Fullframe als 2e body
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Fullframe als 2e body
Beste leden,
Ik heb wat plannen om te investeren in een extra body. Steeds vaker wordt ik benaderd wat een goede zaak is, alleen voel ik mij niet veilig met alleen m'n D7100. Een extra body aanschaffen lijkt mij een goede investering om de kans van een haperende camera te elimineren.
Ook in wat schemer presteert de D7100 goed, alleen als het er op aankomt (Ceremonie, donker zaaltje, flitsen niet gewenst) dan wordt het flink lastig.
Nu zag ik dat de D610 +- 1600 is, maar ik heb ook D700's om MP voorbij zien komen voor 800, en een D3 voor eveneens 1600.
Nu zit ik te twijfelen, nieuw of tweede hands en wat levert een D3 meer op dan een D610 bijvoorbeeld? Wat doet een D700 in lastige situaties?
Alvast bedankt,
M.v.g.
Bart
Ik heb wat plannen om te investeren in een extra body. Steeds vaker wordt ik benaderd wat een goede zaak is, alleen voel ik mij niet veilig met alleen m'n D7100. Een extra body aanschaffen lijkt mij een goede investering om de kans van een haperende camera te elimineren.
Ook in wat schemer presteert de D7100 goed, alleen als het er op aankomt (Ceremonie, donker zaaltje, flitsen niet gewenst) dan wordt het flink lastig.
Nu zag ik dat de D610 +- 1600 is, maar ik heb ook D700's om MP voorbij zien komen voor 800, en een D3 voor eveneens 1600.
Nu zit ik te twijfelen, nieuw of tweede hands en wat levert een D3 meer op dan een D610 bijvoorbeeld? Wat doet een D700 in lastige situaties?
Alvast bedankt,
M.v.g.
Bart
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Fullframe als 2e body
Beste Bart,
-een extra body zal defecten niet voorkomen.
-let op met de ergomonie, dat is belangrijk als je twee kamera's naast elkaar gebruikt.
-bedenk dat niet alle accessoires utwisselbaar zijn (accu's/geheugen/kabels).
Enkele bemoedigende opmerkigen:
-fullframe geeft waarschijnlijk betere beeldkwaliteit, en zeker een beter (groter) zoekerbeeld.
-een tweedehands D3 of D700 kan interessant zijn, ze worden regelmatig aangeboden.
Groeten, Gijs
-een extra body zal defecten niet voorkomen.
-let op met de ergomonie, dat is belangrijk als je twee kamera's naast elkaar gebruikt.
-bedenk dat niet alle accessoires utwisselbaar zijn (accu's/geheugen/kabels).
Enkele bemoedigende opmerkigen:
-fullframe geeft waarschijnlijk betere beeldkwaliteit, en zeker een beter (groter) zoekerbeeld.
-een tweedehands D3 of D700 kan interessant zijn, ze worden regelmatig aangeboden.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za jan 18 2014 9:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je, zoals Gijs aanhaalt vergelijkbare bodies wil (en ik ben het met Gijs eens dat dat wel heel verstandig is) dan zou je naar de D610 moeten kijken, alle accessoires passen zowel op de D7100 als de D610.
Ik vraag me dan alleen af welke camera de tweede body wordt
De D610 is, zover ik nu heb gemerkt, een heerlijke camera.
Ik vraag me dan alleen af welke camera de tweede body wordt

De D610 is, zover ik nu heb gemerkt, een heerlijke camera.
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Let ook op je glas, specifiek dx glas werkt minder of niet op fx, kan kostbaar worden...
Verschil D700 en D3 is qua beeldkwaliteit en low light prestatie denk nauwelijks waarneembaar. D3 is wel veel sneller en nog iets degelijker.
Verschil D700 en D3 is qua beeldkwaliteit en low light prestatie denk nauwelijks waarneembaar. D3 is wel veel sneller en nog iets degelijker.
Groet,
Michel.
Michel.
-
- Forumlid
Wow bedankt voor de snelle response en een paar punten waar ik nog niet aan gedacht had.
Uitwisselbaarheid qua laders, accu's en kaartjes is toch wel handig.
Dat defecten niet voorkomen worden snap ik, maar als je 2 camera's hebt wordt de kans dat je helemaal geen fotos meer kan maken wel iets kleiner.
Het zou goed kunnen dat de 2e body de eerste wordt
Maar de D7100 is absoluut niets mis mee.
24 tot 200mm fullframe glas, alleen de 35mm is dx. Maak ik me geen zorgen om.
Uitwisselbaarheid qua laders, accu's en kaartjes is toch wel handig.
Dat defecten niet voorkomen worden snap ik, maar als je 2 camera's hebt wordt de kans dat je helemaal geen fotos meer kan maken wel iets kleiner.
Het zou goed kunnen dat de 2e body de eerste wordt

