regelmatig spetterpatroon op foto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jesses

regelmatig spetterpatroon op foto's

Bericht door Jesses » di nov 26 2013 3:21 pm

Hallo,

Ik krijg een eigenaardig spetterpatroon bij opnamen met een lange sluitertijd (NIkon D80). Op dit forum zijn ontzettend veel draadjes over stof en ruis, maar de typische spikkels die ik heb, zie ik er niet tussenstaan. Een bevriende fotograaf die zelf ook Nikon gebruikt, kan er ook geen chocola van maken. Zij heeft de sensor schoongemaakt, maar zij kon zich eigenlijk niet goed voorstellen dat het daar aan ligt.

Zoals je op de foto ziet, concentreren de spetters zich in het midden van het beeld, zijn ze regelmatig verspreid en wijken ze niet veel af in vorm en grootte.

Wie weet het?

https://plus.google.com/photos/11144688 ... 6-TBptb3OQ

oud0001

Re: regelmatig spetterpatroon op foto's

Bericht door oud0001 » di nov 26 2013 4:04 pm

Je hebt een vuile sensor of een vervuilde achterste lens.
Maak ze beiden goed schoon met een natte procedure.
Kun je het zelf is dat mooi en anders Chipclean of Beverwijk Nikon Service.
Ook rechts boven in zit er eentje.

Maak eest een foto met een egale ondergrond en lange sluitertijd.
Dus je camera op A en F22 en dan een sluitertijd van een paar seconden.
Doe dus de ISO zo laag mogelijk zodat je een lange sluitertijd krijgt.
Beweeg de camera terwijl je de foto maakt. Dan zie je enkel en alleen de vlekken op je sensor of achterste lenselement.
Dan zie je ze beter en zie je er mogelijk nog meer zitten.
.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di nov 26 2013 4:08 pm

Beste Jesse,
Welkom.
Ik kan aan het voorbeeld niet veel zien.
Heb je de sensor al eens laten schoonmaken (bv bij NikonService in Beverwijk)?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jesses

Bericht door Jesses » di nov 26 2013 6:07 pm

Bedankt mensen,

Ik heb echter na het lezen van jullie antwoorden wat dingen uitgeprobeerd en Ik betwijfel of de oorzaken die jullie noemen correct zijn.

1) met een ander objectief krijg ik hetzelfde patroon, dus aan het objectief ligt het waarschijnlijk niet
2) mijn fotografe heeft met een clean swap (of ziets) de sensor gereinigd. Zelfs als zou ze dit niet zo grondig hebben gedaan, dan zou je toch een vermindering moeten zien, lijkt mij. En dat is niet het geval.

Ik hoop dat jullie nog een andere oorzaak kunnen aanwijzen. Anders moet ik toch met camera de hort op.

Bedankt alvast!

BBR
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBR » di nov 26 2013 6:17 pm

Jesses schreef:Bedankt mensen,

Ik heb echter na het lezen van jullie antwoorden wat dingen uitgeprobeerd en Ik betwijfel of de oorzaken die jullie noemen correct zijn.

1) met een ander objectief krijg ik hetzelfde patroon, dus aan het objectief ligt het waarschijnlijk niet
2) mijn fotografe heeft met een clean swap (of ziets) de sensor gereinigd. Zelfs als zou ze dit niet zo grondig hebben gedaan, dan zou je toch een vermindering moeten zien, lijkt mij. En dat is niet het geval.

Ik hoop dat jullie nog een andere oorzaak kunnen aanwijzen. Anders moet ik toch met camera de hort op.

Bedankt alvast!
Je zou verwachten dat je na een reinigingsbeurt inderdaad verschil zou zien. Ik neem aan dat de persoon die de sensor voor je schoon maakt ook even checkt of dit goed gedaan is zoals hierboven genoemd.
Live Life

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 26 2013 6:28 pm

Inderdaad, vuil op de achterste lens komt niet scherp in beeld op de sensor. Vuil op de frontlens trouwens ook niet.

tim62
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door tim62 » di nov 26 2013 6:30 pm

Zie o.a. http://www.hyam.net/blog/archives/1909 (zoek op "nikon d80 sensor problem" en je vindt meer links hierover).

Volgens Ton van Heumen van Chipclean komt dit veel voor bij de D80. De mijne heeft er ook last van (alleen zichtbaar bij klein diafragma).
Bekijk mijn foto's op ∞500px

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » di nov 26 2013 7:15 pm

Het zou ook kunnen dat het oliespetters zijn die er al langere tijd hebben gezeten. Die krijg je dan niet meer weg. Olie bijt in op je sensor.
Zo en zo is het moeilijk om met een gewone natte swap olie weg te krijgen. Hier is een speciale vloeistof voor die je icm een swap gebruikt.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Jesses

Bericht door Jesses » di nov 26 2013 8:18 pm

tim62 schreef:Zie o.a. http://www.hyam.net/blog/archives/1909 (zoek op "nikon d80 sensor problem" en je vindt meer links hierover).

Volgens Ton van Heumen van Chipclean komt dit veel voor bij de D80. De mijne heeft er ook last van (alleen zichtbaar bij klein diafragma).

Bedankt Tim62! En de anderen ook, hoor.

Dat plaatje laat precies wat ik bedoel. Ik begrijp ook dat het een constructiefout is, waar je eigenlijk niets aan kan doen. Jammer. In ieder geval wel iets om op te letten als ik zelf een keer een spiegelreflex koop (deze is van mijn werk).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 26 2013 8:20 pm

tim62 schreef:Zie o.a. http://www.hyam.net/blog/archives/1909 (zoek op "nikon d80 sensor problem" en je vindt meer links hierover).

Ook mijn oude D80 heeft er last van, met name in het centrum.
Indertijd dat ik het opmerkte heb ik daar met Ton van Heumen van Chipclean over gesproken. Die gaf aan dat het dode pixels zijn. Wegpoetsen lukt dan ook niet. (Vandaar dat ik Chipclean belde, want ik kon het niet wegkrijgen met diverse natte schoonmaakbeurten). Het aangehaalde artikel spreekt van een defect aan het infrarood blocking filter.

Het enige wat "visueel" zou kunnen helpen is de sensor via een softwareprocedure in de firmware van de camera bij Nikon Service laten "remappen".
De dode pixels (?) worden dan softwarematig ingevuld met de helderheid van pixels eromheen. Ik weet niet of het met de D80 mogelijk is. Na de constatering en gesprek met Chipclean heb ik niet meer bij Nikon geïnformeerd. (Ik gebruikte reeds langer een D700). Maar "remappen" is bij heel veel camera's een gebruikelijke procedure om het specifieke probleem van dode pixels op die manier op te lossen. De "spetters" zoals ze nu te zien zijn (bij erg klein diafragma), zijn echter wel erg veel in aantal. Of het daarbij ook werkt is mij onbekend.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”