Hyperfocaal zonder DOF ring?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hyperfocaal zonder DOF ring?

Bericht door Rik Rollinga » do feb 13 2014 1:54 pm

Hoe kan je hyperfocaal scherpstellen zonder DOF ring op je lens?

Ik kan het natuurlijk wel op papier uitrekenen, maar dan moet je met een geprinte tabel aan gang.
Zijn er geen trucs?

Zelfs als je een geprinte tabel hebt, heb je nog een afstandsschaal nodig op je lens om te weten hoe ver je focus ligt (mijn 35mm DX lens heeft dat niet) en mijn groothoek Tokina 11-16 heeft er één die, vooral bij verre focus, de plank volledig mis slaat.

Leve de vooruitgang... :frown:

Hoe doen jullie dit in deze moderne tijden :?:

(Waarom wordt dit überhaupt niet weergegeven in de LCD)
Als het niet echt hoeft.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Re: Hyperfocaal zonder DOF ring?

Bericht door Jacob_O » do feb 13 2014 2:13 pm

Zie hier: http://www.dofmaster.com/ voor op bijv. op je Android smartphone
óf om een rekenschijf te maken om mee te nemen zoals bijv deze:

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 13 2014 2:21 pm

Jacob_O schreef:Zie hier: http://www.dofmaster.com/ voor op bijv. op je Android smartphone
Dat is slechts een aangepaste web-gebaseerde versie om "online" je calculaties te doen. Kost je data-verkeer van je abonnement.
http://www.dofmaster.com/m/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter kun je een app downloaden, die je dan verder "ofline" kunt inzetten.

Een zeer uitgebreide en fraaie app die alle aanverwante gegevens toont is deze: https://play.google.com/store/apps/deta ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Simpeler in opzet en makkelijk met draaischijfjes is deze: https://play.google.com/store/apps/deta ... ds.dofcalc" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do feb 13 2014 2:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do feb 13 2014 2:26 pm

@Léon: Dank u, daar doe ik ook (weer) mijn voordeel mee!

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do feb 13 2014 3:20 pm

Bedankt voor de links, zoals ik aangaf, zo'n tabel is het probleem niet, die is niet zo moeilijk te maken, de formules staan op het internet.
(Bovendien weet je niet wat voor een verstrooingscircel gebruikt is door de ontwerper van de tool)

Maar goed, geprinte tabel of hippe app, het komt op hetzelfde neer, maar dan weet je nog steeds niet hoe ver je onderwerp staat!

Als mijn lens niks aangeeft, of niet te vertrouwen is, zoals in het geval van de Tokina 11-16, dan vraag ik me af:

Waar halen julie die informatie vandaan?

(Ik zie namelijk met het blote oog niet of mijn onderwerp op 9 of op 11 meter staat, om maar 's iets te noemen).
Als het niet echt hoeft.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do feb 13 2014 4:39 pm

Hoe weet je zo zeker dat de afstandsschaal van je Tokina niet te vertrouwen is?

Als een objectief geen afstandsschaal heeft, heeft het uiteraard ook geen scherptediepte-indicatie. (Ik neem dan maar aan dat je dat bedoelt met je wat vreemde benaming "DOF-ring").

Overigens kloppen, naar mijn observatie, de afstanden op mijn Nikkors en de ene Tokina die ik ooit bezat, allemaal prima. Ook na onderling vergelijken, wat ik wel eens gedaan heb. Als je daar niet van op aan zou kunnen, zouden die scherptedieptestreepjes, indien daarin is voorzien, ook geen enkele waarde hebben...

Maar het is lastig een afstand te schatten als het objectief dat niet aangeeft. In dat geval kun je een losse afstandsmeter kopen. Ons aller Nikon maakt die voor onder andere de golfsport.
Of een tweedehands losse afstandsmeter zoals die vroeger wel op camera's werden gebruikt. Leica en Voigtländer maakten hele mooie.

http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/laser/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikonsportoptics.com/Nikon-P ... index.page" onclick="window.open(this.href);return false;

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do feb 13 2014 4:59 pm

emdeklerk schreef:Hoe weet je zo zeker dat de afstandsschaal van je Tokina niet te vertrouwen is?
Ik heb het opgemeten...
....niet om te kijken of het klopte, maar om te kijken of mijn DOF berekeningen klopte, ik had deze toevallige bijvangst niet verwacht.
(De Tokina heeft wel en afstandsindicator, maar geen scherptedieptestreepjes.)

Wat ik me afvraag is hoe mensen die een leuke app gebruiken om de scherptediepte te weten te komen, zo zeker weten op welke afstand ze aan het focussen zijn.
Ik denk niet dat die een 250 euro kostende afstandsmeter hebben.
(wist overigens niet van het bestaan van die dingen af, bedankt voor de link)

Als het op de lens, in tegenstelling tot vroeger toen het schilderen van een paar streepjes waarschijnlijk niet zo duur was, niet kan om kosten te besparen, kan je je afvragen waarom Nikon het niet gewoon in de LCD weergeeft, dat kost niks extra (dan kan je ook meteen de verstrooingscirkel van je sensor laten afhangen in plaats van van je lens).
Als het niet echt hoeft.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do feb 13 2014 5:05 pm

Even googlen met als trefwoord "digitale afstandmeter".

Verkrijgbaar vanaf een paar tientjes (bereik ook niet zo ver) tot redelijk onbetaalbaar als "hebbedingetje".

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do feb 13 2014 5:06 pm

Vroeger deed ik dat met dit geavanceerde apparaatje op mijn Ilford Sportsman Auto:

Afbeelding

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do feb 13 2014 5:15 pm

Ik ben bang dat het antwoord op mijn vraag dan is "nee, er zijn geen andere trucs, je moet een tabel gebruiken en de afstand meten" (of een ijzersterk geheugen hebben :-))
...En het zou zo makkelijk geweest zijn om het in de LCD te hebben....

Leuk ding die Watameter! Past op de hotshoe zo te zien.
Als het niet echt hoeft.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do feb 13 2014 6:26 pm

"Wat ik me afvraag is hoe mensen die een leuke app gebruiken om de scherptediepte te weten te komen, zo zeker weten op welke afstand ze aan het focussen zijn."

Omdat mensen die prijs stellen op die informatie meestal objectieven gebruiken met afstandsschaal?

Maar ik denk dat je te veel in millimeters denkt.

Sterker nog: de gangbare tabellen geven boven de 3 meter geen tussenafstanden meer tot oneindig omdat vanaf diafragma 11 al alles scherp is van 3 meter tot oneindig.

Denk je dat je verschil ziet, bij diafragma 16, tussen een ingestelde afstand van 25 meter of een van 30 meter?
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr feb 14 2014 6:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 13 2014 6:36 pm

Rik Rollinga schreef:"Wat ik me afvraag is hoe mensen die een leuke app gebruiken om de scherptediepte te weten te komen, zo zeker weten op welke afstand ze aan het focussen zijn."
Ik heb nog manuele lenzen met een mooie lange afstandsschaal. Kan het met de daarop voorkomende scherptedieptestreepjes prima vinden. Geen app voor nodig. Die apps heb ik alleen voor de aardigheid erbij. Meer ter controle achteraf en de achterliggende aanvullende informatie (opzoeken beeldhoeken verticaal, horizontaal, diagonaal e.d.) ter ondersteuning van uitleg in forumdraadjes. :D
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 14 2014 1:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » do feb 13 2014 6:43 pm

De hyperfocale afstand is de kleinste afstand waarop de lens kan worden ingesteld zodat onderwerpen op oneindige afstand nog als aanvaardbaar scherp worden voorgesteld. Het is met andere woorden de scherpstelafstand met de grootst mogelijke scherptediepte. Indien de lens op deze afstand wordt gefocust zullen alle onderwerpen vanaf de helft van de hyperfocale afstand tot oneindig scherp worden afgebeeld.

Bij oudere, manueel instelbare lenzen, vindt men bijna steeds een scherptediepteschaal, waarbij het zoeken naar de hyperfocale afstand eenvoudig kon gebeuren. Bij de moderne auto-focuslenzen is die schaal dikwijls niet meer opgenomen omdat het toestel zelf scherp stelt. Maar dankzij de bovenstaande formule, of mits gebruik te maken van het op http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; voorgestelde hulpmiddel om de hyperfocale afstand te berekenen kan men proberen het toestel op die afstand te laten focussen zodat men de grootst mogelijke scherptediepte bekomt.

Van
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperfocale_afstand" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze pagina is het laatst bewerkt op 13 mrt 2013 om 23:56. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do feb 13 2014 6:51 pm

emdeklerk schreef:Denk je dat je verschil ziet, bij diafragma 16, tussen een ingestelde afstand van 25 meter of een van 30 meter?
Nee, maar dat was mijn vraag ook niet.

Naja, geeft niet, de Watameter is een dermate leuk ding dat die ontdekking alleen het draadje al waard was. Toch bedankt! :D
Als het niet echt hoeft.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do feb 13 2014 7:17 pm

Blij dat ik je zo goed van dienst kon zijn :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”