Hulp bij kiezen juiste compactcamera gezocht

Discussies over fotografie met 1 serie.
Plaats reactie
JLRTL

Hulp bij kiezen juiste compactcamera gezocht

Bericht door JLRTL » di dec 17 2013 9:38 am

Ik ben Lara en 28 jaar (kijk ook bij: Even voorstellen). Ik ben op 17 april uitgerekend van ons tweede kindje. Nu zou ik graag ruim voor de bevalling 2 andere camera's willen; compact en DSLR en hier natuurlijk mee bekend raken voordat de kleine er is. In deze rubriek dus de compact. Ik hoop op een compact camera met een snelle reactietijd, goede resolutie, waar ik enigzins scherpte/diepte mee kan aanbrengen in de foto en die dus geschikt is voor portretfotografie (van kinderen binnen en buiten), maar waar daarnaast ook goede foto's van de bevalling mee gemaakt kunnen worden door een zuster van het ziekenhuis. Het is een leuke bijkomstigheid als deze camera ook een beetje aardig kan filmen, maar is niet de eerste prioriteit.

Nu heb ik natuurlijk veel gehoord over de Nikon 1. Ik heb hier ook gelezen dat veel tevreden zijn over de Nikon 1 V1, 18 mm kit. Maar deze kan ik (misschien door onhandigheid hoor) niet te koop vinden op internet. Daarnaast weet ik niet of het binnen mijn budget valt. Het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar voor een goede compactcamera wil ik ook wel ietsje meer neerleggen, zo tegen de 200/300 euro.

Welke Nikon 1 raden jullie me aan met deze eisen? Of welke komt er het dichtste bij in de buurt? Of kan ik beter voor een andere Nikon compact camera gaan of liever juist helemaal geen Nikon? Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Hulp bij kiezen juiste compactcamera gezocht

Bericht door Roy Kersbergen » di dec 17 2013 9:50 am

Ik heb als compact een Nikon Coolpix S9300 er naast welke uitstekend bevalt. De Nikon 1 heb ik ook naar gekeken maar vond ik een beetje teveel van het goede naast een DSLR. Mijn vrouw gebruikt de S9300 heel erg veel om foto's en filmpjes te maken van oons zoontje van 1 jaar.

Inmiddels is de S9500 al weer de volgende generatie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 17 2013 10:57 am

Tja, compact. Veel camera's in dit segment hebben niet zo'n lichtsterke lens. Onder minder gunstige licht-omstandigheden heb je al gauw behoorlijk wat ruis. Je praat ook over "scherpte/diepte". Wat il je dan, veel scherptediepte, of juist weinig om een onderwerp te kunnen isoleren van de achtergrond? Bij compactcamera's is de scherptediepte juist wat meer door het gebruik van kleinere sensors dan bij camera's met grotere sensorformaten.

Een "alles in één" compact-camera met hoge resolutie (20 megapixels), goede balans in lichtsterkte en relatief nog goede eigenschappen op gebied van ruis, zou een Sony Cyber-Shot DSC-RX100 of nog beter de opvolger ervan type II, een heel mooie camera kunnen zijn. Zit wel een stuk boven je budget.
Omdat er dus een opvolger is van het type I model, met relatief weinig veranderingen aan de camera (betere sensor voor gebruik bij minder goede licht-omstandigheden, extra middencontact voor flitser of elektronische opsteekzoeker, kantelbaar display, plus WiFi), zou je wel je voordeel kunnen doen met het eerste model, wat nu tegen aanzienlijk lagere prijzen verkocht wordt. (Voor zover het nog kan).

Reviews op DPreview te vinden:
http://www.dpreview.com/articles/236773 ... ct-cameras" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cy ... dsc-rx100/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/reviews/sony-cy ... c-rx100-m2" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

JLRTL

Bericht door JLRTL » za dec 21 2013 6:19 pm

Ten eerste dank jullie wel voor de snelle reacties!! Ik heb nog eens nagedacht en inderdaad is een Nikon 1 teveel van het goede voor mij. Dan sleep ik nog steeds met lenzen en kan ik beter alsnog de DSLR meenemen. Dus een echt compact camera. Nu zat ik te twijfelen tussen de volgende modellen, die beiden in mijn prijsklasse vallen: De Nikon Coolpix S9500 en de Sony Cyber-Shot HX50. Weten jullie daar toevallig iets meer van? Welke zouden jullie kiezen? Ik had begrepen dat de sony een betere lichtsensor heeft, wat dus ook terugkomt in de prijs. Is het verschil tussen de foto's groot genoeg zodat dit het geld waard is?

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”