. Want uiteindelijk moet hetgeen je eerst omzet in CMYK dan weer verder worden opgezet naar bijv. CcMmYyK Iets wat de printerdriver dan nog voor zijn rekening neemt.

De bewuste Canon printer van de TS heeft wel slechts één kleur voor Cyaan, Magenta en Geel, maar naast zwart ook grijs voor foto's. Voor teksten is er dan weer een speciaal gebruikte andere zwarttint. Dus bij elkaar 6 inkt-cartridges, waarvan 5 gebruikt voor foto's.
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... MA_MG6150/" onclick="window.open(this.href);return false;

Direct omzetten naar CMYK heeft alleen zin als het uitvoerproces ook overeenkomt met een CMYK indeling.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo nov 03 2013 2:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo nov 03 2013 2:24 pm

In dat geval kan je meestal ICC profielen downloaden om in te werken toch?

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo nov 03 2013 2:27 pm

Ik werk zelf met een R2880 en krijg daar fraaie prints uit. Ik houd me evenwel bij 1 soort papier (Epson Traditional, een bariet achtige) en het juiste ICC profiel.
Maar goed printen is echt een vak apart. We hebben een forum lid, A90, die het tot kunst verheven heeft.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 03 2013 2:32 pm

plincky schreef:In dat geval kan je meestal ICC profielen downloaden om in te werken toch?
Zeker, maar die printerprofielen gaan meestal wel uit dat de basis gewoon een RGB-beeld is. Bij erg geavanceerde printers heb je mogelijk wel extra profielen waarbij je een beeld ook kunt aanleveren in een CMYK indeling. Maar dan nog wordt er door de printer alsnog een andere omzetting gemaakt als de printer niet zelf een CMYK-indeling heeft.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”