Nikon MC-36 ervaring (Afstandbediening)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Riny

Nikon MC-36 ervaring (Afstandbediening)

Bericht door Riny » za jan 18 2014 7:19 pm

Ben benieuwd wie er ervaring heeft in het gebruik van de Nikon MC-36 afstandbediening. :roll:
Ben aan het overwegen om er een aan te schaffen maar wil eerst mijn voelsprieten even uitsteken.

Afbeelding

P.s. Mocht er iemand een hebben en niet meer gebruiken ..................... wie weet heb ik dan wel interesse. :wink2:

Alvast dank voor de ervaring- uitwisseling.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon MC-36 ervaring (Afstandbediening)

Bericht door gijs sandberg » za jan 18 2014 8:08 pm

Riny,
Geen ervaring, wel enkele overwegingen:
Als afstandsbediening is het een kostbaar item, eenvoudiger kabels zijn veel goedkoper.
Voor de intervalfuncties is een batterij nodig.
Bedenk dat vele courante/betaalbare kamera's een andere aansluiting hebben,
dus als je een nieuwe kamera koopt past de MC-36 wellicht niet.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za jan 18 2014 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » za jan 18 2014 8:26 pm

Ik heb de neppert gehad. Ze werken erg goed. maar meeste camera's hebben zelf al timelaps enz in de camera zitten en voldoet een enkelknop afstandbediening van minder dan €10,- (die ook gewoon nog in mijn tas zit)
Zie echt niet in waarom de Nikon versie zo verschrikkelijk duur moet zijn. Puur oplichterij in mijn ogen.
Als ik jou was zou ik lekker eentje vanyongnuo nemen van €40,- of op ebay nog goedkoper. zit er alleen een ander merkje op.
Laatst gewijzigd door plincky op za jan 18 2014 8:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Riny

Bericht door Riny » za jan 18 2014 8:35 pm

Ja hij is aan de behoorlijk prijzige kant dat is mij bekent, tenminste als je verder zoekt (Googled) kom je prijzen tegen die voor mijn idee redelijk zijn.

Niet om alle vuile was buiten te hangen, zit in de wao met diverse mankementen en veel medicatie en die laatste zorgen ervoor dat ik moeilijk de camera's stil kan houden, met of zonder VR, zelfs op statief krijg ik het nog voor elkaar om de onstabiele spieren rustig te houden.
Om die reden zou ik graag zo'n controle willen aanschaffen.

Verder zou ik graag bij de originele willen blijven i.p.v. een cloon die per definitie niet slecht hoeven te zijn uiteraard.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: camera's stil

Bericht door gijs sandberg » za jan 18 2014 8:42 pm

Riny,
Als dat het doel is zal een eenvoudige kabel (bv MC-30) ook voldoen,.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jan 18 2014 8:52 pm

Ik heb er een en gebruik hem relatief veel.

Vooral bij opnamen in de B stand (tijdopnamen) is het een heel handige AB om de seconden bij te houden op het verlichte display. Als je echter gewoon een AB zoekt dan zijn er eenvoudiger alternatieven zoals Gijs aangeeft.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jan 18 2014 10:20 pm

gijs sandberg schreef:Riny,
Geen ervaring, wel enkele overwegingen:
Als afstandsbediening is het een kostbaar item, eenvoudiger kabels zijn veel goedkoper.
Voor de intervalfuncties is een batterij nodig.
Bedenk dat vele courante/betaalbare kamera's een andere aansluiting hebben,
dus als je een nieuwe kamera koopt past de MC-36 wellicht niet.
Groeten, Gijs
Een 'gewone' afstandsbediening heeft natuurlijk ook nadelen op de prijs na. Ik sta nu dikwijls met een stopwatch/telefoon naast de camera om de tijd bij te houden. Niet echt ideaal. Vooral niet bij een goede lange slijtetijden (ND filter). En daar zit ook een batterij in. ;)

Er zijn uiteraard wel alternatieven met gelijke functies die goedkoper uitkomen. Wil je bij Nikon eigen producten blijven en de prijs 'accepteren' dan is het een prima apparaatje.
Fin.

Riny

Re: camera's stil

Bericht door Riny » za jan 18 2014 10:25 pm

gijs sandberg schreef:Riny,
Als dat het doel is zal een eenvoudige kabel (bv MC-30) ook voldoen,.
Groeten, Gijs
Ben het wel met je eens maar heb eens gekeken en die geven ze ook niet weg.
a90 schreef:Ik heb er een en gebruik hem relatief veel.

Vooral bij opnamen in de B stand (tijdopnamen) is het een heel handige AB om de seconden bij te houden op het verlichte display. Als je echter gewoon een AB zoekt dan zijn er eenvoudiger alternatieven zoals Gijs aangeeft.
Fijn te horen dat je er over te spreken bent..
Zelf ben ik het meest binnenshuis bezig met mijn camera's om ze totaal te leren doorgronden.
Ook maak ik veel test opnames met macro, ringflitser en mijn andere flitsers om het hoogste rendement eruit te krijgen.
Wanneer ik dit niet zou doen had ik het gewoon bij een compact- camera kunnen houden maar ik wilde meer dus is het een goede zaak om het materiaal zo goed mogelijk te doorgronden.
Het is zonde van de opties wanneer men ze niet zou gebruiken en voor mij zelf wil ik van het "automatisch" af want daar is het materiaal te duur voor.

