Rechts en Links.
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Rechts en Links.
Zelf ben ik rechtshandig (zoals de meeste mensen), ik ben ook rechtsoogig.
Volgens mij zijn alle SLR camera's ontworpen voor rechtshandige mensen.
En de zoeker is dusdanig geplaatst dat rechtsoogigheid volgens mij ook de norm is.
Vragen aan de groep:
Welke mensen zijn linkshandig en maakt dat wat uit ?
Welke mensen zijn linksoogig en maakt dat wat uit ?
Ben
Volgens mij zijn alle SLR camera's ontworpen voor rechtshandige mensen.
En de zoeker is dusdanig geplaatst dat rechtsoogigheid volgens mij ook de norm is.
Vragen aan de groep:
Welke mensen zijn linkshandig en maakt dat wat uit ?
Welke mensen zijn linksoogig en maakt dat wat uit ?
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Rechts en Links.
Rechts en linkshandig. Linksogig. Maar wat maakt het uit????
Ken Rockwell heeft overigens een unieke linkshandige Nikon F100. Zie op zijn site.
Ken Rockwell heeft overigens een unieke linkshandige Nikon F100. Zie op zijn site.
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op ma dec 23 2013 3:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
-
- Forumlid
Als je bij het oversteken maar eerst naar links kijkt en dan naar rechts. 

gr
Peter
Peter
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik ben nog geen SLR tegengekomen waarbij de zoeker niet in het midden zit. Dus zie ik niet waarom deze specifiek geplaatst zou zijn voor mensen die "rechtsogig" zijn. Dat is wat anders bij rangefinders, waar de zoeker doorgaans aan de linkerkant van de body zit en dus kijken met het rechteroog een stuk prettiger is (minder camera in je gezicht).ben42 schreef:[...] de zoeker is dusdanig geplaatst dat rechtsoogigheid volgens mij ook de norm is. [...]
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Dat vond ik nog wel één van de geslaagde grappen van KenR, plaats een gespiegelde foto - hij beweert dat dit niet zo is, maar let op de knopensluiting rechts over links van de "dames" polo - en claim dat je beta tester was voor Nikon :mrgreen:Frank Roelofs schreef:Ken Rockwell heeft overigens een unieke linkshandige Nikon F100. Zie op zijn site.
Maar hier ook een "linksoog" en tweehandige en op de vegen die mijn neus soms op het achterscherm achterlaat na, geen problemen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Ik ben rechtshandig en linksogig. Nooit enig probleem mee gehad.
Ook niet met geweerschieten in dienst - hoofdschudden bij luit en sergeants, "want zo kun je niet schieten" - wat ophield toen ik van mijn allereerste clip met acht patronen er zes in de centrale cirkel schoot. Dit laatste even ter illustratie...
Ook niet met geweerschieten in dienst - hoofdschudden bij luit en sergeants, "want zo kun je niet schieten" - wat ophield toen ik van mijn allereerste clip met acht patronen er zes in de centrale cirkel schoot. Dit laatste even ter illustratie...
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik was altijd rechtsogig maar probeerde vanwege het 'da grip' filmpje van ome Joe eens linksogig te schieten en sindsdien ben ik linksogig. Merkwaardig maar waar... Als ik met rechts kijk dan moet ik mijn linkeroog altijd dicht knijpen. Maar als ik met links kijk dan kan ik om de een of andere reden rechts gewoon open houden. Dat schiet een stuk ontspannende gelijk.
Wel rechtshandig trouwens.
Wel rechtshandig trouwens.
Fin.
-
- Forumlid
Ik begrijp het probleem eigenlijk niet, te meer omdat de ts rechtsogig is.
Zelf ben ik rechtshandig en ook mijn rechteroog is dominant. Maar omdat mijn linkeroog de laatste jaren veel beter is dan mijn rechteroog, gebruik ik vaak mijn linkeroog om door de zoeker te kijken. Geen enkel probleem.
Zelf ben ik rechtshandig en ook mijn rechteroog is dominant. Maar omdat mijn linkeroog de laatste jaren veel beter is dan mijn rechteroog, gebruik ik vaak mijn linkeroog om door de zoeker te kijken. Geen enkel probleem.
- Reest
- Clublid
Het is geen probleem voor de TS.Bob42 schreef:Ik begrijp het probleem eigenlijk niet, te meer omdat de ts rechtsogig is.
Zoals gewoonlijk is dit soort (....) vragen zijn handelsmerk, om er iets van op te steken......

