50mm 1:2 op nikkormat.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
50mm 1:2 op nikkormat.
K 50/2 LMIJ 5 + rubber focus, Ai kit 1 3100001 3100460-3339337 239337 November 74-1977
Dit objektief serienummer 3319563 zit op een Nikkormat ,die ik gevonden heb op een rommel markt voor 15euro.
Mijn vraag ,past dit objektief op een D300 zonder iets te beschadigen? het objektief is in een zeer goede staat , het vertoont minimale gebruiksporen .
Ik zou het graag gebruiken op de D300 ,gezien de goede ervaringen die ik her en der heb gelezen van dit objektief.
Dit objektief serienummer 3319563 zit op een Nikkormat ,die ik gevonden heb op een rommel markt voor 15euro.
Mijn vraag ,past dit objektief op een D300 zonder iets te beschadigen? het objektief is in een zeer goede staat , het vertoont minimale gebruiksporen .
Ik zou het graag gebruiken op de D300 ,gezien de goede ervaringen die ik her en der heb gelezen van dit objektief.
Laatst gewijzigd door jac49 op di dec 17 2013 7:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
-
- Forumlid
Re: 50mm 1:2 op nikormat.
Als het deze is, dan is het een zg pre-AI objectief die zonder aanpassingen NIET pas op een D300 of een andere moderne Nikon
Niet doen.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#top" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet doen.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#top" onclick="window.open(this.href);return false;
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Jac,
Zoals je in het kamera handboek kan lezen kan een D300 alle Ai (of Ai-gemodificeerde) objectieven aan.
Vergeet niet om lens-data in te voeren tbv een betere lichtmeting en exif-informatie.
Als de Ai-kit nog niet op de lens zit, laat die dan eerst monteren.
(als de achterkant van de diafragmaring glad is, is de kit nog niet gemonteerd, de foto op Richard's site toont een niet-gemodificeerde versie)
Groeten, Gijs
Zoals je in het kamera handboek kan lezen kan een D300 alle Ai (of Ai-gemodificeerde) objectieven aan.
Vergeet niet om lens-data in te voeren tbv een betere lichtmeting en exif-informatie.
Als de Ai-kit nog niet op de lens zit, laat die dan eerst monteren.
(als de achterkant van de diafragmaring glad is, is de kit nog niet gemonteerd, de foto op Richard's site toont een niet-gemodificeerde versie)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Re: 50mm 1:2 op nikkormat
Ergo:
Maak een foto van het objectief (onderzijde) om hier te bepalen of het een pre AI, een omgebouwde pre-AI of een AI is.
Pas dan weet je zeker of je dit objectief op je D300 kunt zetten.
ps het is Nikkormat en in zeldzame gevallen Nikkomat
Maak een foto van het objectief (onderzijde) om hier te bepalen of het een pre AI, een omgebouwde pre-AI of een AI is.
Pas dan weet je zeker of je dit objectief op je D300 kunt zetten.
ps het is Nikkormat en in zeldzame gevallen Nikkomat
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Nikomat Marten
Heb ik dan wat zeldzaams? Is gewoon de japanse variant van de Nikkormat toch?
Ik zou eerst heel zeker weten dat dit een aangepaste is, ik heb zo een 50mm pre ai die dezelfde serie is al de getoonde hier, gaat niet op mijn d90 passen dus pas op je mount!

Ik zou eerst heel zeker weten dat dit een aangepaste is, ik heb zo een 50mm pre ai die dezelfde serie is al de getoonde hier, gaat niet op mijn d90 passen dus pas op je mount!
Bijna leeg hier....
-
- Forumlid
Het is precies dezelfde als op de foto .
Mijn volgende vraag is een natuurlijk vervolg, waar kan ik zo'n ai kit kopen of hem laten ombouwen.?
Is het eventueel mogelijk om dit zonder al te veel problemen zelf te doen?
@Marten foutje van mij het is inderdaad een Nikkormat.
Het is precies dezelfde als op de foto .
Mijn volgende vraag is een natuurlijk vervolg, waar kan ik zo'n ai kit kopen of hem laten ombouwen.?
Is het eventueel mogelijk om dit zonder al te veel problemen zelf te doen?
@Marten foutje van mij het is inderdaad een Nikkormat.

Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
-
- Forumlid
Ahh, nou trap ik zelf in de val...Komt omdat ik nooit zo'n ding in bezit heb gehad. Helaas.strangeartefact schreef:Nikomat Marten![]()
-
- Forumlid
Hoe zo'n Nikkormat precies werkt weet ik ook niet ,het zag er zo goed uit dat ik het voor die 15euro niet kon laten liggen.Marten schreef:Ahh, nou trap ik zelf in de val...Komt omdat ik nooit zo'n ding in bezit heb gehad. Helaas.strangeartefact schreef:Nikomat Marten![]()

Trouwens er zat ook nog een ongebruikt rolletje in.
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Je weet waar mijn huis woontjac49 schreef:Hoe zo'n Nikkormat precies werkt weet ik ook niet ,het zag er zo goed uit dat ik het voor die 15euro niet kon laten liggen.Marten schreef:Ahh, nou trap ik zelf in de val...Komt omdat ik nooit zo'n ding in bezit heb gehad. Helaas.strangeartefact schreef:Nikomat Marten![]()
![]()
![]()
![]()
Trouwens er zat ook nog een ongebruikt rolletje in.

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: waar kan ik zo'n ai kit kopen
Jac,
Gelet op het feit dat de kits in ca. 1977 gefabriceerd zijn: sommige types zijn zeldzaam of uitverkocht.
Ik zie wel eens een Nederlandse eByay aanbieder die ze heeft.
Groeten,Gijs
Gelet op het feit dat de kits in ca. 1977 gefabriceerd zijn: sommige types zijn zeldzaam of uitverkocht.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Re: waar kan ik zo'n ai kit kopen
Heren bedankt voor de snelle antwoorden ,zal eens op het wereld wijde web gaan speuren.gijs sandberg schreef:Jac,
Groeten,Gijs
Moet natuurlijk wel in relatie tot de waarde van de lens zijn ,anders laat ik hem fijn gemonteerd op de Nikkormat.
Komen we toch nog Analoog aan het fotograferen.

- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Re: 50mm 1:2 op nikkormat.
In dit: viewtopic.php?f=26&t=52705 draadje wordt de non Ai(S) materie uitvoerig besproken, inclusief linktips.
-
- Forumlid
Hoe zo'n Nikkormat precies werkt weet ik ook niet ,het zag er zo goed uit dat ik het voor die 15euro niet kon laten liggen.
Trouwens er zat ook nog een ongebruikt rolletje in.[/quote]
Je weet waar mijn huis woont
[/quote]
Dankje John maak misschien wel gebruik van je aanbieding
Morgen ga ik als eerste een nieuw batterijtje halen .en dan maar proberen.

Trouwens er zat ook nog een ongebruikt rolletje in.[/quote]
Je weet waar mijn huis woont

Dankje John maak misschien wel gebruik van je aanbieding
Morgen ga ik als eerste een nieuw batterijtje halen .en dan maar proberen.

-
- Forumlid
Mijn eerste spiegelreflex was een Nikkormat. Pracht camera. Tijd, diafragma en ASA. Dat was het.jac49 schreef:Hoe zo'n Nikkormat precies werkt weet ik ook niet ....
Ik heb er de beginselen van de fotografie mee onder de knie gekregen.
http://www.cameramanuals.org/nikon_pdf/ ... at_ftn.pdf
-
- Forumlid
Bedankt Marten ,met deze handleiding moet ik ver komenMarten schreef:Mijn eerste spiegelreflex was een Nikkormat. Pracht camera. Tijd, diafragma en ASA. Dat was het.jac49 schreef:Hoe zo'n Nikkormat precies werkt weet ik ook niet ....
Ik heb er de beginselen van de fotografie mee onder de knie gekregen.
http://www.cameramanuals.org/nikon_pdf/ ... at_ftn.pdf