Xrite schermcalibratie verbetert prints. Klopt dat?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Xrite schermcalibratie verbetert prints. Klopt dat?

Bericht door JaapV » zo dec 15 2013 10:52 pm

Ik ben inmiddels al zo'n anderhalf jaar in het gelukkige bezit van de Xrite "i1 Display" (calibratie van de monitor). Het was wennen in het begin, vooral omdat ik toen ook een nieuwe Dell moni had gekocht, met nauwelijks merkbaar kleurverschil tussen vóór en na de eerste calibratie.

Ik druk - eigenlijk nog steeds - weinig zelf foto's af. Maar dat vond zijn oorzaak mede in het feit dat mijn Epson Stylus Photo printer (al een jaar of twee een PX720WD, vervanging van een ouder model dat ik had) vrijwel nooit de goede kleuren produceerde, zodat ik soms met handmatig kleuren afstellen wel vijf à tien printjes maakte voordat het resultaat een béétje ergens op begon te lijken. Sinds de i1 hoeft dat ineens niet meer, is mijn ervaring. Ik heb de indruk dat de schermcalibratie ook positief effect heeft op de prints en dat verbaast me eigenlijk.

Kan iemand zijn licht over dit fenomeen laten schijnen? Ik heb al het een en ander gelezen over het vak "kleurbeheer", maar het blijft koppig nèt buiten mijn denkraam... :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

oud0001

Re: Xrite schermcalibratie verbetert prints. Klopt dat?

Bericht door oud0001 » zo dec 15 2013 11:21 pm

Interessante vraagstelling.
Logisch zal dit niet direct invloed gebben op de print. Daar is het printerprofiel weer voor.
Je zult door de monitor calibratie wel je foto's beter kunnen corrigeren op kleur.
Dan is het resultaat natuurlijk ook beter.

Ik doe dat met de CCP. :wink:

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo dec 15 2013 11:31 pm

Beste Jaap, kort antwoord: je instellingen kloppen niet en dat ligt niet aan je schermkalibratie.

Ik werk nu sinds 2004 met Epson printers en stuk voor stuk zijn ze in staat om geweldige resultaten te laten zien als je ze maar goed aanstuurt. Momenteel heb ik 2 printers, een PX830 voor alles tot A4 en een 7900 voor alles daarboven. Zelfs al was de PX830 zeer goedkoop, de afdrukken zijn prachtig maar ik weet inmiddels hoe je ze moet aansturen.

Begin in de printerdriver standaard ICM op uit te zetten, dat is stap 1. de rest volgt vanzelf zoals de selectie van het juiste papier in dit scherm en vervolgens het koppelen van het papierprofiel vanuit de bewerksoftware aan de printerdriver.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

iJoost

Bericht door iJoost » ma dec 16 2013 12:27 am

Wat kleurbeheer betreft (in een notendop):

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je print middels het juiste profiel (van de printer dus) dan zou dat goed moeten gaan als je ook je scherm gekalibreerd hebt (voordat je de foto's bewerkte). Maar verder doet die iDisplay 1 niets met je printer.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 16 2013 12:45 am

@Tuihanti: nu je het zegt, dat is eigenlijk wel ontzettend logisch. Best mogelijk dat de oorzaak van mijn verbeterde prints alleen ligt aan de betere kleuren na bewerking. Het is waar dat ik vroeger veel meer stoeide met de kleuren en dat kan dan best liggen aan de slechtere kleuren voordat ik op Dell en Xrite overstapte. Het is niet iets dat me meteen opgevallen is, want nogmaals, foto's laat ik normaliter afdrukken.

@a90: ik zal daar zeker aandacht aan gaan besteden. "Kleuraanpassing uitschakelen" klinkt alleen wat tegenstrijdig. Soort van "zie maar wat je doet". Ik kan overigens niet helemaal volgen wat je bedoelt met "je instellingen kloppen niet en dat ligt niet aan je schermkalibratie." Dat klinkt alsof ik de schermkalibratie ergens de schuld van gaf... :?

Beiden: dank voor jullie tijd en suggesties!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 16 2013 12:56 am

@iJoost: ook jij bedankt. Erg helder verhaal. Zo was ik ze nog niet tegengekomen en het lag nota bene al die tijd klaar...

