Vanmiddag er even op uit om m'n homemade lensmount en pas gekochte m'n 80-200 Nikkor te proberen. Een foto van m'n twee dochters...compositie en dergelijke staan even buiten beschouwing. Ik wou proberen ze ragscherp op de foto te krijgen terwijl ze (rustig) schommelen.
Het was vandaag wat bewolkt maar toch moest het naar mijn mening mogelijk zijn om met deze lens een zeer korte sluitertijd te gebruiken. Ik begrijp niet waarom mijn jongste dochter hier onscherp op de foto staat. Had ik dan mijn diafragma moeten verkleinen naar 5.6 ofzo? Waarschijnlijk had ik dan een langzamere sluitertijd moeten toepassen.
Op het display van de camera heb ik de onscherpte niet gezien, anders had ik een andere instelling gebruikt.
Tevens heb ik nog een tweede vraag, de foto die ik hier heb geplaatst is sterk verkleind (40%) maar ook nu is er op deze foto nog een vertekening te zien. Een vertekening van kleur bij hoog contrast. Langs het witte jasje is een blauwige gloed zichtbaar. Wat is dat nou, en is dat een beperking van het materiaal of een verkeerde instelling van de camera?
Even voor de beeldvorming :
f2.8
1/4000sec
ISO 2000
DOF 61cm
foto dus gemaakt vanaf statief
afstand tot onderwerp ongeveer 5 á 6 meter (zie in de exif dat op 6 meter heb scherp gesteld)
de beweging van het schommelen was heel rustig