FotoGraferen op een hoogte van 2030M...In de Sneeuw

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
FotoFreakkie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

FotoGraferen op een hoogte van 2030M...In de Sneeuw

Bericht door FotoFreakkie » wo nov 27 2013 2:12 pm

Beste Forumleden...

Ik heb een vraag.. wij gaan op wintersport vakantie.... maar nu is mijn vraag.... moet ik bepaalde maatregelen treffen... voor mijn camera?? omdat het steen koud natuurlijk daar boven is in de sneeuw. dan had ik zelf bedacht om hem zoiezo in me camera tas te laten en daar een backpackers rugtas overheen te doen... nu heb ik deze camera tas

http://www.cameranu.nl/nl/tassen-koffer ... xvZ2ljIl19" onclick="window.open(this.href);return false; ...weet ff niet zo snel hoe ik een plaatje erbij moet zetten.

dus dat is al wat bescherming.... maar nu als ik foto"s ga maken, moet ik dan iets van een hoes der omheen hebben? of niet?

en dan heb ik nog een vraag een zonnekap? waarvoor word dat precies gebruikt en moet moet ik dat hebben voordat we op ski vakantie gaan? ik had wel gelezen dat het voor bescherming is van je lens?? ik heb wel een uv-filter.. dat dan weer wel :)

graag hoor ik wat tips van jullie en wat ik mischien nodig zou moeten hebben of juist niet.... want ik wil heel erg graag foto"s maken en filmen... voor de eerste keer met me camera....
Nikon D5100 Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR & Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

Dol Op Foto"s Maken Met Mijn Nikon D5100

Greetzzz From Brenda En Bedankt Voor Ut Kijken :)

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: FotoGraferen op een hoogte van 2030M...In de Sneeuw

Bericht door yzf1kr » wo nov 27 2013 2:27 pm

Je camera kan er wel tegen, daar hoef je geen speciale maatregelen voor te nemen.
Op zijn hoogst een 2e accu, die je in je broekzak bewaart als het erg koud is.

FotoFreakkie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FotoFreakkie » wo nov 27 2013 2:29 pm

oke.... ik zat me al zorgen te maken...haha

oke een tweede accu dus...

dankje
Nikon D5100 Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR & Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo nov 27 2013 2:36 pm

Zolang de camera in de tas zit, zou ik de accu van de camera er ook uithalen en in een binnenzak van je jack / jas steken. Broekzak lijkt me al niet warm genoeg. Pas in de camera steken als je foto's gaat maken. Zonnekap gebruiken als bescherming, maar ook als "zonnekap", daar is het ding voor. Zeker daar hoog in de bergen kun je helder licht hebben met een zonnetje. Zonnekap schermt ongewenst licht af.
Vriendelijke groet, Léon Obers

FotoFreakkie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FotoFreakkie » wo nov 27 2013 2:45 pm

oke... dat is inderdaad wel een slimme ja... accu der uit... dan stop ik die wel in de binnenzak van me jas... blijft ie lekker warm :D ..... oke dus een zonnekap moet ik dan maar even gaan halen... alleen dan is de vraag welke zonnekap moet je hebben... ik ben beginner en ik weet echt niet waarvoor alles is.. al lees ik ook wel aardig wat op internet... maar toch...

welke zonnekap zouden jullie aanraden....

ik heb de

Nikon D5100
Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR objectief

welke zonnekap is daar het beste voor?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo nov 27 2013 3:16 pm

Léon Obers schreef:Zolang de camera in de tas zit, zou ik de accu van de camera er ook uithalen en in een binnenzak van je jack / jas steken.
Leon, hij gaat op wintersport, niet op pool expeditie.
De kou valt meestal reuze mee temperaturen liggen vaak net boven het vriespunt, en als het echt koud wordt, dan haken de meeste mensen toch af.

Accu uit de camera halen is volledig overbodig, en nog onhandig ook.
Niets zo erg als je handshoenen uit moeten doen en dan met koude vingers een batterijklepje open moeten pielen.

Juist je broekzakken zijn vrij warme plekken bij wintersport, omdat je veel beweegt.
En het voordeel is dat je er makkelijk bij kan en niet steeds je jas hoeft open te doen om bij je eventuele reserve accu te komen.

FotoFreakkie
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door FotoFreakkie » wo nov 27 2013 3:25 pm

oke.... ten eerste ik ben een vrouw.... (misschien had het verstandig geweest om een andere gebruikersnaam te nemen.... :D)

nou het is soms best heel erg koud... maar omdat we op een hoogte zitten van 2050 m kijk als het zonnetje schijnt.... zoals we dat vaker hebben gehad... dan is het heerlijk en warm dan heb ik ook echt niet me hand schoenen aan :D ....maar als het sneeuwt of echt gewoon koud is ja.... dan is het misschien verstandig...???

oke en de broekzak is toch warmer... :D en inderdaad is wel handiger ja.... dan elke keer me jas open en dicht te doen...

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door staal571 » wo nov 27 2013 6:21 pm

Als je nu gewoon je camera meeneemt in een simpele rugtas/zak en dat UV filter in de kliko/otto smijt en als bescherming gewoon de zonnekap gaat gebruiken(helemaal in de sneeuw vanwege het licht) dan kan je weinig gebeuren.

Welk type zonnekap, de standaard die bij het objectief hoort zie het handboek of zit dat nog in het plastic :D maar zat die er niet standaard bij dan ?

Je camera moet acclimatiseren als je van de warmte in de kou komt en vice versa, en neem inderdaad in je broekzak een extra accu mee.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » wo nov 27 2013 8:04 pm

zonnekap hb45
zit er deze niet bij.
http://www.calumetphoto.com/product/nik ... s/NT24025/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » wo nov 27 2013 8:42 pm

De temperatuur lijkt me meer een issue dan de hoogte.
Dus 'prepareer' je camera (en jezelf) daar op, als je een extra (opgeladen!) accu hebt zou ik die meenemen in een binnenzak waar ie warm blijft.
Je camera zou ik juist niet op een warme plek bewaren.
Stel dat je m op een warme plek bewaart en m opeens nodig hebt zonder dat ie aan de kou kan 'wennen', dan zou je mogelijk een beslagen lens kunnen krijgen.
Ik ben zelf naar goed 6000m geklommen en had m'n (analoge) camera in een buitenzak zitten zodat ie 'koud' bleef, en een extra batterijtje (+rolletje) in een binnenzak. Overigens hield de camerabatterij het prima en had ik de reserve niet nodig.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 28 2013 12:16 am

arjan916 schreef: Je camera zou ik juist niet op een warme plek bewaren.
Stel dat je m op een warme plek bewaart en m opeens nodig hebt zonder dat ie aan de kou kan 'wennen', dan zou je mogelijk een beslagen lens kunnen krijgen.
De situatie van het beslaan krijg je alleen "andersom", een koude camera/lens naar een warme ruimte (met relatief een hoge luchtvochtigheid).
Bij een warme camera naar een koude ruimte gebeurt er in eerste instantie niets, alleen dat de camera gaat afkoelen. Als die dan helemaal is afgekoeld, en het vriest, en je laat de camera op een rustig plekje liggen, krijg je misschien rijp/ijs op de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » do nov 28 2013 12:37 am

Ik zou kijken naar een polarisatiefilter. Zonlicht wil op grotere hoogte nogal sterk zijn, waardoor het verschil tussen licht en donker nogal toeneemt, zeker in de sneeuw. Dan is die polfilter soms net hetgene wat je luchten mooi blauw krijgt, de sneeuw nog net wit en de mensen niet al te heftig onder/overbelicht.

Jaap

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » do nov 28 2013 12:59 am

Door al die witte sneeuw raakt de lichtmeter van je camera in de war. Vergeet dus niet om je sneeuwfoto's over te belichten (naar +1 of +2 draaien). Doe je dat niet, worden je foto's te donker.

Olliepippie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Olliepippie » do nov 28 2013 11:46 am

Neem al enkele jaren mijn nikon mee op wintersport in een goede rugzak. Mijn ervaring is dat de spullen er goed tegen kunnen. Met de accu's nog nooit een probleem gehad. Het is bekend dat bij lagere temperatuur ze minder lang meegaan maar dat is misschien het verschil tussen 1500 foto's versus 1000 foto's bij lage temperatuur met een volle accu. Moet voldoende zijn voor een dag. Wat aandachtspunten: goede beschermende rugzak, let op condensvorming vocht is een grotere vijand van je spullen dan temperatuur met name als je van koud (buiten) naar warm (binnen) gaat kan dat tot problemen lijden zoals een beslagen lens etc. S'avonds dus uit de rugzak en luchten.

Fijne vakantie!
Groet,

Michel.

H.Vos
Forumlid
Forumlid

Bericht door H.Vos » do nov 28 2013 1:42 pm

Durf het bijna niet te zeggen...maar ik heb op wintersportvakanties al een aantal malen mijn camera vol op mijn buik hangen...schietklaar indien gewenst en tot nu toe geen enkel probleem ondervonden, noch met batterijen die snel leeglopen, noch anderszins tegen problemen aangelopen....me wel beperkt tot blauwe pistes en rustig skiën, dat wel natuurlijk....
Veel plezier.
Groet,

Henk
Lid NCN

Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”