D200 vs D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Plaats reactie
Deeke
Forumlid
Forumlid

D200 vs D610

Bericht door Deeke » ma dec 23 2013 12:59 pm

Beste mensen,
Met mijn D200 en 28-105mm 3.5/4.5 fotografeer ik bijna alles wat voor mijn lens komt en het liefst bij bestaande licht binnen en buiten. Kom dan regelmatig wat te kort om hogere sluitertijd en/of diafragma te kiezen voor de optimale foto. Bij verhogen van ISO komt ruis om de hoek kijken en kan deze niet altijd met Lr weg werken Verder bezit ik nog AI 35mm 2.0 ,85mm 2.0 en 135 mm 2.8 uit het FE tijdperk. Volgens ,,Mr.Rabbitsmoutain,,Is mijn combinatie een goed werkpaard met een allround objectief die op een FX thuishoort…
Mijn vraag:Als ik in DxOMark de score zie van mijn D200 en de D610 heeft de D610 een hogere score.Hoe vertaal ik het grote verschil als ik de D610 ga gebruiken met mijn bestaande lens.,,Briljantere,, foto’s en minder Ruis bij hogere ISO waarden etc .Gen1 vs Gen 2 -CCD vs Cmos zou je moeten merken,denk ik. Kijk met een schuin oog naar de Canon 6D(doodzonde,weet ik)met zijn nog minder ruis of valt het verschil nogal mee .Het totaal prijskaartje ziet er dan ook anders uit.

groet
Leo

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D200 vs D610

Bericht door Léon Obers » ma dec 23 2013 1:20 pm

D200 is inmiddels zo uit een ander tijdperk en technisch achterhaal bij hoge ISO, dat elke camera die je nu koopt een flinke vooruitgang betekent. Dus ga gerust je gang met een D610, je zult een groot verschil ervaren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 23 2013 2:07 pm

Even een wellicht open deur intrappen: je realiseert je dat
a. de D200 een DX-camera is en veel van een vergelijking alleen daarom al mank gaat;
b. je 35-, 85- en 135mm Nikkors AI- of AI-S-objectieven zijn en dat die op de D610 geen AF en maar beperkte mogelijkheden van belichtingsmeting geven?

Deeke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Deeke » ma dec 23 2013 4:08 pm

Bedankt voor jullie reactie,
Heeft een D610 tov een D7100 vanwege het FX en DX vergelijking dan nog extra voordelen?
Dat de AI objectieven niet Automatische scherpstelling en belichting hebben is me ook bekend van mijn D200.
Misschien ga ik straks de AI toch al minder of niet gebruiken.
Groet
Leo

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 23 2013 4:30 pm

Of, en zo ja, een D610 voor jou voordelen heeft moet je toch echt zelf beoordelen.

Maar zou ik voor de keuze staan: altijd FX nemen, al was het alleen maar om juist die (FX!) AI-objectieven tot hun recht te laten komen. Het zogenaamde gebrek aan AF en het "ouderwets" moeten lichtmeten etc. zou mij totaal niet afschrikken. Het gaat immers om fotograferen.

Altijd nog een betere optie dan die AI-objectieven op een DX-camera te misbruiken en in het geheel geen groothoekmogelijkheid te hebben. Op een D610 heb je tenminste nog wat groothoek middels je 35mm.

En geloof me: ondanks alle dappere kreten hier gaat het gros van de reageerders over op FX als ze de kans krijgen...

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma dec 23 2013 4:42 pm

De lichtmeter van de D600 (gelijk aan D610) werkt uitstekend met mijn Ai en Ai-S objectieven. Ik gebruik doorgaans de A-stand of M-stand, geen klachten. MF is geen bezwaar, mits je voor de foto de tijd kunt nemen (en jezelf die tijd gunt).
Groeten,
Edwin

flickr - website

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma dec 23 2013 5:32 pm

...waar nog bij komt dat met de hand scherpstellen helemaal niet langer hoeft te duren dan met een AF-objectief...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 23 2013 6:21 pm

Deeke schreef: Dat de AI objectieven niet Automatische scherpstelling en belichting hebben is me ook bekend van mijn D200.
Misschien in eerste instantie het antwoord wat emdeklerk gaf omtrent lichtmeting wat verwarrend. Met de D610 heb je gewoon lichtmeting met manuele AIS objectieven omdat die een dubbel lichtmeet koppelsysteem heeft. (Voor AIS-objectieven een diafragma "meeneemnok" rond de objectiefmond). Dit in tegenstelling tot de D200.

Cyris attendeert nog op de twee lichtmeet-methodes die je daarbij kunt gebruiken. Manueel via uitlezing van de lichtmeter, en diafragma-voorkeuze waarbij de camera dan automatisch de sluitertijd bepaalt.
Met het ingeven van de lens-gegevens in de camera (maximaal 9 stuks) kun je met die manuele objectieven tevens van matrixmeting gebruik maken en worden flits-mogelijkheden iets verruimd. In de EXIF-gegevens van opnamen komen de gebruikte gegevens van de lens dan ook weer terug. Zie blz. 173 van de handleiding hoe de gegevens van objectieven in te geven.
Handleiding te downloaden < HIER >
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » di dec 24 2013 7:42 am

Draadje verplaatst ;) Hierbij gekozen voor de D610

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 24 2013 8:05 am

Je AF 28-105 f/3,5-4,5 D is nog steeds mijn lievelingsobjectief op een FX camera.
Ideaal voor op vakantie, je hebt een redelijke groothoek, en nette tele: oa voor portretten en je kun een semi macro maken als je het schuifje van je objectief gebruikt. Van alles wat, met een redelijke kwaliteit.

De verschillen tussen een D200 en een D610 zijn groot. Met de D610 heb je de keuze tussen DX, wat je gewent bent en FX. Standaard heeft de camera een automaat die aan de hand van het gebruikte objectief de camera instelt tussen FX of DX. Nu heb je geen DX objectieven, gelukkig.

De sensor van de D610 is vele stappen verder qua definitie en ruisonderdrukking. Tot ISO 3200 kun je de D6100 goed gebruiken. De monitor van de D610 is aanmerkelijk groter en beter. De AF snelheid is fors sneller. De verwerkingssnelheid van een serie opnamen is heel veel hoger.
Misschien een probleem: de D610 is slechts een amateur camera. Geen directe knopje meer voor WB-meting. De knopjes voor Qauality en ISO zijn verplaatst.

Als je enkele andere verschillen naast elkaar wilt zien:
http://www.hansbraakhuis.nl/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Je mag de kolommen die je niet nodig hebt zelf weg halen.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di dec 24 2013 10:33 am

Hans Braakhuis schreef:Geen directe knopje meer voor WB-meting.
Met twee programmeerbare Fn-knoppen zó op te lossen ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website

Deeke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Deeke » di dec 24 2013 10:50 am

Bedankt voor jullie reacties ,deze gebruikers ervaringen is wat mijn keuze nu makkelijker maakt. Had de handleiding van de D610 reeds gedownload en Hans Braakhuis.nl al eerder verkend,wat je ook de nodige achtergrond info verschaft. Maar gebruikerservaring dat is ook belangrijk. Nu ook nog een of twee Sd cards aanschaffen en mijn 85 mm laten repareren,want de diafragma lamellen blijven regelmatig ,,hangen,,.Er zit een substantie tussen en die moet in geen geval in mijn body terecht komen.
Bedankt en Prettige Feestdagen allemaal
Leo

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”