Distance scale Nikkor 18-70 AF-S DX

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
palone

Distance scale Nikkor 18-70 AF-S DX

Bericht door palone » di sep 25 2007 10:50 pm

Wanneer moet je de distance scale gebruiken op de Nikkor 18-70 AF-S DX icm met een D40X ?

gr,

Patrick

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » di sep 25 2007 11:41 pm

Volgens mij gebruik je die niet echt, ik niet althans, meer voor indicatie.

Zou een toepassing kunnen bedenken als je de scherptediepte wilt bereken via de scherptediepte tabel. Daarbij heb je de afstand tot het object nodig, dus eerst scherpstellen dan naar de afstand kijken en dan op de tabel het juiste diafragma opzoeken.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

palone

Bericht door palone » di sep 25 2007 11:47 pm

Pierre,

Bedankt voor je reaktie. Als ik die niet echt zou gebruiken, in welke stand hoort dit dan normaliter te staan. Of maakt dat niet uit ?

gr,

Patrick

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo sep 26 2007 4:28 am

patrick ik gebruik deze meestal in de liggende acht en laat de body beslissen maar bij het door door pierre aan gegeven en zeker bij manueel focussen is het fijn , in combinatie met je A stand

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » wo sep 26 2007 9:21 am

patrickaldus schreef:Pierre,

Bedankt voor je reaktie. Als ik die niet echt zou gebruiken, in welke stand hoort dit dan normaliter te staan. Of maakt dat niet uit ?

gr,

Patrick
Patrick, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit naar kijk, al mijn lenzen zijn autofocus en dan let je niet meer op de afstand. Ook bij het verwisselen van lenzen doe ik er niets mee, hoogstens de zoom terug draaien. Alleen als ik soms een panaroma maak zet ik hem op de stand oneindig (de liggende 8). Maar dat is een automatische handeling zonder op afstandsmeter te kijken.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo sep 26 2007 9:29 am

Ik kijk toch zeer regelmatig naar de afstandsschaal, omdat de AF mij bij landschaps en wolkenfoto's toch regelmatig in de steek laat. Let op dat bij de kleinste brandpuntsafstand de ring bij scherpstellen op oneindig iets anders moet staan als bij de grootste brandpuntsafstan. Vaak staat er dan een puntje met 18 of 28 waar je met het achtje naar toe moet.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 26 2007 9:59 am

Pruimpit, zonder je objectief te kennen:
oneindig is oneindig, of je objectief nu op de kleinste of de grootste brandpuntsafstand staat.

Ben je niet in de war met het infrarood-insteltekentje?

Of anders: als je objectief bijvoorbeeld een (ik pak maar wat) een 1:4-5,6/70-210 is, dan wil dat zeggen dat de lichtsterkte bij 70mm f=4 is, en bij 210mm f=5,6. Dat is bij de diafragmaring dan aangegeven met verschillend gekleurde instelstreepjes. In mijn geval groen voor 70 en geel voor 210, en de op de insteltubus zijn die waarden dan ook in die kleur. Zo kun je bij handmatige instelling, nodig bij handmatig flitsen, zien dat bij 210mm het diafragmagetal op de ring tegenover het gele streepje moet staan, en niet tegenover het groene.

Maar geen nood: alles staat op het informatieblaadje dat bij ieder objectief geleverd wordt. Zeg maar de handleiding.

Groet, E.M. de Klerk

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 26 2007 10:05 am

Patrick:
Bij AF heeft de afstandsschaal inderdaad minder nut dan vroeger. Ook al omdat de moderne AF-objectieven nog maar zelden een behoorlijke scherptediepteschaal hebben. Jammer, maar goed.

Bij handmatig flitsen, dus bij het "ouderwetse" rekenen met richtgetal en zo, heb je de afstandsschaal wel nodig.

Ook kan het best wel eens informatief zijn voor of na je opname af te lezen op welke afstand een onderwerp staat.

Groet, E.M. de Klerk

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo sep 26 2007 11:15 am

emdeklerk schreef:Pruimpit, zonder je objectief te kennen:
oneindig is oneindig, of je objectief nu op de kleinste of de grootste brandpuntsafstand staat.

