ISO instellen op Nikon F100

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

ISO instellen op Nikon F100

Bericht door Roy Kersbergen » wo feb 19 2014 10:04 am

Nu is analoog niet nieuw voor me maar wel analoog fotograferen met een SLR. Op mijn F100 kan ik de ISO instellen maar wat voor invloed heeft dat? Een filmrolletje heeft toch al een bepaalde ISO waarde en dan heeft de ISO verhogen of verlagen toch geen zin op de camera? Of denk ik nu verkeerd?

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: ISO instellen op Nikon F100

Bericht door pveenstra » wo feb 19 2014 10:10 am

In het algemeen moet je de ISO aanpassen op het filmpje. Aangezien er veel verschillende filmsoorten zijn (waren), kun je dit instellen op je SLR. Afgezien daarvan is het mogelijk om af te wijken van de vermelde iso op het filmpje. Dat geeft gecombineerd met een aangepaste ontwikkelproces nog weer meer mogelijkheden.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo feb 19 2014 10:12 am

Dus een rolletje ISO400 is ISO400 instellen op je camera en er niet meer aan komen?

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo feb 19 2014 10:16 am

In ieder geval wel als je niet zelf ontwikkelt.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 19 2014 10:17 am

Ja, dat is het idee.
Zet je de ISO van de camera op 800 wordt een ISO 400 filmpje doorgaans met 1 stop onderbelicht. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo feb 19 2014 10:20 am

Ok is dat punt ook weer duidelijk :D

Ik ontwikkel (nog) niet zelf dus blijf van die ISO knop af dan.

Ben nog een beetje angstig maar het komt vanzelf goed.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 19 2014 10:23 am

Toch niet angstig hoop ik, hooguit spannend. :wink:

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: verkeerd

Bericht door gijs sandberg » wo feb 19 2014 10:23 am

Roy,
Ja.
Je moet de lichtmeter in de kamera vertellen wat de gewenste ISO waaarde is, als je afwijkt van de standaard-waarde, of als de film de gevoeligheid niet aan de kamera kan doorgeven.
Zie o.a. pagina 20 van het handboek. (op Nikon.nl helaas geen NL versie)
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 19 2014 10:59 am

Ik heb een F90 en een F90X, die voor wat betreft de ISO/ASA-instelling niet van de F100 zullen afwijken. Dus ik geef even de manier van instellen voor de F90. Als je de handleiding te pakken kunt krijgen voor je F100 moet je de handelingen maar even zelf nalopen.

Voor alle duidelijkheid: de F100 hoort standaard op de DX-stand te staan, waarbij de ISO/ASA-waarde van ieder filmpje wordt herkend. De cassettes zijn gecodeerd zodat de contacten in het camerahuis die waarde kunnen lezen. Kijk maar op de plaats waar je de cassette stopt: links zit het aandrukveertje en rechts zitten zes goudkleurige contacten, die communiceren met het blokjespatroon op de cassette.

Draai maar eens aan het instelwieltje terwijl je het ISO-knopje ingedrukt houdt en kijk op je display: boven het DX-symbooltje wordt dan "ISO" zichtbaar, bij verder draaien zie je handmatige waarden verschijnen en veranderen.

(Dat was dus de tijd dat DX iets anders betekende dan nu... Zoals ook USB toen iets geheel anders betekende...)

Alleen als je van de op de cassette aangegeven waarde wilt afwijken - stel dat je een Tri-X wilt belichten op 800 ASA in plaats van de standaard 400 ASA - moet je de camera bewust van die DX-stand afhalen en de nieuwe waarde zelf instellen: door het indrukken van het ISO-knopje en tegelijkertijd aan het instelwiel te draaien, de waardes zie je dan in de display veranderen.

Het zelf ingeven van de gewenste waarde is natuurlijk ook aan de orde bij het gebruiken van niet-gecodeerde cassettes, handig voor mensen die nog zelf cassettes vulden met "meterwaar" films.

Oh ja, door middel van het teruggaan naar de basisinstellingen (twee groene knopjes in mijn geval) wordt de automatische DX-herkenning weer teruggezet.

Overigens heb ik me, na tientallen jaren zonder DX te hebben gewerkt, altijd aangewend na het inleggen van een cassette even op het ISO-knopje te drukken om te controleren of de waarde klopt. Wat je uiteraard na iedere verandering van welke waarde dan ook zou moeten doen...

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo feb 19 2014 11:10 am

Je kunt film 'pushen'. Kodak p400 TMax (b/w) films kun je bijvoorbeeld 'pushen' tot 800 / 1600 iso. Dat is helaas ook één van de redenen waarom de P3200 niet meer gemaakt wordt.

Volgens de mevrouw van de fotowinkel hier, herkent de ontwikkelcentrale tegenwoordig op welke waarde iso de film is genomen. Hoe, dat weet ik niet. Het is altijd handig om een briefje bij te doen welke foto's je gepushed hebt, een goede ontwikkelstudio houdt daar rekening mee.

http://www.lomography.nl/magazine/revie ... hable-film" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 19 2014 11:21 am

PanzerFaustNL schreef: Volgens de mevrouw van de fotowinkel hier, herkent de ontwikkelcentrale tegenwoordig op welke waarde iso de film is genomen.
Broodje AAP verhaal.
Machine is niet helderziend, er zit ook geen chip in de cassette die de instellingen van de ISO over heeft genomen van de camera.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo feb 19 2014 11:23 am

Léon Obers schreef:Toch niet angstig hoop ik, hooguit spannend. :wink:
Dat is beter verwoord :wink2:

@ De rest, bedankt voor de tips, ik zal ze vanavond even nalopen op de camera maar volgens mij heb ik het allemaal goed gedaan als ik het zo lees. Het pushen van de ISO waarde ben ik voorlopig niet van plan, eerst maar eens goed bekend raken in het analoog fotograferen met een SLR.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo feb 19 2014 11:23 am

Léon Obers schreef:
PanzerFaustNL schreef: Volgens de mevrouw van de fotowinkel hier, herkent de ontwikkelcentrale tegenwoordig op welke waarde iso de film is genomen.
Broodje AAP verhaal.
Machine is niet helderziend, er zit ook geen chip in de cassette die de instellingen van de ISO over heeft genomen van de camera.
Geen idee, maar ik doe er een briefje bij met de ISO waarde per foto daar waar het afwijkt.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: per foto daar waar het afwijkt

Bericht door gijs sandberg » wo feb 19 2014 11:33 am

Dat lijkt me tamelijk zinloos als een film in één stuk ontwikkeld wordt.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo feb 19 2014 11:47 am

Als je de ISO-waarde niet veranderd hebt en het fimpje gewoon in de cassette inlevert herkent de ontwikkelmachine inderdaad de waarde van het filmpje en of het wel een filmpje is voor het gebruikte procedé. Handig als iemand per ongeluk Kodachrome aanbood bijvoorbeeld...

Logischerwijze moet je het aangeven als je de ASA-waarde veranderd hebt, dan moet het ook verder in het proces handmatig worden ingegeven...

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”