Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
WimOpmeer

Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Bericht door WimOpmeer » za jan 18 2014 6:45 pm

Ik heb een vraag. Ik heb twee Nikon lenzen 14 - 24 mm F 2.8

Via de officiële NPS site krij ik geen antwoord. Hopelijk dat er op dit forum iemand zit die weet wat de oorzaak is en hoe dit opgelost kan worden. Ik zit op het moment in het buitenland dus kan niet altijd gelijk reageren.

Met beide lenzen is het vrijwel onmogelijk om een foto echt scherp te krijgen als je de AF stand gebruikt. Maakt niet uit waar je het scherpstelpunt legt. In het midden of meer naar buiten. Ook afstand tot het onderwerp maakt niet uit. Het is een soort loterij of je primaire punt scherp is. Vrijwel altijd is iets wat naast en net iets achter het scherpstel punt zit scherp. Camera maakt niet uit. 2 D3's en D800 geven hetzelfde resultaat. Mijn 24-70 en 70 - 200 geven geen problemen. Als je foto's maakt via liveview daarentegen kan je wel precies scherpstellen? Weet iemand wat de oorzaak is (backfocus?) maar het lijkt me vrij slordig dat twee lenzen dit zelfde probleem vertonen.

ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Problemen met scherpte 14-24 mm F2.8

Bericht door ThijsHakvoort » za jan 18 2014 6:59 pm

Contacten van de lens al schoongemaakt?
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo jan 19 2014 1:07 am

Ik ken iemand die heeft ook een 14-24 en die moest hem finetunen op -19 toen was die pas goed. Diegene heeft ook een 70-200 en die was gelijk goed.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 19 2014 2:01 am

niet lullig bedoeld....maar met zulke apperatuur en volgens je ervaringniveau (sterren) moet je toch wel zelf kunnen uitvogelen of het front of backfocus hebt? Als dat het niet is sta je toch meteen weer op de stoep van de winkel... ???? zijn geen objectieven van een tientje...
Als je NPS service hebt dan bel je toch even of rij je toch even naar het servicepunt lijkt mij.

wellicht zo'n onscherpe foto plaatsen hier op het forum plaatsen? misschien is het wel niet het objectief.....

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo jan 19 2014 11:29 am

Stug verhaal.
2x D3s en een D800 !
Als op drie toptoestellen resultaten hetzelfde zijn, twijfel ik sterk aan back- frontfocus.
Maak eens met alle drie dezelfde opname en laat ze hier eens zien.
Zelf al eens uitgevogeld waar het scherptepunt ligt?
Met het door jou aangegeven ervaringsniveau moet dat een klusje van niets zijn.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 19 2014 12:31 pm

Ja lijkt mij ook.
Maar 2de bericht op het forum.
Als je zulke apparatuur gebruikt lijkt me dat je dit wel weet, en hebt geprobeerd en uitgezocht. En dan ga je niet op (niet lullig bedoeld NCN) hier op een forum aanmelden en vragen wat het kan zijn lijkt mij.

Helaas is het al eens eerder voorgekomen dat iemand zich net aan melde hier op het forum en ging lopen vertellen dat de Nikon D3s met 24-70 en 70-200 helemaal K was en dat die nog geen goeie scherpe foto kon maken. Na tientallen berichten van mede forum gebruikers die adviseerde hem terug te brengen en dingen uit te laten zoeken hadden we hem eindelijk zover gekregen een foto te plaatsen.... toen bleek hij iso 100 met f22 en 1/2 sec sluitertijd overdag voor een portret gebruikte...... :huh: Iedereen gaat ervan uit dat als je zulke apparatuur hebt dat je dan alles ook weet.... maar dat gaat niet op natuurlijk. Als mijn werkgever een D4 koopt wil niet zeggen dat hij er een mooi foto uit weet te krijgen.... bv.

Ik wil niet zeggen dat dit nu ook het geval is... maar je weet het gewoon niet, en daarom zou het handig zijn als TS een foto plaatste...

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo jan 19 2014 12:50 pm

Ik denk, dat als je even googelt op zijn naam, dat je dan iets meer weet.....

