Statief

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Lucas

Statief

Bericht door Lucas » do apr 20 2006 10:28 pm

Is een Velbon CX-480 statief geschikt voor een D50?
Misschien een domme vraag, maar ik heb geen verstand van statieven.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do apr 20 2006 11:33 pm

Dag Lucas, dat Velbon statief is zeker niet slecht. Met een statief maak je al snel(ler) scherpere foto's dan zonder statief. Echter, hoe stabieler het statief is, des te meer effect heeft het. Dit is een relatief licht statief, dat beperkt stabiel is. Daarmee heb je (in verhouding) vlot last van trilling en/of wind.
Daarom de cruciale vraag: ga je vaak met statief werken of gaat dat (zeer) zelden gebeuren? Ga je het statief voor belangrijke foto's gebruiken? Als je 'm zelden gebruikt en niet diect voor belangrijke foto's, dan is iets als die Velbon zeker het overwegen waard. Behoorlijk wat waar voor het geld. Echter wanneer je vaker een statief gebruikt en er echt het beste uit wilt halen, spaar dan door voor een zwaarder en stabieler statief van bijvoorbeeld een Manfrotto of Gitzo (en noem de rest maar...).
Kortom, zoals bij veel fotospullen, stem de aan te schaffen artikelen af op je gebruik.

Lucas

Bericht door Lucas » do apr 20 2006 11:39 pm

Dank voor je antwoord rgroe. Ik zal het statief meestal binnen gebruiken om wat te hobby-en. Van wind dan dus weinig last. Ik ben geen professional.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr apr 21 2006 12:39 am

Dag Lucas,

Ik ben ook geen professional :!: :)

Een statief is het belangrijkste instrument bij fotografie :!:

Ik zou een statief overwegen dat je ook buiten kunt gebruiken. Dat komt altijd van pas. Onder het mom je kunt beter een keer iets goeds kopen en dan een keer iets slechts en daarmee je geld weggooien, zou ik voor een degelijk zwaar statief kiezen: Manfrotto en Gitzo zijn al genoemd. :wink: