Om de lens te beschermen heb je een filter nodig maar welk filter moet je daar voor nemen. Eigenlijk wil ik niets voor de lens dus wat zijn de mogelijkheden ?
Jacobus
Filter voor lens
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Filter voor lens
Sony RX100 Mark4
- Cookie1397
- Clublid
Re: Filter voor lens
Dat is een hele oude discussie, ook hier op het forum. Er zijn dus voor en tegenstanders. Ik behoor tot de groep die geen beschermfilters gebruik en gewoon voorzichtig is met de objectieven. De enige keren dat er een filter op zit is als ik een polarisatie, grijsfilter e.d. gebruik.
Nikon Z Z & de maskers
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er zijn al veel discussies over gevoerd op dit forum...
Een (UV of clear) filter is *niet* nodig, alleen in zeer extreme omstandigheden (als het grove zand of de kiezels je om de oren vliegen) kan het wat nut hebben. Er zijn ook heel wat situaties een filter je zelfs actief tegenwerkt, zeker als het geen topfilters zijn (flare, negatieve invloed op AF, nachtfotografie etc.). En bij heel wat schadegevallen blijken de filters soms te helpen maar de schade regelmatig ook juist te verergeren. Een zonnekap is een veel betere bescherming en levert vaak ook nog een bijdrage aan je foto's (bescherming tegen invallend licht etc.). Bij mij zitten ze er eigenlijk nooit meer op.
Mijn advies zou zijn, vergeet dat filter en besteed dat geld aan een goede verzekering, daar heb je veel meer aan en een verzekering heeft zeker geen negatieve impact op de kwaliteit van je foto's.
( PS: Volgens mij zijn UV filters tegenwoordig vooral drogbescherming voor de innerlijke gemoedsrust...
)
Een (UV of clear) filter is *niet* nodig, alleen in zeer extreme omstandigheden (als het grove zand of de kiezels je om de oren vliegen) kan het wat nut hebben. Er zijn ook heel wat situaties een filter je zelfs actief tegenwerkt, zeker als het geen topfilters zijn (flare, negatieve invloed op AF, nachtfotografie etc.). En bij heel wat schadegevallen blijken de filters soms te helpen maar de schade regelmatig ook juist te verergeren. Een zonnekap is een veel betere bescherming en levert vaak ook nog een bijdrage aan je foto's (bescherming tegen invallend licht etc.). Bij mij zitten ze er eigenlijk nooit meer op.
Mijn advies zou zijn, vergeet dat filter en besteed dat geld aan een goede verzekering, daar heb je veel meer aan en een verzekering heeft zeker geen negatieve impact op de kwaliteit van je foto's.
( PS: Volgens mij zijn UV filters tegenwoordig vooral drogbescherming voor de innerlijke gemoedsrust...

Spul waarmee je foto's maakt...
- jacobus
- Forumlid
De tip van de zonnekap had ik niet aan gedacht, ik ga die dan ook gebruiken. Ik ga wel op zoek naar zo'n rubberen kap die je kan invouwen. Ik kan hem dan op de camera laten zitten. Bedankt alle
Jacobus
Jacobus
Sony RX100 Mark4
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat kan, alleen als die omklapt als je objectief bijvoorbeeld recht naar beneden valt bied hij ook geen optimale bescherming meer. Op de zijkant dan juist weer meer als hij op het rubber landt. Zo heeft het rubberen 'anti-regenvoetje' voor mijn SB-900 flitser (weatherguard of zoiets, tegen de regen) mijn SB900 een keer gered bij een valpartij. Ik noem dat nu dus ook de 'stuiterguard' :mrgreen:jacobus schreef:De tip van de zonnekap had ik niet aan gedacht, ik ga die dan ook gebruiken. Ik ga wel op zoek naar zo'n rubberen kap die je kan invouwen. Ik kan hem dan op de camera laten zitten. Bedankt alle
Jacobus
Spul waarmee je foto's maakt...