En ook iemand die heel goed fotografeert, loopt weleens ergens tegenaan.
Ik vind dit dus het nadeel van de sterren......
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 19 2014 1:02 pm

Ja? we hebben wel een andere mening zie ik, maar laat ik daar maar niet teveel over gaan zeggen. dat is het topic niet. :)

de_Jezus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door de_Jezus » zo jan 19 2014 1:03 pm

Waarom zijn sommige nou weer zo bevooroordeeld!!!

Ja, niet lullig bedoeld maar..........

Iemand stelt gewoon een vraag omdat hij er niet uitkomt, probeer gewoon antwoord te geven zonder een mening over zijn aantal sterren te vormen.

Aantal sterren zegt niets, enkele onder ons hebben ook voor 1 * gekozen terwijl zij zeer zeker voor meer sterren in aanmerking komen.
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 19 2014 1:09 pm

Ik vraag toch ook gewoon of hij een foto wil plaatsen... dat is toch om te helpen. Als ik niet wil helpen post ik helemaal niks.
Ben wel nieuwsgierig waarom het niet goed gaat/is. Maar ik verbaas me er gewoon over.

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » zo jan 19 2014 1:11 pm

plincky schreef:Ik vraag toch ook gewoon of hij een foto wil plaatsen... dat is toch om te helpen. Als ik niet wil helpen post ik helemaal niks.
Ben wel nieuwsgierig waarom het niet goed gaat/is. Maar ik verbaas me er gewoon over.
Ook je 2de bericht in dit topic gelezen!!!

Geen vooroordeel????
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 19 2014 1:21 pm

Ja natuurlijk heb ik er een mening over. Dat ontken ik toch ook niet? Jij hebt ook een mening lijkt me.
Dat wil toch niet zeggen dat ik wellicht in mijn kunnen niet wil helpen? vraag toch of hij een foto wil plaatsen zodat we het kunnen uitzoeken of wij wellicht tot een logische /verklaarbare conclusie kunnen komen.
Zoals ik al melde vind ik het een beetje vreemd. Nu ik iets meer weet na het bekijken van de website (dat hij langdurig in het buitenland is blijkbaar) is het al iets minder vreemd.
Vraag me dan af... is hij er daar pas achter gekomen? heeft hij ze daar gekocht? er is ook niet heel veel info natuurlijk.

Maar laten we niet teveel afdwalen van het topic zal ik zeggen.
Laatst gewijzigd door plincky op zo jan 19 2014 1:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lotus28

Bericht door Lotus28 » zo jan 19 2014 1:22 pm

Voordat we met z'n allen gaan wijzen; Google eens op zijn naam, wellicht dat dat je gaat verklaren waarom er meerdere van dit soort camera's en lenzen zijn. Geeft wellicht ook een verklaring voor de sterren.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo jan 19 2014 1:30 pm

Daarnaast geeft hij aan niet snel en makkelijk te kunnen reageren.
Zit misschien ergens in de jungle, plaatsen van een foto is er dan dus even niet bij.....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » zo jan 19 2014 1:32 pm

Aha, dus iedereen met veel fotografische kennis, moet opeens ook een expert in Nikon apparatuur zijn....
Er zijn ook D3s en D800 eigenaren die daadwerkelijk meer tijd bezig zijn met fotograferen, dan met vergaren van en praten over apparatuur.

Misschien moeten ze 2 sterren systemen maken, een rijtje voor apparatuurkennis, en een rijtje voor fotografische kennis. :roll:

Ik zou als ik de jungle van Honduras zou zitten ook geen tijd hebben om, uren te besteden aan allerlei testfoto's.
En ik geef hem groot gelijk, als ik voor duizende euro's aan apparatuur zou kopen, dan zou ik er ook van uit willen gaan dat het spul perfect functioneerd. Niet dat ik er thuis eerst nog tientallen uren aan moet besteden om het correct op elkaar af te stemmen.

Maar de 14-24 staat inderdaad bekend om zijn backfocus.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op zo jan 19 2014 1:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”