lichtmeter Nikon EM defect

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Pruimpit

lichtmeter Nikon EM defect

Bericht door Pruimpit » vr sep 28 2007 8:57 am

Recentelijk via marktplaats een Nikon EM met een paar lensjes en flitser gekocht.
Verkoper melde erbij: kan servicebeurt nodig hebben, want toestel is lang niet gebruikt.

Ik besloot de gok te wagen. De foto's zagen er goed uit.
Ik het toestel binnen, lekker compact 8) alles ziet er proper uit maar de lichtmeter doet het niet.

De lijn gaat wel een beetje op en neer maar zakt dan terug naar lange sluitertijden.

Is zo'n toestel nog te maken of is dat erg lastig :?: :cry:

Of zou het kunnen liggen aan te lage batterijspanning of zoiets? Ik heb de batterijen van mijn Nikon FE er even ingezet en daarbij deed de lichtmeting het prima.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr sep 28 2007 9:53 am

Volgens mij moet het nog te maken zijn. Mijn FE is voor een grote schoonmaak- en servicebeurt weg en daarbij wordt dan gelijk de lichtmeter weer geeikt.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 28 2007 11:55 am

Uit de Catalogus:

De lichtmeter van de EM is in keramiek gezet. Daardoor is deze lichtmeter gevoelig voor schokken. Een barstje in de keramiek kan vocht door laten en dat geeft elektronische weerstand. Dat zie je door een trillende lichtmeter naald. En later door het niet meer werken van de lichtmeter. Je kunt dit nu (2000) niet meer laten repareren.

In 1999 kreeg ik van Evert de verzekering dat mijn EM destijds de laatste was, waarbij het originele setje nog gebruikt kon worden. Sindsdien zijn af en toe gebruikte onderdelen er in gezet.

De 10 jaar werd dus 19 jaar, en omdat een EM nu tussen 23 en 28 jaar oud kan zijn, heeft het geen zin meer.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr okt 12 2007 1:28 pm

Ik heb zelf ook nog een oude EM liggen (eerste model met blauwe knopje) waarvan de lichtmeter ook niet helemaal fris meer is.
Hij werkt wel, echter als ik aan de diafragmaring van de lens draai schiet de naald steeds helemaal naar boven en blijft daar ook vaak hangen om na wat gerommel met het diafragma ook wel weer omlaag te gaan.

Is waarschijnlijk ook niets meer aan te doen... :cry:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 12 2007 4:08 pm

Er is nog wel wat aan te doen. Ga naar de auto-onderdelen winkel en haal een spuitbus voor de bougiekabels, waar je deze een anti-vocht coating geeft. Spuit datzelfde spul op de elektrische bedrading van je camera. 50% kans dat het probleem tijdelijk opgelost is. Niet op andere onderdelen spuiten.

mikemix

Bericht door mikemix » vr okt 12 2007 4:09 pm

:shock:

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr okt 12 2007 6:00 pm

Je bedoelt siliconenspray :?: :shock: :?: :shock: :?: :shock:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Polling

Bericht door Polling » vr okt 12 2007 6:11 pm

contactspray heet dat toch?

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr okt 12 2007 6:22 pm

Hairspray?

Jo
click voor mijn foto's op flickr.

deafcon1

Bericht door deafcon1 » di okt 23 2007 10:50 pm

Wie van de drie?

luuk

contactpunten smerig?

Bericht door luuk » za nov 17 2007 10:11 pm

Bij mijn EM trilt de meternaald alleen (soms) bij het draaien aan de diafragmaring. Kan het ook nog zijn dat er ergens contactpunten moeten worden gereinigd? Of moet ik vrezen dat hij het zal gaan begeven? Op dit moment doet hij het nog prima.

En als ik anti-vocht spray op de bedrading wil spuiten, hoe doe ik dat dan? - welk deel van de camera moet worden opengeschroefd en is daar ergens een beschrijving van te vinden?

koentje1950

Bericht door koentje1950 » zo jun 01 2008 7:57 am

en dan werd het stil

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo jun 01 2008 11:32 am

koentje1950 schreef:en dan werd het stil
Wil je het draadje nieuw leven inblazen :?: De camera licht bij mij in de doos met denkbeeldige titel: "öok niet interessant om nog via marktplaats proberen te slijten" hint

Ik heb proefondevinderlijk vastgesteld dat goedkope camerahuizen van zowel Pentax als Nikon uit deze tijd hier meer dan eens last van hebben.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 01 2008 12:02 pm

Pruimpit schreef: Ik heb proefondevinderlijk vastgesteld dat goedkope camerahuizen van zowel Pentax als Nikon uit deze tijd hier meer dan eens last van hebben.
Nikon heeft er wel van geleerd. Ik heb de trillende lichtmeternaald en het daarna weigeren van de lichtmeter het niet gezien bij de FG en FG-20, waarvan idee en constructie veel overeen komen met de EM.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”