Omdat we met meerderen (niet fotografen


Na een uur of vier rondlopen waren we vrij gaar en namen niet zoveel meer op. Waarschijnlijk hebben we maar de helft gezien, goede reden om nog een keer terug te gaan !
1.

2. Het binnenplein wordt overheerst door vierkante vormen.

3.

4.

5. In de expositieruimten zelf zie veel ronde bogen.

6. Het gebouw leidt je als een climax naar het meest beroemde werk toe:

7. De Nachtwacht van Rembrandt. Een terecht middelpunt van het museum.

8. Dit schilderij herkent waarschijnlijk iedere volwassene zonder infoblad. Dit soort info ligt overal om nog meer toelichting over de werken te geven.

9. De gehele crew van de noodzakelijk bewaking zou ik ook wel eens als alternatieve nachtwacht op een print willen zien. Het poseren zal niet het probleem zijn.

10. Voldoende ruimte, ook bij drukte, om ergens een plekje te zoeken en alles wat beter te laten bezinken.

11. Een lege zaal fotograferen is wat moeilijker, maar met een beetje geduld lukt het. Geeft ineens een heel andere sfeer.

12. De bibliotheek met tegenlicht, die me deed denken aan een foto die tijdens de introductie van de D800 als voorbeeld werd gebruikt om het verband tussen de resolutie en goede cameratechniek uit te leggen. Hier dus maar heel goed geprobeerd de camera extra stil te houden.


13. Slagvelden waren vroeger aardig populair om vast te leggen met als doel de grootsheid van leiders aan te tonen.

14. Daar denken we nu anders over. Even een rustig plekje opzoeken om bij te komen.

15. Helemaal onder de indruk van weer zo'n prachtig paneel.

16. Iedereen ziet weer andere details die aanspreken, een ontzettend respect voor kunst en cultuur is duidelijk bij alle bezoekers aanwezig.

17. Een heerlijk fijne pentekening, eigenlijk zou je daar minuten voor moeten uittrekken om van alle details te genieten. Maar er is nog zoveel meer en het museum is niet 24/7 open..

18. Het weergeven van het gefrummel aan die koordeindjes was destijds heel vernieuwend toen iedereen vooral officieel en statig geportretteerd wilde worden. Dit soort details laat je heel anders kijken naar de kunstwerken en de tijd waarin ze gemaakt werden.

19. Wie kijkt naar wie ?

20. Contrast tussen een beeld uit de harde realiteit van het bestaan destijds

21. en een meer geromantiseerd beeld, de 'modellenwereld' van nog langer geleden.