24 tot 200mm fullframe glas, alleen de 35mm is dx. Maak ik me geen zorgen om.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Hier staan de meeste verschillen.
http://www.hansbraakhuis.nl/overzicht-N ... ameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Haal de kolommen weg van de camera's die je niet interesseren, wordt het overzichtelijker.
http://www.hansbraakhuis.nl/overzicht-N ... ameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Haal de kolommen weg van de camera's die je niet interesseren, wordt het overzichtelijker.
-
- Forumlid
Mooi overzicht heb je daar. Valt me op dat zowel de d7100, d610 als d700 tot 3200 weinig ruisproblemen leveren. Iets wat niet mij ervaring is komende vanaf a99 naar d7100. De laatste levert toch stukken meer ruis in de donkere delen. Iets. Wat ik overigens nu aan. Het. Onderzoeken ben. Highkey op 6400 met de d7100 levert nogsteeds goed werk op, terwijl lowkey not done is.
-
- Forumlid
Voor de duidelijkheid, dit is geen routebeschrijving naar je huis in Frankrijk, maar de Sony A99 ?bart78 schreef: komende vanaf a99 naar d7100.
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
http://snapsort.com/compare/Nikon-D610-vs-Nikon-D7100" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook een fijn vergelijk.
Ook een fijn vergelijk.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Forumlid
Ja sony A99 
Bedankt voor de Link PantzerFaust.

Bedankt voor de Link PantzerFaust.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ruis is een persoonlijke zaak. Nu mag ik al meerdere jaren camera's testen en ze ondergaan allemaal dezelfde "ruis"test. De ruisonderdrukking in de camera staat dan uit. Boven de genoemde ISO instelling ervaar ik ruis als storend.
Zet de gemaakte test foto's bijna nooit in een test. Alleen het resultaat.
Hier staan wel twee foto's:
http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D3200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zet de gemaakte test foto's bijna nooit in een test. Alleen het resultaat.
Hier staan wel twee foto's:
http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D3200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Bedankt Hans,
Mijn gedachten over ruis zijn wel bij getrokken, ik heb mijn fotografie moeten aanpassen aan de camera. Dus meer belichten zoals de camera het wil
zorgt voor significant minder ruis. Bij de A99 schoot ik omgerekend wel eens ISO6400 -4 EV, zonder dat je daar veel hinder ondervond, bij de D7100 wordt je daar keihard voor gestraft omdat er dan banding en ruis ontstaat. Het is dus een kwestie van anders c.q. beter belichten. en wellicht deed ik het voorheen wel fout, maar ik houd nou eenmaal van wat donkere foto's. Nu heb ik zelfs op ISO6400 weinig last ruis met de D7100 omdat ik weet hoe ik 'm gebruiken moet. Ik ben best te vrede met de prestaties al weet ik dat er situaties zullen zijn dat je schonere foto's zou willen.
Mijn gedachten over ruis zijn wel bij getrokken, ik heb mijn fotografie moeten aanpassen aan de camera. Dus meer belichten zoals de camera het wil
zorgt voor significant minder ruis. Bij de A99 schoot ik omgerekend wel eens ISO6400 -4 EV, zonder dat je daar veel hinder ondervond, bij de D7100 wordt je daar keihard voor gestraft omdat er dan banding en ruis ontstaat. Het is dus een kwestie van anders c.q. beter belichten. en wellicht deed ik het voorheen wel fout, maar ik houd nou eenmaal van wat donkere foto's. Nu heb ik zelfs op ISO6400 weinig last ruis met de D7100 omdat ik weet hoe ik 'm gebruiken moet. Ik ben best te vrede met de prestaties al weet ik dat er situaties zullen zijn dat je schonere foto's zou willen.
-
- Forumlid
6 maanden verder, ik heb de stap toch maar eens genomen en vanmiddag langs een medeforumlid gereden om mijn "nieuwe" D700 op te halen.
Ziet er nog als nieuw uit in ieder geval, wel wat kilometers gelopen, maar goed. Denk dat ik wel plezier ga beleven van dit dingetje... Wat goed gebouwd dit ding!
Ziet er nog als nieuw uit in ieder geval, wel wat kilometers gelopen, maar goed. Denk dat ik wel plezier ga beleven van dit dingetje... Wat goed gebouwd dit ding!
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Niks mis mee, ga je nog veel plezier aan beleven 

Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
-
- Forumlid
Het zou zo maar je eerste body kunnen worden....