Advies fototas (geen rugzak)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Ton van de Wiel

Advies fototas (geen rugzak)

Bericht door Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 8:24 am

Beste forumgenoten,
Ik heb gezocht op het forum maar zag niet echt het goede antwoord. Meestal komt alles uit op rugtassen en daar ben ik niet naar op zoek.
Al mijn spullen zitten in twee aluminium koffers. Dit is voor mij in de meeste gevallen werkzaam omdat ik geen lange wandelingen maak met mijn spullen.
Vaak werk ik vanuit de auto dus dan gaan de aluminium koffers gewoon mee. Of ik werk op een locatie waar ik de koffers kan laten staan. Op die manier heb ik altijd alles bij me.
Echter, ik kom nu toch soms in situaties waar een koffer te groot, zwaar en onhandig is en voor dat soort gelegenheden zoek ik een tas.
Ik ben geen fotograaf die lange wandelingen door het bos maakt of een dag op pad gaat met een tas vol spullen. Daarom zoek ik dus absoluut geen rugtas. Dat is me te onhandig. Makkelijk om mee te lopen maar onhandig om snel even een camera te pakken of om een objectief te wisselen.
Ik zoek en taas die ik om mijn schouder kan hangen zodat ik snel bij mijn spulen kan. Veel eisen heb ik niet behalve dat er uiteraard in kan wat ik er in wil hebben.
En dat is een body met grip, een 70-200 1:2.8 objectief (liefst met zonnekap geplaatst), een 12-24 objectief (ook liefst met zonnekap geplaatst) en een SB-700 flitser.
Heeft iemand een goeie tip?
Alvast bedankt,
Ton

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Advies fototas (geen rugzak)

Bericht door Cees » ma dec 02 2013 8:44 am

Kijk hier eens naar: http://www.cameranu.nl/nl/tassen-koffer ... m/h6604_r9" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi, degelijk en vrijwel onverslijtbaar.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » ma dec 02 2013 8:59 am

Cees schreef:Kijk hier eens naar: http://www.cameranu.nl/nl/tassen-koffer ... m/h6604_r9" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi, degelijk en vrijwel onverslijtbaar.
Cees, dank voor je reactie. Ik heb inderdaad even gekeken maar ik denk dat het ook bij kijken blijft.
Wholy Macaroni wat een prijzen! Het zal goed spul zijn maar voor dat geld kan ik een mooi origineel Nikon objectief kopen.
Het ziet er superdegelijk uit maar dat is voor mij niet echt van belang. Ik zal het slechts af en toe gebruiken en zelfs dan nog onder niet al te zware omstandigheden.
Belangrijk voor mij is dat mijn 70-200 erin past. Het vervelende is dat tegenwoordig geen winkel meer dit soort tassen heeft liggen dus uitproberen is erg lastig. Alles gaat via internet. Op zich prima maar dan moet ik vantevoren wel zeker weten dat alles past wat erin moet. En ik vind dat best lastig selecteren, ook al staan op de sites meestal de maten wel vermeld.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 02 2013 9:04 am

Cameraland en CameraNu hebben ze wel liggen. Je zou ook even op MP kunnen kijken. Staan regelmatig Billinghams te koop voor aanmerkelijk vriendelijker prijzen.
http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... distance=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Cees

Lid NCN

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma dec 02 2013 9:21 am

Er zijn verschillende sites waar je aan de hand van foto's een goede indruk kunt krijgen welke objectief/camera combinaties passen, zoals.

http://cambags.com/
http://taschenfreak.de/blog/

Er zijn verschillende reporter/satchel schoudertassen waar je een body (eventueel met grip) en lichtsterke telezoom zo inschuift.
Ik gebruik zelf de Domke F-802 wanneer ik met telezoom (vroeger 80-200/2.8 AF-D, nu 70-200/4 AFS - beiden pasten met zonnekap en grip op de body) op pad ga. Bij deze tas moet je wel apart de vulling bijkopen.
De voorvakken zijn lekker groot en daar passen flitser, aftstandsbediening, reserve accu's en nog veel meer met gemak in zodat in het hoofdcompartiment alleen de body met objectieven zitten.
Wel had ik laatst een tegenvaller en is de ring waarmee de schouderband aan de tas zit afgebroken. Toch een deuk in het vertrouwen in Domke, maar ze herstellen dit nu wel kosteloos.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma dec 02 2013 9:29 am

ik gebruik een Kata 18PL, past mijn D7000 met grip in, met daarop de 300mm F4.
Volgens mij moet je makkelijk ook de 70-200 erop kunnen laten.
In de zijvakken kun je dan nog de 12-24 en de flitser doen.

