(on)scherpte vraag

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
2eX_trots
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

(on)scherpte vraag

Bericht door 2eX_trots » za feb 08 2014 10:29 pm

Vraagje over onderstaande foto :

Afbeelding

Vanmiddag er even op uit om m'n homemade lensmount en pas gekochte m'n 80-200 Nikkor te proberen. Een foto van m'n twee dochters...compositie en dergelijke staan even buiten beschouwing. Ik wou proberen ze ragscherp op de foto te krijgen terwijl ze (rustig) schommelen.
Het was vandaag wat bewolkt maar toch moest het naar mijn mening mogelijk zijn om met deze lens een zeer korte sluitertijd te gebruiken. Ik begrijp niet waarom mijn jongste dochter hier onscherp op de foto staat. Had ik dan mijn diafragma moeten verkleinen naar 5.6 ofzo? Waarschijnlijk had ik dan een langzamere sluitertijd moeten toepassen.

Op het display van de camera heb ik de onscherpte niet gezien, anders had ik een andere instelling gebruikt.

Tevens heb ik nog een tweede vraag, de foto die ik hier heb geplaatst is sterk verkleind (40%) maar ook nu is er op deze foto nog een vertekening te zien. Een vertekening van kleur bij hoog contrast. Langs het witte jasje is een blauwige gloed zichtbaar. Wat is dat nou, en is dat een beperking van het materiaal of een verkeerde instelling van de camera?

Even voor de beeldvorming :
f2.8
1/4000sec
ISO 2000
DOF 61cm
foto dus gemaakt vanaf statief
afstand tot onderwerp ongeveer 5 á 6 meter (zie in de exif dat op 6 meter heb scherp gesteld)
de beweging van het schommelen was heel rustig
Still learning.....

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: (on)scherpte vraag

Bericht door DannySan » za feb 08 2014 10:41 pm

Even vanaf mobiel een reactie, hoe had je je camera ingesteld qua AF? In dit geval zou dat AF-C met 1 of maximaal 9 punts dynamisch moeten zijn. Bedenk dat de scherpte diepte toe neemt bij het sluiten van je diafragma. Bij 2 personen achter elkaar (zoals hier) is het het best om scherp te stellen op de voorste persoon, en in dit geval naar f/5.6 of nog iets hoger te gaan (hangt ook af van je eigen afstand tot het onderwerp), diafragma kleiner = en groter gebied achter je Focus punt wat scherp wordt. En die blauwige gloed is denk ik chromatische abberatie, is in de nabewerking goed te corrigeren.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » za feb 08 2014 10:51 pm

Ik zou denken dat AF in deze situatie altijd te langzaam is. Van tevoren scherpstellen op vast punt en afdrukken als de schommel het punt bereikt. Diafragma kan ook wel kleiner voor meer scherptediepte.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 08 2014 10:55 pm

De scherpte ligt gewoon achter de voorste jongedame. Dat kan je goed zien aan het rubber van de schommel; dat is gewoon scherp. Door de beperkte scherptediepte bij f2.8 kan dat zomaar gebeuren; dan wordt goed scherpstellen nog kritischer.

Dat blauwe effect heet chromatische abberatie. Daar kan je veel over vinden op het internet en op dit forum. Een veel voorkomende lensfout, met name als je wijd open fotografeert.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 08 2014 11:01 pm

De focus ligt volgens mij achter het voorste kindje. Meer scherptediepte had kunnen helpen. Maar beter scherpstellen was ook een oplossing geweest. Verder is de hele foto wat te blauw. Als je naar het histogram kijkt zie je zelfs dat het blauwe kanaal heeft geklipt.

Afbeelding

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » za feb 08 2014 11:07 pm

Ja met F5.6 had je het probleem wellicht niet gehad. Ik vraag me af waarop je focust... Zou ook zomaar kunnen zijn dat je je AF moet finetunen. en de juiste focus modus pakken. AF-C
Weet niet of dat kan met jouw camera, dat finetunen
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

2eX_trots
Forumlid
Forumlid

Bericht door 2eX_trots » za feb 08 2014 11:20 pm

oké, ik had dus inderdaad m'n diafragma moeten knijpen en dan mogelijk om dezelfde belichting te behouden naar een 1/2500 of 1/3000 gaan qau sluitertijd.

Focus had ik overigens manueel en probeerde dus inderdaad op het juiste moment te klikken.