EDIT: Toen ik het las leek het glashelder. Vandaar mijn antwoord. Maar vervolgens las ik de rest van het draadje ook nog eens (bij nader inzien hád ik het enkele jaren geleden al eens gelezen) begreep ik het totaal niet meer. Mijn breintje krijgt al lezend geen vat op het concept "kleurruimte" en die lege plek zit dan in de weg als ik dingen als kleurprofielen probeer te vatten. Ik herinner me nu dat ik dit hier toen al eens heb geschreven. Korte tijd later werd er een lezing over kleurbeheer georganiseerd. Ik wilde daar absoluut bij zijn, maar was verhinderd. En zo hobbelen we verder... :)
Groet, Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 16 2013 6:46 am

JaapV schreef:Mijn breintje krijgt al lezend geen vat op het concept "kleurruimte" en die lege plek zit dan in de weg als ik dingen als kleurprofielen probeer te vatten.
Ik heb kleurruimtes wel eens vergeleken met (kleur)-"recepten". Lees de volgende reactie vanaf de 2e alinea na de aanhaling:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 87#p405087" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien krijg je op die wijze een beter begrip of "vat" van wat een kleurruimte is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma dec 16 2013 8:15 am

Hallo Jaap en de mede draadjes volgers :-)

Wat is dit toevallig. Ik heb de zelfde Epson printer 720 en ook ik heb toevallig eergisteren wat uitlopen printen..eerste keer sinds dat mijn oude vervangen is.
Ook ik had/ heb een verschil betreft het beeld. Een nacht foto is geen nacht foto. Hij print te licht.
Mijn Dell Monitor is door Spyder Pro 4 onderhanden genomen en deze is goed bevonden ;)
Wat betreft het kleur beheer RGB en sRGB, daar kijk ik al niet meer na. Mijn Camera staat op RGB en als ik een foto wil printen of laten printen wordt hij om gezet naar sRGB. Dit doe ik in Lightroom. En dit is verder goed. Maak me daar niet meer druk over ;)

Maar betreft wat
a90 schreef:Beste Jaap, kort antwoord: je instellingen kloppen niet en dat ligt niet aan je schermkalibratie.

Begin in de printerdriver standaard ICM op uit te zetten, dat is stap 1. de rest volgt vanzelf zoals de selectie van het juiste papier in dit scherm en vervolgens het koppelen van het papierprofiel vanuit de bewerksoftware aan de printerdriver.

Afbeelding
Ik ben het met a90 eens betreft de instelling in de printersoftware. Ik had hem eerst op kleurencontrole staan en daar mijn aanpassingen gedaan.
Zoals: Epson standaard en Helderheid. Dit gaf een kleine verbetering maar niet wat ik zocht ;)
Later heb ik een print gedaan ook op ICM en UIT aangevinkt en deze is zeker een stuk beter. (Heb later dit ook op het internet gelezen, betreft Epson en LR / Photoshop).
En verder inderdaad het juiste papier en daarbij het juiste papier profiel. In mijn geval alles van Epson.

Groet Kroontje

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma dec 16 2013 8:16 am

Beste Jaap,

Ik had je draad te snel gelezen en had begrepen dat je nu nog steeds een probleem had met de kleurafstelling. Ik begrijp nu dat dat niet meer zo is.

Hoe de monitor verder ook is afgesteld, de aansturing vanuit de software (dan ga ik hierbij uit van Capture of PS) dient plaats te vinden met ICM op de uit-stand. Het juiste kleurprofiel en kleurinstellingen wordt dan alleen door de software aangestuurd in plaats van de software én de printerdriver. Dit is in bijna alle gevallen dubbelop zodat het resultaat erg afwijkt.

Dit is de beste manier om prints te krijgen die er hetzelfde uitzien als op het scherm.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma dec 16 2013 8:21 am

Het juiste kleurprofiel en kleurinstellingen wordt dan alleen door de software aangestuurd in plaats van de software én de printerdriver.
Dit snap ik niet helemaal :oops:
Als je vanuit Adobe op Print drukt, dan kan je toch de printersoftware gebruiken? Wat ik wel doe is dat ik in LR wel nog een papiersoort profiel aanklik.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma dec 16 2013 8:37 am

Ik zal het zo simpel mogelijk uitleggen, het heeft mij ook even wat tijd gekost voordat ik het begreep.

