Exif gegevens

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Kroontje

Exif gegevens

Bericht door Kroontje » do jan 02 2014 4:54 pm

Ik was aan te spelen in LR 5.3 en kwam daar wat tegen dat ik verder nog niet echt terug kan vinden :(

Je kan in LR je Metagegevens invullen, zoals copyright, website en email adres van de fotograaf, locatie enz enz
Nu zie ik wel de fotograaf terug en het copyright teken en de software die ik gebruik heb.
Maar de rest niet, zoals het email en website,
Ik heb in div hoeken lopen zoeken en wat uitgeprobeerd.
a: Het ligt aan mijn FxiF plug-in die ik gebruik met Firefox
b: Of .........anders

Is trouwens de melding van welke software er ook uit te slopen :?:

Even een voorbeeld met wat ik bedoel:
Afbeelding
Rechts klikken kan :-)

Groet Kroontje

ABoeren
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Exif gegevens

Bericht door ABoeren » do jan 02 2014 5:44 pm

Voor dat laatste gebruik ik de plug-in "metadata wrangler" zie info http://regex.info/blog/lightroom-goodie ... a-wrangler" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin kun je aangeven welke metadata er aan een foto gekoppeld mag worden, en wat niet bij een export vanuit Lightroom.

Groet,
Arno

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 02 2014 5:46 pm

Het zou makkelijk aan de FxiF plug-in kunnen liggen.
Kun je een foto online zetten, zodat het tevens door ons ook met andere EXIF-readers gecontroleerd kan worden?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jan 02 2014 6:55 pm

Gedaan Léon ;)
Voor dat laatste gebruik ik de plug-in "metadata wrangler" zie info http://regex.info/blog/lightroom-goodie" onclick="window.open(this.href);return false; ... a-wrangler
Hierin kun je aangeven welke metadata er aan een foto gekoppeld mag worden, en wat niet bij een export vanuit Lightroom.
Ook bij deze zie ik geen email en/of website!

LYSVIK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door LYSVIK » do jan 02 2014 8:01 pm

Met Jeffrey's Exif viewer kun je de gevraagde gegevens (email website etc/) online probleemloos uitlezen.

Ik heb je foto even opgeslagen op mijn harde schijf en deze vervolgens via de url http://regex.info/exif.cgi als bestand ingeladen.

Alle info wordt er dan uitgetrokken :)

Mijn tip: installeer Exif tools van Phil Harveyop je eigen computer en maak je eigen scripts zodat je exact kunt bepalen wat er aan metadata mee online gaat, alle info vind je hier: http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Een (wat oudere posting) van mij vind je hier: http://www.flickr.com/photos/lysvik-photos/6979961111/in/set-72157628176559603
Joost Verweij
LYSVIKPHOTOS | VTF

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jan 02 2014 9:40 pm

Joost ik ga dit eens rustig door lezen.

Maar ik wil het wel zo hebben dat een ander die een FXIF plug gebruikt of iets dergelijks het gelijk kan lezen en zien.
We zullen het meemaken. En of dat vanuit LR dit te doen is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 02 2014 10:11 pm

Kroontje schreef: Even een voorbeeld met wat ik bedoel:
Die navolgende foto zag ik eerder trouwens niet (vandaar mijn vraag om een foto online te zetten).
Met de Exif tool van Phil Harvey zijn trouwens al die gegevens wel terug te zien, zoals je e-mail en web-adres.
Dat zit hem dan niet in de "camera" EXIF-gegevens zelf maar de aanvullende xmp gegevens.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr jan 03 2014 11:19 am

Dat zit hem dan niet in de "camera" EXIF-gegevens zelf maar de aanvullende xmp gegevens
Dat begrijp ik ;) Maar niet iedereen gebruikt deze.
Ik wil eigenlijk hebben dat ik bij LR iets kan instellen dat wel iedereen het kan zien, welke software, plug-in gebruikt wordt

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 03 2014 11:42 am

De hoeveelheid informatie wat getoond wordt is nu eenmaal sterk afhankelijk van de opties van een EXIF-reader. Er zijn EXIF-readers die alleen de basis gegevens van een opname tonen zoals diafragma, sluitertijd, ISO en lens-gegevens. Verder houdt het dan op, zelfs niet eens een naam. Andere EXIF-readers gaan weer verder en tonen bijv. ook de naam van de fotograaf en verdere instellingen van de camera zoals bijv. welke belichtingsmodi zijn gebruikt (P, S, A, M, contrast, opties voor autofocus, flits etc.).

De gegevens die je reeds in de camera kunt instellen komen echter als "basis" al gauw mee in de weergave bij de meeste standaard EXIF-viewers. Dus wil je e-mail adres en/of web-adres laten weergeven, doe dat dan op een plek bij de opties van je camera. Meeste kans dat het dan opgemerkt wordt. Een web-adres is dan wellicht belangrijker dan een e-mail (instellingen bij de camera zijn beperkt). Via je website komen mensen dan ook wel aan een mogelijkheid om je een e-mail te sturen willen ze echt contact met je.

Standaard heb ik bij de gegevens in mijn camera mijn naam (als copyright), plaatst + NL, en een website adres.
Dat zijn de basisgegevens die al gauw meekomen. De rest kun je aanvullen in de mogelijkheden van RAW-software om het als extra metadata op te laten nemen. En dan maar hopen dat iemand een meer uitgebreide EXIF-reader plugin gebruikt, die ook die gegevens oppikt.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr jan 03 2014 11:52 am

Je heb een punt Léon ;)

Ik loop te veel te zoeken in LR en heb de camera instelling over het hoofd gezien :oops:
Ik ga daar nu eens in snuffelen :-) Dank

Ik trek één ster eraf :mryellow:

Edit:
tandaard heb ik bij de gegevens in mijn camera mijn naam (als copyright), plaatst + NL, en een website adres.
Zet jij dit ook gewoon bij de Copyrightinformatie :?: Nee Dat gaat ook niet vanwege de aantal tekens.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”