Flitser
Flitser
Onlangs heb ik een Nikon D 50 gekocht waarmee ik wat aan het experimenteren ben. Ook ben ik in het bezit van een analoog toestel PENTAX SFXn waarvoor ik een externe flitser heb gekocht van PENTAX
( type AF 400FTZ ) Kan iemand mij vertellen of ik deze flitser ook kan gebruiken voor mijn NIKON D 50 en of het TTL Auto flitsen dan nog werkt ?? Aan de onderzijde van het bevestigingsschoentje van de flitser zitten 3 contacten om te communiceren met de camera.
( type AF 400FTZ ) Kan iemand mij vertellen of ik deze flitser ook kan gebruiken voor mijn NIKON D 50 en of het TTL Auto flitsen dan nog werkt ?? Aan de onderzijde van het bevestigingsschoentje van de flitser zitten 3 contacten om te communiceren met de camera.
Ik zou het niet wagen !
Met een universele flitser als Metz ofzo kun je het eventueel nog proberen maar een Pentax op een Nikon ??? Het grootste gevaar is de zogenaamde ontsteek spanning van de flitser die de electronica van de camera kan laten "doorbranden" . Je moet wel heel zeker weten dat dit compatibel is en geen schade veroorzaakt. Vaak zitten de contactpunten ook op een andere plek. Wat zo wie zo niet werkt is de functie van het Nikon creative lighting system. (i)TTL waarschijnlijk ook niet. Ik zou maar uitkijken naar een SB600 of 800 !
Met een universele flitser als Metz ofzo kun je het eventueel nog proberen maar een Pentax op een Nikon ??? Het grootste gevaar is de zogenaamde ontsteek spanning van de flitser die de electronica van de camera kan laten "doorbranden" . Je moet wel heel zeker weten dat dit compatibel is en geen schade veroorzaakt. Vaak zitten de contactpunten ook op een andere plek. Wat zo wie zo niet werkt is de functie van het Nikon creative lighting system. (i)TTL waarschijnlijk ook niet. Ik zou maar uitkijken naar een SB600 of 800 !
Flitser
OK ML Bedankt voor je reactie. Aangezien de PENTAX flitser volgens mij op het vlak van capaciteit vergelijkbaar is met de SB-800 van Nikon vind ik het wel erg jammer. Ik had gehoopt dat er een soort universele aansluiting was waarbij ieder toestel van welk merk dan ook met iedere flitser zou kunnen werken. Als er een gevaar is dat ik de elektronika van de D 50 zou kunnen opblazen door de hoge ontsteekspanning, probeer ik het uiteraard niet.
Flitser
Dag Luc. Hartelijk dank voor je reactie en je aanbod. Aangezien we beiden dezelfde passie delen, en bij elkaar in de buurt wonen denk ik dat het sowieso leuk is om wat meer gegevens uit te wisselen. Stuur me eventueel een mailtje corne.vanbeek@wanadoo.nl zodat ik je kan antwoorden.
Sinds enige tijd heb ik een D50. Ik heb hier een SB28 op gekocht. Een goedkoop alternatief voor als je een flitser op je dslr wil! Enige nadeel is dat de ttl functie niet ondersteund wordt. Voor mij maakt het niet zoveel uit, omdat ik toch zoveel mogelijk zelf wil instellen. Voordeel is dat de SB28 tegenwoordig voor dumpprijzen via sites als marktplaats te krijgen is.