Wanneer ik een dergelijke MC-36 zou hebben wil ik wel eens proberen wat foto's te plaatsen ter beoordeling.
Opbouwende kritiek is altijd welkom, kan er alleen nog maar meer van leren.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jan 18 2014 10:35 pm

Let wel dat deze niet op de D50 past Riny.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Riny

Bericht door Riny » za jan 18 2014 10:54 pm

a90 schreef:Let wel dat deze niet op de D50 past Riny.
Nee, dat had ik al door dat hij alleen bruikbaar is op mijn D200 maar toch bedankt voor het goed bedoelde aangeven hiervan.
Ik ben iemand die handleiding uit de folie haalt en leest, hahahaha.

De D50 heb ik gehouden omdat hij technisch nog helemaal perfect is en als backup dienst kan doen.
Heb ook nog kleinzoons die graag ook eens een camera vast hebben, ze gaan er voorzichtig mee om, dus mogen ze bij Opa en Oma lekker foto's maken.
Moet zeggen dat er af en toe best wel leuke spontane foto's tussen zitten.
Die bewaar ik voor later als ze groot zijn, kunnen ze nog eens terug denken aan de tijd van toen.
Verder mogen zij bij ons niet met telefoons zitten rommelen en/of achter de laptops kruipen, thuis kunnen ze dat genoeg doen en wij zijn van mening dat ze dan toch iets anders leren dan alleen maar computer en van dat andere soort zaken.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo jan 19 2014 1:16 am

Zelf heb ik de MC36 en gebruik het regelmatig.
Als er belichtingstijden van meer dan 30 seconden nodig zijn is de MC36 wel heel erg handig.
Je stelt de tijd in en gaan met die banaan.

Als je korte tijden gebruikt kun je de batterij er uit laten en werkt ie prima als een eenvoudige kabel remote.

Is het duurder dan een goedkopere kopie? Zeker weten maar Nikon kennende gaat het dan ook wel lang mee. :wink:

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » zo jan 19 2014 1:20 am

Ik heb zelf een china kopie van 15 euro, van het merk "Shoot"
Gebruik hem niet heel veel, maar hij functioneert prima. Alle functies doen wat ze behoren te doen.
Of ie minder lang meegaat dan die van Nikon? Misschien, maar voor dat prijsverschil haal ik er lachend nog een paar uit China :D

Grootste voordeel van deze remote vind ik overigens dat je op de Bulb stand van de camera met deze remote heel makkelijk langere sluitertijden dan 30 seconden kan bewerkstelligen.

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » zo jan 19 2014 1:59 am

hier een 2ehands met 6 mnd garantie

http://www.refoto.nl/default/homepageca ... -cord.html
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jan 19 2014 8:57 am

Ben begonnen met een neppert (rond de 40€). Na één jaar deed dat ding het niet meer. Op zoek naar nieuwe batterijen. Die bleken duurder (50€) dan een hele nieuwe neppert. Dezelfde batterijen toen op het www gekocht voor 30€. Toen deed de neppert het nog niet. Dat was dus duur. In één jaar 70 euro uitgegeven en afgeschreven.
Toen een MC-36 overgenomen van een clublid. Geweldig. Altijd zonder batterij gebruikt. Al die extra functies waren in 1999 of daaromtrent heel handig, enkelen daarvan zitten nu in de camera. De afschrijfkosten zijn sindsdien 0€ als de prijs die hierboven staat reëel is.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jan 19 2014 9:38 am

Ik ben ooit begonnen met de absurd geprijsde Nikon MC-36. Na één jaar had ik er genoeg van dat dat ding altijd een kabel nodig had. Ik wilde dezelfde functionaliteit, maar dan draadloos. En die verkoopt Nikon niet eens, voor dat absurde bedrag.
De MC-36 heb ik verkocht, en voor een fractie van het bedrag wat ik er nog voor terugkreeg, heb ik een alternatief merk gekocht, die WEL draadloos (en bedraad) functioneert.
De 'originele' MC-36 was dus duur, veels te duur. In een jaar 145 euro uitgeven en veel op moeten afschrijven. Je betaalt er de hoofdprijs voor en je mist een belangrijk iets; de draadloze functionaliteit.

Vervolgens die meer functionelere draadloze afstandsbediening besteld:
Afbeelding
Werkt uitstekend, zowel bedraad als draadloos. 8) Geweldig.

En nieuwe batterijen? Voor een paar euro koop je een heel pakket AAA batterijtjes bij iedere willekeurige winkel (en voor voor €50 zou ik een groothandel in batterijen kunnen beginnen! :lol: ) en de speciale lithium knoopcel in de ontvanger? Welnu, die kost het schokkende bedrag van 2 a 3€. Voor 30€ zou ik wel VIJFTIEN van die batterijtjes kunnen kopen! Ik heb dit setje nu een jaar en het eerste setje batterijtjes functioneert nog steeds. :mryellow:

De afschrijfkosten zijn sindsdien verwaarloosbaar en de prijzen zijn heel reëel. Het plezier om met dit setje te werken is des te groter, vooral vanwege de draadloze functionaliteit.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”