Nikon D1X

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
kuifje

Nikon D1X

Bericht door kuifje » wo dec 11 2013 2:54 pm

hoi deze heb ik kunnen kopen in zeer mooie staat.
maar nu zitten daar batterijen in EN-4 maar ik zou graag een batterijhouder willen ervoor waar ik AA batterijen kan insteken.
of bestaan deze niet
Eddy

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon D1X

Bericht door MartijnM » wo dec 11 2013 3:38 pm

Buy film, not megapixels...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 11 2013 3:47 pm

Naar mijn beste weten bestaat dat niet. Ook na een zoekactie op het internet kom ik tot die conclusie.
Maar voor de D1-serie zijn er nog steeds accu's te koop; ook niet-Nikon, voor weinig geld.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 11 2013 5:17 pm

Naar ook mijn beste weten bestaan er inderdaad geen alternatieven om AA accu's te gebruiken.
(Een D1x was mijn tweede digitale reflex, en de eerste van Nikon. Heb ik hier nog steeds in de kast liggen).
Ik heb wel eens ooit een oplossing gezien dat iemand met een dremel de behuizing van de "versleten" EN-4 accu houder voorzichtig doormidden had geslepen, en de 6 stuks accu's die daar inzitten had vervangen door nieuwe types. Die accu's zijn van een ander type dan AA, iets korter dan de normale AA afmeting. Vandaar dat je er beslist geen alternatief van kunt vinden met AA-afmeting.

Met het op de markt verschijnen van witmerk-accu's die een stuk betaalbaarder zijn, is die "Do It Yourself" oplossing daarmee echt van de baan, en niet rendabel.

Vond op internet zeer betaalbare 2600 mAh accu's. (De meeste zijn 2100-2200 mAh, en van Nikon zelf 2000 mAh):
1 stuk: http://www.ebay.com/itm/DSTE-Full-Coded ... 0997617497" onclick="window.open(this.href);return false;
2 stuks: http://www.ebay.com/itm/2x-DSTE-2600mAh ... 1249162742" onclick="window.open(this.href);return false;

Omdat de D1x niet zuinig met stroom omgaat zou ik er direct (minimaal) twee stuks van bestellen.
Ter referentie, vroeger kostte een originele EN-4 accu iets van FL 175,- per stuk.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”