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- ben42
- Moderator
Frank.
Links handig, maakt voor veel zaken wat uit.
Er worden niet voor niets gereedschappen gemaakt voor linkshandigen.
(Scharen, kurketrekkers, blikopeners). Dus het maakt verschil. Ik ken een iemand die graag een linkshandig toestel zou hebben, niet omdat hij links is, maar omdat hij het gevoel in twee vingers mist.
Een linker of rechter voorkeursoog maakt ook verschil. Je kunt je voorkeursoog (zonder drastische aanpak) niet zelf veranderen. Soms is het gebruiken van je voorkeursoog lastig.
Geen goede afbeelding gevonden van de linkshandige F100.
Cyrus,
Bij iedere SLR (F100 links uitgezonderd), zit de zoeker links van het midden. (Meestal zit ook de statief aansluiting links van het midden.)
Bob42
Ik heb geen probleem gemeld. Maar ik ben wel nieuwgierig naar dit soort dingen.
Reest,
Inderdaad bij mij komen dit soort vragen naar boven borrelen.
Waarnemen doe ik niet alleen om foto's te maken.
Ben
Bij oversteken kijk ik overigens eerst naar links, dan naar rechts en dan OPNIEUW naar links.
(Behalve in Groot Britannie, daar kijk ik links, rechts, links rechts, links rechts).
(Scharen, kurketrekkers, blikopeners). Dus het maakt verschil. Ik ken een iemand die graag een linkshandig toestel zou hebben, niet omdat hij links is, maar omdat hij het gevoel in twee vingers mist.
Een linker of rechter voorkeursoog maakt ook verschil. Je kunt je voorkeursoog (zonder drastische aanpak) niet zelf veranderen. Soms is het gebruiken van je voorkeursoog lastig.
Cyrus,
Bij iedere SLR (F100 links uitgezonderd), zit de zoeker links van het midden. (Meestal zit ook de statief aansluiting links van het midden.)
Bob42
Ik heb geen probleem gemeld. Maar ik ben wel nieuwgierig naar dit soort dingen.
Reest,
Inderdaad bij mij komen dit soort vragen naar boven borrelen.
Waarnemen doe ik niet alleen om foto's te maken.
Ben
Bij oversteken kijk ik overigens eerst naar links, dan naar rechts en dan OPNIEUW naar links.
(Behalve in Groot Britannie, daar kijk ik links, rechts, links rechts, links rechts).
Nou ja, minstens zit de ontspan-knop toch behoorlijk rechts. 
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Lijkt me heel vervelend als je links bent en van fotograferen houdt. Ik bedoel het "gereedschap" in kwestie is nu niet bepaald goedkoop en dan is er niet eens een linkshandige variant van te krijgen.

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Lijkt me heel vervelend als je links bent en van fotograferen houdt. Ik bedoel het "gereedschap" in kwestie is nu niet bepaald goedkoop en dan is er niet eens een linkshandige variant van te krijgen.
Laatst gewijzigd door iJoost op ma dec 23 2013 10:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- ben42
- Moderator
Ook de belangrijkste bedienings organen zitten rechts. Bij mij de ISO draaiknop, het diafragma, belichtingscompenstatie, belichtings methode.iJoost schreef:Nou ja, minstens zit de ontspan-knop toch behoorlijk rechts.
Links zit dan het AF knopje, dat ik best lastig te bedienen vind, maar het draaien gebeurd dan nog steeds rechts.
Lang, lang geleden deed ik het diafragma met de linkerhand.
Ben
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben links en het is onhandig. Hij is idd gemaakt om hem aan de zijkant van je gezicht te houden. Als ik een foto maak zit het toestel over/voor mijn hele gezicht. Als je foto's wil maken met beide ogen open dan kijk ik dus met mijn rechter oog tegen mijn hand/toestel aan. (behalve bij verticale foto met ontspanner beneden) vind het erg fijn om met mijn andere oog te zien wat eromheen gebeurd.
Zoals al eerder aangegeven heeft het ook het nadelige effect dat je neus tegen het lcd scherm aan zit. Dit probeer is een beetje te voorkomen door een DK-17M en DK-19 zodat je net wat meer afstand tot de zoeker hebt.
Verder gaat het wel een beetje op dat je als linkshandige niet anders gewent bent. Ik gebruik niets wat voor linkshandige is gemaakt denk ik. knippen doe ik rechts omdat ik dat inmiddels gewend ben(overigens kan ik veel dingen met 2 handen al heeft mijn linker wel voorkeur). Maar soms is het wel vervelend het voelt namelijk wel veel beter en logischer als ik hem rechts bij mijn oog hou.
Zoals al eerder aangegeven heeft het ook het nadelige effect dat je neus tegen het lcd scherm aan zit. Dit probeer is een beetje te voorkomen door een DK-17M en DK-19 zodat je net wat meer afstand tot de zoeker hebt.
Verder gaat het wel een beetje op dat je als linkshandige niet anders gewent bent. Ik gebruik niets wat voor linkshandige is gemaakt denk ik. knippen doe ik rechts omdat ik dat inmiddels gewend ben(overigens kan ik veel dingen met 2 handen al heeft mijn linker wel voorkeur). Maar soms is het wel vervelend het voelt namelijk wel veel beter en logischer als ik hem rechts bij mijn oog hou.
- Frank Roelofs
- Forumlid
Weet dat het veel uitmaakt, was ook meer opvraagsteller gericht, vraag me af waar hij heen wil met de vraag.ben42 schreef:Frank.
Ik ben zowel rechts- als linkshandig, hoewel op recht georiënteerd, kan ik met beide handen schrijven, ook in spiegelbeeld. gereedschap pak ik zo over in de andere hand indien praktischer. Linksogig ben ik gedwongen na een ongelukje. Het schermpje poetsen is mij dan ook niet vreemd.

Ooit, toen ik nog in de fotohandel werkte, een klant gehad met zeer beperkte rechterhandfunctie die de ontspanknop niet kon bedienen. Bij hem erop uit gekomen om de (compact) camera op zijn kop in de linkerhand te gebruiken en de ontspanknop met zijn duim te bedienen. Heel veel mooie foto's volgden.

Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- Sandor Gora
- Forumlid
- Contacteer:
leuk onderwerp! ik had er nog nooit over nagedacht, tot iemand me erop wees: ik ben rechtshandig, maar kijk met m'n linkeroog door de zoeker.
en nu moet ik nog steeds een keer gaan oefenen om dat eens met m'n rechteroog te gaan doen.
@ArendV: dames- en heren knoopsluiting? ooit een keer in Canada hadden ze geen idee waar ik het over had in een herenzaak met een "dames"shirt in m'n hand....
en nu moet ik nog steeds een keer gaan oefenen om dat eens met m'n rechteroog te gaan doen.
@ArendV: dames- en heren knoopsluiting? ooit een keer in Canada hadden ze geen idee waar ik het over had in een herenzaak met een "dames"shirt in m'n hand....