stoffilter op D300 en niet op D3
stoffilter op D300 en niet op D3
Ik wil niet zeuren, maar het is een opmerking.
Ik heb een D3 in bestelling staan, want ik ben onder de indruk van de prestaties (weliswaar nog op papier) van deze reportagecamera.
Wat ik wel mis en dat heeft vreemdgenoeg het kleine broertje van de D3 wel is het stoffilter. In de D300 is dat ingebouwd.
De concurrent Canon 1D Mark III heeft dat ook. Iemand enig idee waarom dit toch wel belangrijke item is weggelaten. I
k vermoed dat het stoffilter wel komt bij het studiomodel D3X met circa 20 miljoen pixels.
Ik heb een D3 in bestelling staan, want ik ben onder de indruk van de prestaties (weliswaar nog op papier) van deze reportagecamera.
Wat ik wel mis en dat heeft vreemdgenoeg het kleine broertje van de D3 wel is het stoffilter. In de D300 is dat ingebouwd.
De concurrent Canon 1D Mark III heeft dat ook. Iemand enig idee waarom dit toch wel belangrijke item is weggelaten. I
k vermoed dat het stoffilter wel komt bij het studiomodel D3X met circa 20 miljoen pixels.
Ik heb zo mijn twijfels.
Ten eerste, de sensor trilt het stof er af. Heeft dat trillen een negatieve uitwerking op de sensor als deze ouder wordt? Na 50.000 keer trillen blijft dan de sensor nog wel op de juiste plaats?
Ten tweede, het stof wat er af getrild is blijft wel in de body.
Ik ben meer voor een klein stofzuigertje boven de sensor, die het stof naar buiten blaast. Deze koelt ook de sensor zodat er minder ruis onstaat....
Ten eerste, de sensor trilt het stof er af. Heeft dat trillen een negatieve uitwerking op de sensor als deze ouder wordt? Na 50.000 keer trillen blijft dan de sensor nog wel op de juiste plaats?
Ik ben meer voor een klein stofzuigertje boven de sensor, die het stof naar buiten blaast. Deze koelt ook de sensor zodat er minder ruis onstaat....

stoffilter
Jawel, het is niet een onoverkomelijk probleem, maar ik heb een uistekende ervaring met het stoffilter van de Olympus E-1. Na 3 jaar gebruik nog steeds helder en clean!mikemix schreef:En toch heb je hem al besteld....!?
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wacht maar tot jij hem straks een keer in je handen hebt..... en je hebt de mogelijkheid om een snel bewegend onderwerp in de zoeker te zien...... het scherpstelveld wat automatisch mee beweegt met je onderwerp..... da's pas gaaf......(zelf gezien
)
Ach en dat antistofsysteem wat er niet op zit..... daar leer je best wel mee leven...
Eelco

Ach en dat antistofsysteem wat er niet op zit..... daar leer je best wel mee leven...
Eelco
Laatst gewijzigd door EelcoD7100 op wo sep 26 2007 6:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Herrie,Herrie schreef:Ik kan me zo voorstellen dat de ontstof techniek bij die grotere sensor nu nog een te groot kosteneffect heeft.
Of dat men er van uit gaat dat de mensen die zich een D3 kunnen veroorloven zich niet zulke zorgen maken over stof.
herrie
Ik kan je beredenering wel volgen.
Voor de pro lijkt mij inderdaad dat stof geen item is, want die weet dat routineus te verwijderen. De D300 is een prosumercamera en consumenten zijn natuurlijk veel gevoeliger voor deze voorziening, omdat alle concurrenten dat ook hebben.
Jos,Jos van Zetten schreef:Ik heb zo mijn twijfels.
Meestal wordt het stof opgevangen door een plakstrip die dan weer
na jaren moet worden vervangen.