In Adobe kun je het juiste profiel kiezen voor het papier. Op die manier bepaalt Adobe heel precies de instructies die aan de printer moeten worden gegeven om de foto net zoals op het scherm afgedrukt te krijgen.

De printerdriver kun je aanspreken met kleurbemoeienis (bv. de instelling PhotoEnhance) of zonder. Als je de printerdriver zich laat bemoeien met de kleuren dan krijg je dubbelop bewerking, eerst in PS en daarna gooit de driver er ook nog eens zijn sausje overheen. Dat wil je niet want dan wordt het onvoorspelbaar, het zal in ieder geval zeker afwijken van wat je op het scherm ziet.

Als je ICM uit kiest dat wordt de printerdriver alleen gebruikt om de printer aan te sturen met de instructies vanuit Adobe. Dus 1 op 1 vanuit Adobe naar het apparaat zonder verdere bewerking.

De instellingen voor PhotoEnhance worden toegepast door het merendeel van de gebruikers die geen idee hebben van de juiste instellingen, maar wel lekker knallende kleuren wil hebben.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma dec 16 2013 8:45 am

Duidelijk uitleg hierover :D
Dat bedoelde ik, dus zit ik nu ook goed.

Dank je wel.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 16 2013 3:04 pm

In het vak "Kleurenbeheer" had ik eerst "Kleurencontrole" geselecteerd. Dat heb ik dus gewijzigd naar "ICM" en daaronder braaf "Uit (Geen kleuraanpassing)" aangevinkt. Ik begrijp alleen nog niet waarom "ICM" geselecteerd moet zijn terwijl er daaronder toch al "Uit" is aangevinkt. Maar ik ga het van de week eens uitproberen.

Maar ik las hier over papierprofielen: ik kan in het vak "Papier & Kwaliteitsopties" kiezen uit 12 papiersoorten. Normaliter gebruik ik al heel lang Premium Glossy (omdat dat bij mijn vorige Epson aangeraden werd), maar ik zag bijvoorbeeld dat a90 onlangs een rol "Cold Press Natural" had aangeschaft. Dat staat in de 720 niet bij de opties. Misschien omdat het alleen op de rol verkocht wordt en dat kan mijn 720 niet aan.
Hoe dan ook, mijn printer wil dus alleen op een van die 12 papiersoorten afdrukken. Maar het woord "papierprofiel" suggereert dat ik hem kan vertellen ook een andere papiersoort te accepteren, als ik het profiel daarvan maar aan de printer doorgeef. Klopt dat? En hoe doe ik dat dan?

Verder staat er in dit draadje alles over Lightroom en PS. Ik gebruik alleen VNX2 en CNX2. Maar ik zal eens zien of ik die vertaling zelf kan maken.

@Léon Obers: bedankt. Je "recept" smaakt goed! :wink2:
Groet, Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 16 2013 3:26 pm

Het gaat erom dat je feitelijk niet 2 keer een conversie maakt.
Laat je de beeldsoftware de omzet naar een printprofiel maken, moet je dat niet nog eens doen bij de printer zelf.
Andersom, als je de instellingen en profielen bij de printer wel gaat gebruiken, moet je dat niet bij de beeld-software instellen.

Voor wat betreft VNX2 en CNX2, indien je de instellingen bij de printer maakt (omdat je daar de keuze hebt uit verschillende soorten papier), stel je bij de beeld-software geen print-profielen in.
Zie bijv. bij CNX2 onder kleurbeheer bij het printen. Kies "Bronprofiel gebruiken". De opties voor het printen zijn dan grijs. Het bronprofiel is Adobe RGB of sRGB wat je dan feitelijk rechtstreeks naar de printer stuurt. Pas daar wordt het dan omgezet naar een printprofiel met de instellingen die je daarvoor hebt gemaakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 16 2013 3:45 pm

Bedankt Léon.
Voorlopig heb ik wel weer even wat "huiswerk"!
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”