Hallo,
Mijn Nikon D100 heeft de volgende problemen
1-Bij totaal inzoomen is de flitsfoto extra onderbelicht
2-De belichting over het algemeen is aan de donkere kant
3-De kleuren zijn niet fris. Heel egaal en levenloos.
4-Hoe kan ik zien welke versie filmware op de camera zit?
Met vriendelijke groeten
A. Piroe
Wie kan mij helpen met mijn Nikon D100
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Over 1 is zo niets te zeggen, welke flitser, welk objectief??
Over 2 en 3 is op deze site al veel meer gezegd. De beste verhalen hierover komen van Amadeus.
4: firmware: zet de camera aan terwijl je op de button met het lampje (rechts van het lcd scherm) drukt. Als het goed is komt er dan in het lcd scherm 01.32 te staan. Volgens mij is dat de laatste versie.
Over 2 en 3 is op deze site al veel meer gezegd. De beste verhalen hierover komen van Amadeus.
4: firmware: zet de camera aan terwijl je op de button met het lampje (rechts van het lcd scherm) drukt. Als het goed is komt er dan in het lcd scherm 01.32 te staan. Volgens mij is dat de laatste versie.
Dag,
Je schreef
Een flitser heeft een bepaald bereik, het zou kunnen zijn dat je veel inzoomt en dat de flitssterkte onvoldoende is voor de afstand.
In het engels wordt hiervoor het als maat het guide number genoemd. Deze linkgeeft hier wat meer info over. Kort gezegd komt het erop neer dat je met een gegeven flitser ingesteld op een bepaalde brandpuntsafstand, gekozen diafragrama en ingestelde gevoeligheid, maar een x aantal meters kunt overbruggen. Op een flitser kun je vaak ook de flits wat focusseren als je en grotere brandpuntsafstand kiest, maar dat houdt een keer op. Bij de SB800 gaat dit tot 105 mm. Daarboven kun je ook nog wel flitsen, maar vaak sta je dan verder van het onderwerp af en is de flits onvoldoende.
Ik hoop dat dit antwoord een beetje helpt.
AG
Je schreef
Zoals gezegd hangt het veel van factoren af, welke lens, flitser. Maar ik neem toch maar even een voorschot.Mijn Nikon D100 heeft de volgende problemen
1-Bij totaal inzoomen is de flitsfoto extra onderbelicht
Een flitser heeft een bepaald bereik, het zou kunnen zijn dat je veel inzoomt en dat de flitssterkte onvoldoende is voor de afstand.
In het engels wordt hiervoor het als maat het guide number genoemd. Deze linkgeeft hier wat meer info over. Kort gezegd komt het erop neer dat je met een gegeven flitser ingesteld op een bepaalde brandpuntsafstand, gekozen diafragrama en ingestelde gevoeligheid, maar een x aantal meters kunt overbruggen. Op een flitser kun je vaak ook de flits wat focusseren als je en grotere brandpuntsafstand kiest, maar dat houdt een keer op. Bij de SB800 gaat dit tot 105 mm. Daarboven kun je ook nog wel flitsen, maar vaak sta je dan verder van het onderwerp af en is de flits onvoldoende.
De standaard instelling van veel digitale camera's is om de beelden iets donkerder "af te leveren. Dat heeft een reden. Dat is namelijk om ook lichte partijen goed doortekent te krijgen. Voor een digitale camera is dit de veiligste manier. Er is op de beelden die je schiet een nabewerking nodig in een fotobewerkingsprogramma. Om beelden lichter te krijgen. Er zijn mensen op dit forum, die elke opname in de computer thuis in een soort batch (automatisch) corrigeren. Het voordeel is dus dat als dit mocht mis gaan je altijd nog de oorspronkelijke files hebt.2-De belichting over het algemeen is aan de donkere kant
3-De kleuren zijn niet fris. Heel egaal en levenloos.
Zie antwoord hierboven. Op een aantal Nikon sites kun je de laatste firmware downloaden naar de computer.4-Hoe kan ik zien welke versie filmware op de camera zit?
Ik hoop dat dit antwoord een beetje helpt.
AG
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer: