Vervanging standaardzoom... Sigma? Of toch...

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vervanging standaardzoom... Sigma? Of toch...

Bericht door DannySan » ma dec 23 2013 2:20 pm

Hoi allemaal,

terwijl ik op zoek ben naar de - voor mij - juiste body ben ik tegelijk ook op zoek naar een upgrade van mijn huidige 'standaard zoom'.
Ik heb nu de SIGMA 18-50mm F2.8 EX DC MACRO / HSM (linkje Dxo > http://www.dxomark.com/en/Lenses/Sigma/ ... X-DC-Nikon" onclick="window.open(this.href);return false;).

Nu ben ik bezig om te kijken naar een camera-upgrade, en wellicht wil ik dan ook kijken om meteen deze standaardzoom te upgraden.
In mijn topic werd de Sigma 17-50 f/,28 genoemd (linkje Dxo > http://www.dxomark.com/Lenses/Sigma/17- ... -HSM-Nikon" onclick="window.open(this.href);return false;).
Echter vond ik - al speurend - ook de Sigma 17-70 f/2,8-4 (linkje Dxo > http://www.dxomark.com/en/Lenses/Sigma/ ... -HSM-Nikon" onclick="window.open(this.href);return false;).

Natuurlijk wordt ook de Nikkor 17-55 f/2,8 genoemd, maar die is 2e hands al bijna 2x zo duur als bovenstaande objectieven 'nieuw'.
Of de 16-85 wellicht...

Ik zie door de standaard-zoom-bosjes de bomen niet meer; heeft iemand ervaringen met de verschillende types en wie zou mij kunnen verhelderen qua info?

Alvast dank!
Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

drumsix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Vervanging standaardzoom... Sigma? Of toch...

Bericht door drumsix » ma dec 23 2013 2:27 pm

ik zou de tamron 17-50 2.8 (non vc versie) niet vergeten.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 23 2013 2:33 pm

Probeer gewoon die Nikon AFS 17-55 f2.8G eens. Als die je niet bevalt, dan moet je verder zoeken. Bevalt ie je wel, dan ga je er gewoon geen spijt van krijgen en kan je stoppen met jezelf afvragen of je niet toch beter........ etc.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma dec 23 2013 2:42 pm

Op een DX-camera is een Tamron 17-50 F/2.8 (non-VC) een onbetwiste "killer": scherpte en kleuren zijn op het niveau van de Nikkor 17-55 en dat tegen een fractie van de prijs. Ben er zelf ook heel tevreden mee geweest op Nikon D90 en D7000.

Sigma 17-70 vind ik geen aanrader, net als de Sigma 18-50, alleen al door het verlopende maximale diafragma. Zeker op een standaardzoom vind ik een verlopend max. diafragma erg vervelend, net name bij straatfotografie of portretten. Maar ook onder andere omstandigheden vind ik het niet prettig werken. Om dezelfde reden heb ik ook nooit de Sigma 10-20 overwogen. Nikon, Tamron en Tokina bewijzen dat zoiets ook helemaal niet hoeft. Snap ook niet waarom Sigma dat überhaupt doet.
Groeten,
Edwin

flickr - website

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 23 2013 2:52 pm

Zowel de Sigma 18-50 die ik nu heb, als de Sigma 17-50 die ik overweeg zijn beiden fixed aperture hoor (2,8).
Alleen die 17-70 heeft f/2,8-4 als verloop.
Die Tamron hoor ik inderdaad vaker voorbijkomen, maar ik ben zelf best wel Sigma-fan ondertussen :-)

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma dec 23 2013 2:58 pm

Excuus. ik had kennelijk een oude versie van een Sigma 18-50 in gedachten.
Groeten,
Edwin

flickr - website

swimmer
Forumlid
Forumlid

Bericht door swimmer » ma dec 23 2013 3:18 pm

@DannySan: als je een Sigma-fan bent heb je dan niet ook de nieuwe Sigma 18-35mm f/1.8 overwogen? Of is ie dan toch nét te kort?
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 23 2013 3:26 pm

@Swimmer: wel overwogen, maar ik vind die inderdaad te kort en die f/1,8 over de hele lengte... weet niet wat ik daarvan precies moet denken.
Ik heb al de 35mm Nikkor f/1,8 als prime ook.
Het is jammer dat die Sigma 17-70 f/2,8-4 is; anders was die interessant als tegenhanger van de 16-85.
Maar die heeft gewoon te weinig lichtsterkte vind ik.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma dec 23 2013 3:39 pm

F/1.8 over hele bereik: prachtig! Bedenk je wel dat hoe meer lichtsterkte, hoe meer keus je hebt qua DOF. Terugstoppen kan altijd nog.

En wat niet te onderschatten is, maar door velen wordt vergeten: des te groter de max aperture, des te meer helderheid in je zoeker. Daarnaast: je AF heeft het makkelijker, als er wat minder licht is (schemer, binnen), want er komt nu eenmaal meer licht binnen. Daar heb je altijd voordeel van, zelfs als je nooit een groter diafragma dan F/4 zou gebruiken.
Groeten,
Edwin

flickr - website

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma dec 23 2013 3:42 pm

Door mij niet vergeten hoor Cyrus, het is nu eenmaal zo dat de lichtmeting altijd gedaan wordt op het maximale aperture op de gekozen focuslengte; welke ándere aperture je daar dan ook kiest.
Dus met de 18-35 f/1,8 zit je er zelden (nooit?) "naast"...
Maar het bereik is zo klein, ik weet niet... en daarnaast is dit objectief bijkans even duur als een 17-55 Nikkor.. dan ga ik nog een kant uit waarvan ik denk: blijft het nog leuk?

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma dec 23 2013 3:47 pm

Nou die 18-35 zou voor mij een serieuze kandidaat zijn, op stedentrips loop ik vaak met de 35mm 1.8 nu, soms wissel ik dan voor meer groothoek. met die Sigma is het lekker lichtsterk en kan ik dan gewoon doorlopen met 1 objectief! Lijkt me een super combi mt bv en D7100.
Zou er toch goed over denken Dannysan! Je weet zelf het beste welke bereik je het meest gebruikt.

Peter
Bijna leeg hier....

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » ma dec 23 2013 3:53 pm

Wat velen ook al zeggen, ga voor de Tamron 17-50 f2.8 (non VC), ik vind dit echt een super objectief en veel beter dan de 16-85 van Nikon.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma dec 23 2013 4:00 pm

even helder : Waarom wil je een vervangede zoomlens in dit bereik?

Let wel: je wilt een definitief goed objectief ( aangezien je huidige objectief een tussenstap is/was? )
Je wilt wss niet weer een tussenstap, maar hoe goed/slecht is je huidige objectief?
Je wilt wellicht graag upgraden ivm aanschaf nieuwe body, en wilt daar een evenwichtig objectief aan kunnen hangen? Waarom dan geen losse prime/portret lens, daar het lijkt dat dat je goed ligt.

Ik zou voorstellen om eens te kijken naar een 85mm f/1.8 of evt 105mm f/2 DC? En tzt ( dmv verdiensten ) investeren in een kwalitatieve vervanger voor je 18-50?

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma dec 23 2013 4:07 pm

18-35 is inderdaad een betrekkelijk kort bereik. 17-50 of 17-55 zou voor mij op DX prettiger zijn als walk-around (daarom had ik ook een 17-50 ;) ).

Even terug naar de basis: meer scherpte? Nikkor 17-55 (duur maar waardevast) of Tamron 17-50 (budget) - qua optiek zijn ze bijzonder aan elkaar gewaagd. Wil je meer bereik? Nikkor 16-85 (maar die is minder lichtsterk en heeft verlopend diafragma). Meer lichtsterkte? Sigma 18-35 (maar onhandig bereik).

Als je meer concreet kunt aangeven in welke richting je wil upgraden (bereik, lichtsterkte, optische kwaliteit) dan is er beter op je vraag te reageren.

En welke camera gaat het worden? Want mocht je FX overwegen (budgettair een relatief kleine stap tov een D7100) dan is alles wat nu voorbij gekomen is, geen optie.
Groeten,
Edwin

flickr - website

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » ma dec 23 2013 4:11 pm

Wat kan de oude niet, wat je in een nieuwe zoekt?

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”