Statief

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Lucas

Statief

Bericht door Lucas » do apr 20 2006 10:28 pm

Is een Velbon CX-480 statief geschikt voor een D50?
Misschien een domme vraag, maar ik heb geen verstand van statieven.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do apr 20 2006 11:33 pm

Dag Lucas, dat Velbon statief is zeker niet slecht. Met een statief maak je al snel(ler) scherpere foto's dan zonder statief. Echter, hoe stabieler het statief is, des te meer effect heeft het. Dit is een relatief licht statief, dat beperkt stabiel is. Daarmee heb je (in verhouding) vlot last van trilling en/of wind.
Daarom de cruciale vraag: ga je vaak met statief werken of gaat dat (zeer) zelden gebeuren? Ga je het statief voor belangrijke foto's gebruiken? Als je 'm zelden gebruikt en niet diect voor belangrijke foto's, dan is iets als die Velbon zeker het overwegen waard. Behoorlijk wat waar voor het geld. Echter wanneer je vaker een statief gebruikt en er echt het beste uit wilt halen, spaar dan door voor een zwaarder en stabieler statief van bijvoorbeeld een Manfrotto of Gitzo (en noem de rest maar...).
Kortom, zoals bij veel fotospullen, stem de aan te schaffen artikelen af op je gebruik.

Lucas

Bericht door Lucas » do apr 20 2006 11:39 pm

Dank voor je antwoord rgroe. Ik zal het statief meestal binnen gebruiken om wat te hobby-en. Van wind dan dus weinig last. Ik ben geen professional.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr apr 21 2006 12:39 am

Dag Lucas,

Ik ben ook geen professional :!: :)

Een statief is het belangrijkste instrument bij fotografie :!:

Ik zou een statief overwegen dat je ook buiten kunt gebruiken. Dat komt altijd van pas. Onder het mom je kunt beter een keer iets goeds kopen en dan een keer iets slechts en daarmee je geld weggooien, zou ik voor een degelijk zwaar statief kiezen: Manfrotto en Gitzo zijn al genoemd. :wink:

Wat betreft statieven kan ik aanraden wat Hans Braakhuis op zijn website erover schrijft (klik op statieven). Die Velbon moet je dus gewoon links laten liggen :!: I mean it :!:

Amadeus Gould
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op za apr 22 2006 3:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroko

Bericht door Kroko » vr apr 21 2006 9:22 am

Ik zie zeker de voordelen van een zwaar statief maar m’n lichte vanguard statief neem ik veel vaker mee ook al draait m’n camera 95 graden in plaats van 90 als ik een staande foto wil maken. Dit is op het oog te corrigeren of met software naderhand. Want inderdaad beter een dan geen statief. (Het stormt niet altijd en m’n rug is niet zo best).

Groeten
Kroko

cefosa

Bericht door cefosa » vr apr 21 2006 4:34 pm

Als analoog/fotografie liefhebber, lees ik de reaktie van "kroko" inzake het gebruik van een statief.

Kroko maakt o.a, de volgende opmerking, ik citeer: Ik zie zeker de voordelen van een zwaar statief maar m’n lichte vanguard statief neem ik veel vaker mee ook al draait m’n camera 95 graden in plaats van 90 als ik een staande foto wil maken. Dit is op het oog te corrigeren of met software naderhand. einde citaat.

Langzaam beginnen de woorden tot me door te dringen, dan corrigeer ik met software.

Plotseling besef ik dat het tijdperk van het ambachtelijk fotograferen
voorgoed voorbij is! immers, het is niet meer de mens die de foto maakt,
nee nikon vrienden, de machine heeft het overgenomen.

Robert Capa/Fikuta/Henri Cartier Bresson/Dick Boer, ze kunnen zo de vuilnisbak in.

Ik probeer me voor te stellen, hoe die jongens in vietnam in de jungle
hun F's moesten "laden" met gevoelig diamateriaal, in de hitte,zonder
de mogenlijkheid om het spul koel te houden.
Nu is het een kwestie om een bulk "opslag" mee te nemen en om het hoekje kieken, want we corrigeren gewoon op de PC.

Ik geef toe dat ik ook wel bezig ben geweest op mijn "personal" maar
dan had ik wat kleine schaaltjes met bv. fixeer en stopbad, op de tafel staan om toch het gevoel met de doka te behouden.

Op het gevaar af dat ik misschien depressief overkomt, kan ik melden dat mij in samenwerking met het Riagg de volgende oplossing is aangereikt.

Elke avond voor het slapengaan, pak ik naar willekeur de instruktie
boekjes van bv. de F,F3,F5,F80 of de nikkormat, en terwijl ik de plaatjes
kijkt, pak de betreffende camera erbij en streel ik die mooie analoge zwarte body,s.

Nikon vrienden, dan besef je pas werkelijk dat je leeft!

groetjes, cees

--------------------------------------------------------------------------------

BUG322

Bericht door BUG322 » vr apr 21 2006 7:30 pm

Strelen?
mijn D50 mag ik gewoon kusjes geven daar heeft ze geen probleem mee.

:lol:

Lucas

Bericht door Lucas » za apr 22 2006 12:47 am

Ceesiekalm, bedankt voor je prachtige posting!!!!!

Ik ga denk ik toch voor de Velbon 680

hjanssen

Bericht door hjanssen » za apr 22 2006 1:39 am

Amadeus Gould schreef: Een statief is het belangrijkste instrument bij fotografie :!:
Ik heb altijd gedacht dat de camera was. Het statief is een geweldig hulpmiddel, maar een statief zonder iets erop is toch maar een sta in de weg.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za apr 22 2006 3:14 am

Ik heb altijd gedacht dat de camera was. Het statief is een geweldig hulpmiddel, maar een statief zonder iets erop is toch maar een sta in de weg.
Klopt :)

AG

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za apr 22 2006 9:10 am

Doe mij maar gewoon een lekker stevig statief liefst een Berlebach 2042 of een degelijke Gitzo met ballhead (als het licht moet zijn een carbon uitvoering...)

Ben je op een buget dan is een kleinere Manfrotto met een 144 kop eigenlijk het enigste fatsoenlijke de rest is hoofdzakelijk troep en totaal onbruikbaar. Let zeker ook op de mogelijkheid om laag te kunnen gaan je moet de benen dus kunnen spreiden iets wat met veel goedkopere ook dus weer niet mogelijk is.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op zo apr 23 2006 1:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Lucas

Bericht door Lucas » za apr 22 2006 10:55 am

Die Hans Braakhuis kan dan veel verstand hebben van statieven, de foto's die hij maakt zijn zeer matig......

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za apr 22 2006 11:28 am

Dag Lucas,

Wordt het dan toch de Velbon?

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn beste statief 5 Euro heeft gekost. Het was op een foto-beurs, een landmeter statief van zo'n 15 kg. De handelaar wilde hem na een dag niet meer terug sjouwen naar zijn auto.

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op za apr 22 2006 4:58 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Lucas

Bericht door Lucas » za apr 22 2006 11:30 am

Ik ben er nog niet uit amadeus.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za apr 22 2006 11:32 am

Dag Lucas,

Misschien dat de volgende link helpt, Philip Greenspun

AG

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”