Nu weet ik dat goedkoop een goed niet goed samen gaan over het algemeen. Maar ik kwam de Velbon EX mini & macro tegen. Deze zijn (erg) betaalbaar en compact.
Het doel is zeer specifiek: macro laag bij de grond en zonder grote footprint. De camera die ik er op wil plaatsen is een D7000 met 105mm sigma macro.
Nadeel van de meeste macro statieven vind ik dat je toch poten van minimaal 30cm hebt die je dan helemaal vlak moet leggen om laag bij de grond te komen. dus je best wel wat ruimte nodig hebt om je statief neer te zetten. Dit statief lijkt dus precies te passen in wat ik er mee wil doen.
Hierbij verwacht ik er geen wonderen van, maar hoef nu ook weer geen absoluut 'prut' spul te kopen.
Kortom zijn er mensen die dit statief hebben en wat zijn hun ervaringen?
PS Dat macro statief met grote footprint en meer stabiliteit komt er ook ben er alleen nog niet uit welke de manfroto met kantelbare middel kolom heb ik bijv in mijn handen gehad maar vind ik een beetje wiebelig/niet degelijk aanvoelen. De velbon met vergelijkbare functionaliteit ziet er degelijker uit maar weet niet in hoeverre dat mechanisme erg praktisch is in de praktijk.... En dan heeft Vanguard ook een soort gelijk statief. Kortom hier ben ik ook nog zoekende.