Tuihanti schreef:Toetsen aan de regels der fotografie, zeg maar.
Beoordelen op compositie, belichting, scherpte, contrasten zonder er iets van te vinden.
Hoe kant dat nou? Fotografie is toch zeker meer dan een combinatie van een aantal regels?
Ik snap het doel van je foto niet, wat wil je overbrengen met je foto? Ik zie zonsondergang staan, maar het had elk willekeurig moment van de dag kunnen zijn. Wat maakt verder dat je voor dit silhouet gekozen heb? Mijn ongezouten mening die ik misschien niet mag geven, een foto die even snel onderweg gemaakt is zonder dat er veel over nagedacht is.
Compositie zeer matig, teveel donker en daarin net te weinig of net teveel detail. Belichting idem dito, is het net wel, net niet

Scherpte is prima.
Contrast is waar je een zwart-wit foto doorgaans op bouwt, werken met contrasten in lichten, omdat je niets anders hebt om je op te baseren en je foto structuur te geven. Ik zie nu een hele vlakke foto die mij niets doet.
Dat laatste is ook meteen de reden waarom ik niet op je verzoek van beoordelen in kan gaan. Fotografie is zoiets persoonlijks dat je niet objectief kan beoordelen. Als ik het neutraal zou doen zou ik je foto moeten beschrijven, ik mag er tenslotte geen beoordeling aan hangen. Een beoordeling rust op een persoonlijke mening, een neutrale beoordeling zoals jij die verwacht bestaat volgens mij niet

Geef kijkers de vrijheid om volledig uit zichzelf te reageren, zonder beperkingen.
Hoop dat je er iets mee kan.