In Artis met de Sigma SD-15

Plaats reactie
PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

In Artis met de Sigma SD-15

Bericht door PanzerFaustNL » ma jan 13 2014 2:00 am

Deze camera geeft, als je hem koestert en goed behandeld, kleuren foto's die ongeëvenaard zijn. Zowel qua scherpte als qua kleur. Maar zover ben ik nog niet, ik moet de camera echt leren kennen. De camera is echt een uitdaging, je hebt de standaard PASM knopjes en meer niet.

Veel foto's konden direct in de vuilnisbak, sommige stonden enigszins overeind, daar zijn deze weer een selectie van:

1
Afbeelding
Artis by Marco de Boer, on Flickr

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4 ik heb mij echt moeten inhouden om de foto's niet op te sieren met hele vette kleuren, iets wat ik normaal gesproken altijd doe
Afbeelding
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: In Artis met de Sigma SD-15

Bericht door DannySan » ma jan 13 2014 6:07 am

Ik ben eerlijk dat ik het apparaat niet ken, maar ben blij dat je je hebt 'ingehouden' bij foto 2 (die dezelfde is als 4?).
Het is juist een rustig beeld van waaruit de vogel er bijkans 'uitknalt': mooi!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: In Artis met de Sigma SD-15

Bericht door PanzerFaustNL » ma jan 13 2014 9:10 am

DannySan schreef:Ik ben eerlijk dat ik het apparaat niet ken, maar ben blij dat je je hebt 'ingehouden' bij foto 2 (die dezelfde is als 4?).
Het is juist een rustig beeld van waaruit de vogel er bijkans 'uitknalt': mooi!
Dank! Het is gewoon een lastig apparaat om goede foto's te maken, ik heb mij meermalen vervloekt dat mijn 5D in mijn rugzak zat én dat ik geen enkele Nikon bij me had. Dat had ik expres gedaan, want als je deze camera door hebt, dan krijg je foto's met een bijna analoge korrel er in. De Foveon sensor die er in zit die verwerkt zijn data op film-achtige methode.

Een ander nadeel van de sensor is dat je bijna een volle stop licht verliest. Dus met de Sigma 28-70 f/2.8 krijg ik het bokeh etc van een f/2.8, maar hij is zo gevoelig als een f/4.0. In een gecontroleerde omgeving als een studio is dat geen probleem, maar hier.... en dan ook nog zo'n matige telezoom als de 70-300 van Sigma, dan heb je van die momenten dat je hem per ongeluk bij de zeeleeuwen wil gooien.

Afbeelding

Bij die laatste zie je het rond zijn bekkie, bewegingsonscherpte, vooral ook omdat ik hem niet onder de 1/100 kreeg.

Oh en je hebt gelijk 2 en 4 zijn gelijk, maar omdat anders het verhaal zo gek gaat lopen, laat ik hem staan.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”