Wat betreft dat blauwe heb je idd een goed punt, in dezelfde serie heb ik foto van een 100% paarse kinderwagen en die is op de foto 100% blauw :roll: .

Wat kun je daar aan doen, ik vermoed dat ik dan iets met m´ n witbalans moet doen, staat op auto. Heb ik bij deze camera nog nooit veranderd.
Still learning.....

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » za feb 08 2014 11:27 pm

Als ze rustig schommelden zoals jij zegt dan lijkt mj 1/500 ook wel genoeg...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 09 2014 12:25 am

Vraagje: zit er een filter op het objectief, en zo ja: wat voor een? Met multicoating?

2eX_trots
Forumlid
Forumlid

Bericht door 2eX_trots » zo feb 09 2014 9:14 am

Ja toen ik het aanschafte heb ik er bij de handelaar een beschermingsfilter bij bedongen.

Hij heeft er een filter bij geleverd van TIFFEN Digital HT ULTRA CLEAR.

Geen idee of dat multicoated is :huh:
Still learning.....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 09 2014 9:33 am

Ja, is multi-coated. We Googlen even:

http://www.tiffen.com/displayproduct.ht ... um=52HTDUC" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me beslist geen slecht filter. Dacht even dat de chromatische aberratie eerder overstraling van het witte kledingstuk was, of zelfs filterflare. Maar zulks lijkt me toch niet het geval.

Maar ik zou ook dit filter, ondanks de goede specificaties, bij het maken van opnamen met felle lichtbronnen in beeld van het objectief halen. Bij avondfoto's met straatverlichting bijvoorbeeld. Maar over het algemeen zul je van een dergelijk filter geen last hebben.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo feb 09 2014 9:38 am

Zo als Eugene al vraagt haal die er maar eens af , staat je wb op auto.

tip
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... ogram.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.asiso.nl/magazine-scherp.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo feb 09 2014 9:50 am

Je kan zien dat de scherpstelling achter beide ligt. de handschoenen/jas van het acherste meisje zijn scherp, maar omdat ze naar voren leunt zit haar hoofd ook nog voor het scherpte gebied.
Zoals al aangegeven f4 of f5.6 zonder filter. aantal foto's maken en dan al er vast wel een goede bij zitten.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » zo feb 09 2014 10:55 am

2eX_trots schreef:oké, ik had dus inderdaad m'n diafragma moeten knijpen en dan mogelijk om dezelfde belichting te behouden naar een 1/2500 of 1/3000 gaan qau sluitertijd.

Focus had ik overigens manueel en probeerde dus inderdaad op het juiste moment te klikken.

Wat betreft dat blauwe heb je idd een goed punt, in dezelfde serie heb ik foto van een 100% paarse kinderwagen en die is op de foto 100% blauw :roll: .

Wat kun je daar aan doen, ik vermoed dat ik dan iets met m´ n witbalans moet doen, staat op auto. Heb ik bij deze camera nog nooit veranderd.
Als je van te voren scherp stelt op Manual Focus dien je wel rekening te houden met een tijdvertraging van jezelf en een minimale tijdvertraging van de camera. Je dien dus een fractie eerder af te drukken dan dat je onderwerp in je focusgebied arriveert.
Als het niet te hard gaat zal misschien de AF-C functie van je camera de beweging bij kunnen houden, en kun je AF gebruiken.
De scherpte lijkt nu idd te zitten op de achterste touwen van de schommel. Lijkt mij gewoon een kwestie van te laat afdrukken.
Afwijkende kleuren en CA zijn gewoon in nabewerking te herstellen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 09 2014 12:29 pm

2eX_trots schreef:oké, ik had dus inderdaad m'n diafragma moeten knijpen en dan mogelijk om dezelfde belichting te behouden naar een 1/2500 of 1/3000 gaan qau sluitertijd.

Ik wil niet vervelend doen maar schommelende kinderen fotograferen op F2.8 met handmatige scherpstelling op 80mm DX en je dan afvragen waarom een foto niet in focus is ? :roll:

Om op je eigen opmerking antwoord te geven "probeerde dus inderdaad op het juiste moment te klikken." Dat is dus niet gelukt en dat ligt niet aan je sluitertijd, witbalans instelling, filtergebruik, statief, VR of wat dan ook.

Gebruik de volgende keer AF-C, dat gaat een stuk beter. Je suggestie om het diafragma iets te knijpen is wel een goed idee overigens.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”