Nikon AF-S 24mm f/1.4G ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
jacques1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon AF-S 24mm f/1.4G ED

Bericht door jacques1 » zo feb 09 2014 7:23 pm

Geachte forumleden,

Ik wil mezelf een kado geven in de vorm van een nieuwe lens. Namelijk de Nikon AF-S 24mm f/1.4G ED.
Mijn eerste vraag omtrent dit objectief is of deze werkelijk zo goed is wat de revieuws zeggen ?

Zelf bezit ik ook de 12-24 f2,8 zoomlens, is dit dan geen overkill ? Uitgaande van mijn foto's schiet ik veel op 24mm.

Het is een dure lens, dus ik wil hier graag goed over na kunnen denken, reacties zijn meer dan welkom.

P.s, ik ga een zware operatie tegemoet, dus daarna wil ik gaan genieten, vandaar mijn kado.

Mvg, Jacques

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon AF-S 24mm f/1.4G ED

Bericht door plincky » zo feb 09 2014 7:27 pm

neem aan dat je 14-24 bedoeld.
Ik denk dat het een beetje overkill is. Maar als je het licht nodig hebt van de 1.4 t.o.v. de 2.8 dan is er natuurlijk wel voordeel en tevens de dof wat bij groothoek wel handig kan zijn. . Maar als je het kan kopen financieel gezien.... waarom niet? :mryellow:
Succes iig met de operatie.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo feb 09 2014 7:43 pm

Jacques,
Er is een enorme keuze aan (nieuwe) Nikon lenzen.
De 24 1.4 is enige jaren geleden bedacht om het assortiment gelijk te trekken aan dat van de concurrentie.
Een andere interessante lens (iets lichter, compacter en betaalbaarder) kan zijn de 28mm 1.8 AF-S.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo feb 09 2014 9:03 pm

Hallo Jacques,
ik heb beide objectieven.
Dat het objectief enige jaren geleden "bedacht" zou zijn om het assortiment gelijk te trekken aan dat van de concurrentie suggereert ten onrechte overbodigheid en is daarnaast totaal irrelevant. Alle objectieven worden immers ontworpen met inachtneming van de concurrentie.
De 24mm 1.4G is het logische gevolg van de behoefte aan moderne lichtsterke vast brandpuntobjectieven die er in de markt leeft. De serie 24-35-85 / 1.4 G is dan ook een volstrekt logische.

Nee, het is geen overkill.
De 14-24 mm 2.8 is, zoals je weet een groot objectief met een kwetsbare frontlens, dat ik voor het merendeel inzet onder de 24 mm. Het is niet een objectief waar je gemakkelijk mee op pad gaat. Het 24 mm bereik van dit zoom objectief is bovendien - optisch gezien- minder dan dat van de 24 mm prime. Per definitie zou ik zeggen.
De prime is in alle opzichten een topobjectief. Scherpte, kleurweergave, contrast, onscherpte, noem het maar op, zijn weer een slag beter dan de 14-24 op 24mm.
Bovendien kan je er makkelijker mee uit de voeten. Relatief klein en onopvallend t.o.v. de 14-24.
De 24 mm 1.4 is een objectief dat ik niet graag zou missen.

Sterkte met je operatie.

Afbeelding

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo feb 09 2014 9:31 pm

Helemaal eens met Marten. Daarnaast heeft dit objectief een heerlijke kortste scherpstelafstand (met kleine dof) en het gemak om met standaard filters (77 mm.) te kunnen werken.

jacques1
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacques1 » di feb 11 2014 11:51 am

Marten, zoals je schreef :
. Nee, het is geen overkill.
De 14-24 mm 2.8 is, zoals je weet een groot objectief met een kwetsbare frontlens, dat ik voor het merendeel inzet onder de 24 mm. Het is niet een objectief waar je gemakkelijk mee op pad gaat. Het 24 mm bereik van dit zoom objectief is bovendien - optisch gezien- minder dan dat van de 24 mm prime. Per definitie zou ik zeggen.
De prime is in alle opzichten een topobjectief. Scherpte, kleurweergave, contrast, onscherpte, noem het maar op, zijn weer een slag beter dan de 14-24 op 24mm.
Bovendien kan je er makkelijker mee uit de voeten. Relatief klein en onopvallend t.o.v. de 14-24.
De 24 mm 1.4 is een objectief dat ik niet graag zou missen.
Ik ben blij dat je beide lenzen hebt zodat je deze kunt vergelijken.
Mijn eerste gedachte was dus ook dat ik dan 2 x 24mm zou hebben. Alleen het gemak van het plaatsen van filters zou voor mij een hele verbetering zijn t.o.v de 14-24mm.
Lee filters heb ik namelijk niet, maar wel voor de 77mm heb ik een aantal filters. Dit speelt ook mee.

Ik heb je foto bekeken en die ziet er goed uit.

Bij deze dank ik een ieder voor de positieve bijdrage,
Mvg, Jacques

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di feb 11 2014 5:56 pm

Wat ik nog vergat te vermelden is dat het spelen met onscherpte, bij diafragma's van f/1.4 tot f/2.5 dit objectief juist zo interessant maakt. Bij f/2.8 is de scherptediepte op 24 mm (afhankelijk van de afstand) al weer tamelijk groot. Dat lukt dus niet met je 14-24/2.8.
Vandaar die foto op f/2.5.
Ben benieuwd Jacques, of je tot aankoop over gaat.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di feb 11 2014 9:17 pm

Schoongeveegd ;)

jacques1
Forumlid
Forumlid

Bericht door jacques1 » wo feb 12 2014 3:45 pm

Ja Marten, nadat ik geopereerd ben.

Plaats reactie