Problemen met scherpstellen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Problemen met scherpstellen

Bericht door Ed Post » vr okt 05 2007 8:44 pm

Onlangs kwam ik in het bezit van een oude maar erg mooie Sigma 70-210mm AF UC.
Nu is het vreemde bij deze lens dat wanneer ik ingezoomd op 210mm wil scherpstellen dit niet wil lukken.
De lens blijft steeds heen en weer schokken.
Echter als ik iets uitzoom, dan stelt hij prima scherp, en meestal als ik daarna weer helemaal inzoom werkt het wel goed.
Zet ik de camera daarna uit en weer aan dan begint het euvel weer van voren af aan.... :cry:
De contacten van de Sigma heb ik schoongemaakt en ook heb ik diverse andere Nikon's uitgeprobeerd, maar niets hielp.
Is dit voor iemand een bekend euvel of is de lens gewoon rijp voor de onderdelenbak....

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

yoyo

Re: Problemen met scherpstellen

Bericht door yoyo » vr okt 05 2007 8:54 pm

Ed Post schreef:Onlangs kwam ik in het bezit van een oude maar erg mooie Sigma 70-210mm AF UC.
Nu is het vreemde bij deze lens dat wanneer ik ingezoomd op 210mm wil scherpstellen dit niet wil lukken.
De lens blijft steeds heen en weer schokken.
Echter als ik iets uitzoom, dan stelt hij prima scherp, en meestal als ik daarna weer helemaal inzoom werkt het wel goed.
Zet ik de camera daarna uit en weer aan dan begint het euvel weer van voren af aan.... :cry:
De contacten van de Sigma heb ik schoongemaakt en ook heb ik diverse andere Nikon's uitgeprobeerd, maar niets hielp.
Is dit voor iemand een bekend euvel of is de lens gewoon rijp voor de onderdelenbak....

Afbeelding

Lees de voetnoten bij de objectieven compatibiliteitslijst eens in je handleiding. Misschien merk je het probleem dat ook kan voorkomen bij o.a. de 80-200/2.8

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma okt 08 2007 5:34 pm

Lijkt me sterk dat dit probleem bij een heleboel analoge en digitale Nikon's voorkomt....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

yoyo

Bericht door yoyo » ma okt 08 2007 7:32 pm

Misschien is het probleem bij jou idd anders.
Als met de AF 80–200 mm f/2.8S, AF 35–70 mm f/2.8S, nieuwmodel AF 28–85 mm f/3.5–4.5S, of AF 28–85 mm f/3.5–4.5S wordt ingezoomd bij het scherpstellen op de minimale scherpstelafstand, is het beeld op het matglas in de zoeker mogelijk niet scherp, terwijl de aanduiding voor correcte scherpstelling toch verschijnt. Stel handmatig scherp op het beeld in de zoeker.
Ik weet wel dat Sigma bij niet te oude objectieven de CPU verving bij problemen. Dat zal wel niet meer gelden voor dit oudje...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”