Strobist - SB-28?

Discussies over flitsers
rvdb

Strobist - SB-28?

Bericht door rvdb » di sep 25 2007 8:25 am

Ik ben aan het kijken naar een Strobist flitsset. Voor de mensen die het niet kennen: http://strobist.blogspot.com

De lol is voor mij dan ook om alles zo goedkoop mogelijk bij elkaar te gaan sprokkelen. Maar de flitser moet wel goed zijn. Hiervoor ben ik op zoek naar een SB-24, SB-25, SB-26, SB-27 of SB-28. Vooral de SB-24 moet voor een paar tientjes wel te vinden zijn.

Nu heb ik echter een SB-28 op het oog. Die heeft wel wat voordeeltjes boven een SB-24 natuurlijk. Maar wat is nou nog een redelijke prijs voor zo'n ding? Is toch ook beetje vergane glorie aan het worden.
Laatst gewijzigd door rvdb op di sep 25 2007 9:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 25 2007 8:39 am

Probleem is vaak dat ze te koop aangeboden worden samen met een analoog toestel en de verkoper meestal niet los wil verkopen. Gemiddeld moet je denken aan een bedrag tussen de €75 en €100 denk ik.
Op Marktplaats staat trouwens een SB 28 aangeboden voor €75 (vraagprijs) Je zou de verkoper een mailtje kunnen sturen of dat zijn uiterste prijs is?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 25 2007 8:55 am

De foto in de link stroboist van Whitley Gardens is gemaakt met een i-ddl camera, zoals de D80 en enkele i-ddl flitsers zoals de SB-600.

Pieter van Leeuwen heeft op de laatste clubdag uitgelegd hoe je met niet i-ddl flitsers (alles ouder dan SB-600-800) kunt werken. En op dit forum heeft Roelof het laatst ook nog uitgelegd. Het kan maar heeft z'n beperkingen.

Met mijn camera kan ik de i-ddl voorflits uit zetten, als dat bij jouw camera ook kan, dan ben je al op de goede weg.

De SB-28 is er ook in een SB-28 DX uitvoering, beter geschikt voor digitaal.

De DX uitvoering gaat tot de 100 €.

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 25 2007 9:02 am

Hans. Wat moet ik me voorstellen bij die DX uitvoering? Dat is geen iTTL flitser neem ik aan.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 25 2007 9:09 am

Uit m'n Catalogus:

De term DX verscheen voor het eerst in 1999 toen Nikon met een aangepaste versie voor de SB-28 flitsers kwam: de SB-28 DX. Daardoor kon deze flitser ook optimaal gebruikt worden op de digitale camera’s. Nikon heeft diezelfde naam ook behouden voor objectieven die meer aangepast zijn aan de digitale spiegelreflex camera’s.

Gelijk met de D1 werd op 15 juni 1999 ook de SB-28 DX flitser aangekondigd. Vrijwel geheel gelijk aan de SB-28 A, doch met deze DX flitser kunt u ook gebruik maken van de 3D multi sensor invulflits mogelijkheden van de D1. Met de gewone SB-28 kan dat niet.

zie m'n www plekje.

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 25 2007 9:42 am

Thanks. Sorry had ik kunnen weten dat het daar te vinden is.

Maar aangezien ik een D80 heb maakt het dus eigelijk niet uit of ik een DX zou kopen of niet.

Los van dat ik hem niet op mijn body zal zetten (primair). Hoe bruikbaar is zo'n ding eigelijk? Je kunt hem op M of A toch gewoon gebruiken? Wijkt wel af van mijn oorspronkelijke vraag natuurlijk.

Zijn hier nog meer Strobist flitsers eigelijk???

Rogier

Bericht door Rogier » di sep 25 2007 9:52 am

Hier nog een Strobist lezer/aanhanger/beoefenaar! :D

Het voordeel van de "strobist manier" is dat iTTL helemaal niet belangrijk is. Handmatig instellen is veel prettiger omdat je elke keer dezelfde verlichting hebt, ipv iTTL die gaat lopen nadenken. Dat betekent dus dat je prima met goedkopere flitsers als de SB-28 af kunt. Nadeel van Strobist is dat de SB-28 en SB-80 enigszins in prijs gestegen zijn op de tweedehands markt ;)

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » di sep 25 2007 10:03 am

ge-wel-dig he dat strobist, ik kom ook op die site!
Momenteel experimenteer ik ook wat met mn SB-600 en mn D70 draadloos. Let wel op dat alleen van Nikon de SB600 - 800 dit ondersteunen, en zal je bij oudere modellen een triggerset nodig hebben. Tel die kosten wel bij de kosten van je flits "van een paar tientjes". Alternatief; misschien een third party flits die wel draadloos ondersteund? dan heb je gelijk een nagenoeg goedwerkende i-ttl flits. Volgens mij heb je die modellen (Tumax) al v.a. € 140,00 bij Konijn.

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 25 2007 10:10 am

SB-28 voor 75 euro lijkt me netjes nietwaar? En iTTL is voor de Strobist methode niet van belang inderdaad.

Wat bedoel je met draadloos gilbert? In Slave mode? Dan trigger je hem toch met een andere flash of is dat met infrarood? Werkt dat niet met een SB-28?

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » di sep 25 2007 11:08 am

nou, dat is iets wat je dus even moet uitzoeken, ik weet niet of je SB-28 IR aangestuurd kan worden door je toestel. Bij mijn D70 stuur ik met mn interne flits mn SB600 aan. Zou vervelend zijn als je achter merkt dat het niet helemaal lekker werkt.

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 25 2007 11:13 am

Kan er altijd nog iets als dit onder zetten natuurlijk. Kost ook geen drol.

Werkt wel verslavend die website van Strobist merk ik al :shock:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di sep 25 2007 11:27 am

Zonder zoiets krijg je de SB-28 (al dan niet DX) niet remote aan de praat, 't ding heeft geen eigen slave functie.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di sep 25 2007 8:12 pm

Ik ben ook een strobist fan. Ik heb nog twee SB-28's die ik gebruik met draadloze ebay triggers. Daarbij twee neigkopjes, een parapluutje en microfoonstandaards in plaats van lampstatieven. Daarnaast natuurlijk het grijskaartje, filtermapje en flitsmetertje in de tas en klaar om te gaan.

rvdb

Bericht door rvdb » di sep 25 2007 8:23 pm

Ik heb nog wat spul nodig.. Ebay triggers, lampstatief, flitskop. Dus ik ben wel benieuwd naar die microfoonstandaards... Wat voor iets is dat en wat voor aansluiting zit daarop?

Overigens nog iemand tips voor goed(koop) spul (strobist minded dus)...

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo sep 26 2007 3:57 am

Ik zoek nog van die gel filters iemand enig idee waar die goedkoop te scoren zijn ?
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”