Ben je niet in de war met het infrarood-insteltekentje?

Of anders: als je objectief bijvoorbeeld een (ik pak maar wat) een 1:4-5,6/70-210 is, dan wil dat zeggen dat de lichtsterkte bij 70mm f=4 is, en bij 210mm f=5,6. Dat is bij de diafragmaring dan aangegeven met verschillend gekleurde instelstreepjes. In mijn geval groen voor 70 en geel voor 210, en de op de insteltubus zijn die waarden dan ook in die kleur. Zo kun je bij handmatige instelling, nodig bij handmatig flitsen, zien dat bij 210mm het diafragmagetal op de ring tegenover het gele streepje moet staan, en niet tegenover het groene.

Maar geen nood: alles staat op het informatieblaadje dat bij ieder objectief geleverd wordt. Zeg maar de handleiding.

Groet, E.M. de Klerk
Dit zijn mijn twee zoomobjectieven waar ik over spreek. Kijk naar de 18 en 28

http://nikonimaging.com/global/products ... _001_l.jpg

http://nikonshop.de/nikonshop/shop/imag ... 28-105.jpg

Is het nu zo onlogisch te denken wat ik dacht :? Waarom zouden ze die cijfers er anders neerzetten, voor infarood :?:

Maar misschien heb ik vroeger het vak natuurkunde te snel laten vallen. Het lijkt me op de voorhand niet onlogisch dat je bij een andere brandpuntsafstand ook anders moet scherpstellen.

Scheikunde was ik wel goed in, vandaar misschien mij voorliefde voor film t.o.v. electronica :wink:

palone

Bericht door palone » wo sep 26 2007 11:37 am

Als ik het dus goed begrijp, dan ik de afstandsschaal wel gebruiken in de M (manual focus) ?

gr,

Patrick

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo sep 26 2007 11:39 am

patrickaldus schreef:Als ik het dus goed begrijp, dan ik de afstandsschaal wel gebruiken in de M (manual focus) ?

gr,

Patrick
Ja en vooral niet in de AF-stand, want dan kun je het objectief beschadigen :cry:

palone

Bericht door palone » wo sep 26 2007 12:42 pm

Volgens mij zijn er maar 2 standen op het objectief, nl de M/A (autofocus with manual priority) en de M (manual focus). Wat bedoel je nu precies met de AF stand ?

gr,

Patrick

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo sep 26 2007 1:24 pm

patrickaldus schreef:Volgens mij zijn er maar 2 standen op het objectief, nl de M/A (autofocus with manual priority) en de M (manual focus). Wat bedoel je nu precies met de AF stand ?

gr,

Patrick
Klopt, maar bij de meeste Nikon (D)SLR's is daar ook een knop voor op de camera. Als je de camera in de hand houdt om te fotograferen zit die vlak bij de linkerpink. Die kun je op de M of AF stand zettten (M S en C bij oudere SLR's). Als die knop op de AF-stand zit dan kun je in principe niet manueel scherpstellen met de lens.

Ik zelf heb helemaal geen objectieven met een stand daar voor op het objectief zelf. Ik mis het niet, en het nut ervan is mij ook niet helemaal duidelijk :roll:

palone

Bericht door palone » wo sep 26 2007 1:41 pm

Ik heb zelf de D40X, maar ik kan geen knopje vinden met AF. Wellicht komt dat omdat de autofocus nu wordt aangedreven door een motortje in het objectief ipv de body. Corrigeer me als ik ongelijk heb ?!

gr,

Patrick

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo sep 26 2007 1:54 pm

patrickaldus schreef:Ik heb zelf de D40X, maar ik kan geen knopje vinden met AF. Wellicht komt dat omdat de autofocus nu wordt aangedreven door een motortje in het objectief ipv de body. Corrigeer me als ik ongelijk heb ?!

gr,

Patrick
Je hebt gelijk, behalve de Nikon D40(x) hebben alle andere Nikon AF (D)SLR's wel zo'n knop. Kom ik nu pas achter. Ah ik zie het licht nu, die knop is voor de motor in het objectief. Wat stom van mij, vergeet mijn andere opmerkingen maar. Ik kan het ook niet helpen dat ik geen AF-S lenzen heb :oops: :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”