Afgelopen weekend meegehad naar Doel, zat er de camera met grip in, de Tamron 17-50, de Nikon 12-24 en de Nikon 70-300VR.
Groetjes,
Jaap

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma dec 02 2013 9:34 am

Zoals iemand anders al zei: cameranu heeft in de winkel enorm veel tassen en ander opbergspul staan/liggen/hangen.
Daar kun je naar hartenlust door heen struinen.

Ik zocht ook ooit een bepaalde paraattas en ja, de afmetingen kun je wel vinden op het interpret, maar dat is toch wat anders dan in je handen hebben en er mee werken. Dus ben ik een keertje (op een rustige dag) naar cameranu gereden en heb daar een uurtje doorgebracht met proberen, passen en meten om te kijken wat me het beste beviel. En juist een tas die op het internet was afgevallen, is het uiteindelijk geworden. :)

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » ma dec 02 2013 9:55 am

Ik heb zelf een Thinktank retrospective 40 gekocht afgelopen zomer. Ik ben er zeer over te spreken.
Geen fototas uitstraling, genoeg ruimte voor een D7000 met 70-200 en losse objectieven en dan past er ook nog een 13"notebook in.
Tas is zeer degelijk uitgevoerd. brede schouderband met zacht draaggedeelte. Grote klittenband sluiting, dus goed hoorbaar als de tas opengaat als het niet moet. :evil:
Er zijn ook nog kleinere series. De 30 heeft bv. geen ruimte voor een notebook, en is een paar cm lager.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma dec 02 2013 10:09 am

Lees m'n tassen topic:
http://www.hansbraakhuis.nl/cameratas%20rugzak.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Maak dan een keuze voor de voor jouw belangrijke kenmerken, kies je inhoudsmaat en dan naar de winkel(s) in de buurt.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » ma dec 02 2013 10:22 am

Het was natuurlik wachten op de PDF van Hans (die inderdaad nuttige info biedt). Voor de rest eens met de mensen hierboven die aangeven dat je gewoon naar een grote zaak moet gaan en daar een en ander uit moet proberen. In zijn algemeenheid is dat de beste manier, maar ook dan heb je nog geen 100% zekerheid dat je ook op langere termijn tevreden bent. Ik heb niet alleen voor m'n camera tassen gekocht maar ook voor m'n andere hobbies. En in alle gevallen heeft het toch echt een miskoop of 2-3 gekost voordat ik uitkwam bij een variant die over het algemeen goed bevalt.

Ik ben nu uitermate tevreden met m'n Billingham, maar kan me goed voorstellen dat je 'm nogal prijzig vindt voor een tas voor erbij. Een optie is ook een goede reportertas te kopen bij een "normale" tassenwinkel en er dan een losse voering bijkopen via ebay of iets dergelijks. Mijn ervaring is wel dat de (helaas vaak ook wat prijziger) grotere cameratasmerken toch net wat beter nagedacht hebben over de details die het voor de fotograaf net wat prettiger maken...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 2:56 pm

Allen dank voor de tips. De kogel is door de kerk en de opdracht tot aankoop van deze tas is neergelegd zbij de Kertsman, die overigens een stuitende gelijkenis vertoond met mijn vrouw.
Het is geworden de 1EG Professional Gadget Bag. De fabrikant van deze tas is een niet nader te noemen camerafabrikant wiens naam hier niet genoemd mag worden. De naam lijkt sprekend op de Engelse vertaling van een soort wapentuig waarmee ijzeren ballen over grote afstand richting de vijand geschoten konden worden.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo dec 04 2013 3:38 pm

FOEI!!! :mrgreen:
Groet, Cees

Lid NCN

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:47 pm

Cees schreef:FOEI!!! :mrgreen:
Is een bewuste keuze Cees. Op de site van Hans Braakhuis staat dat je zeker geen tas moet nemen waarop zichtbaar is dat er een gewilde camera in zit. Dus dit lijkt me een goeie keuze, geen mens zal hem stelen! Staat met grote letters Canon op.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 04 2013 4:42 pm

een stuitende gelijkenis...? Oei.... Als ze maar niet meeleest...

Maar een beetje Kerstman geeft in een dergelijk geval een Billingham...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 04 2013 4:48 pm

Een Billingham?
Dat is vragen om problemen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”