Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
- ReneG
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Hallo,
ik moest gisteren fotograferen bij een jubileum en receptie op mijn werk. Uiteraard dacht ik daarvoor mijn gloednieuwe D7100 te gebruiken met de 17-55 en de SB-900 flitser. Op zich heb ik er uitstekende foto's mee kunnen maken, maar er deed zich iets hinderlijks voor: Op schijnbaar random momenten gaf de flitser veel te weinig licht af (en incidenteel geen flits). Het ging om ongeveer 1 op de 10 foto's de fout in.
De flitser moest erg hard werken (grote, slecht verlichte ruimte met een hoog plafond). Mijn eerste gedachten ging naar de batterijen (Ik gebruik GP 2700 NI-Mh batterijen), die heb ik dus verwisseld. De symptomen bleven hetzelfde ondanks dat ik meerdere sets gebruikte die de dag ervoor opgeladen zijn. (Op de batterijen kom ik zo nog even terug). Uiteindelijk heb ik de flitser verwisseld voor een oude SB-600. Die gat exact dezelfde symptomen. Ik moet wel vermelden dat de capacitor van die SB600 misschien niet meer 100% is, hij doet wat langer over het opladen dan vroeger, maar verder werkt die flitser prima. Desondanks toch weer dezelfde symptomen. Toen de SB-900 weer terug erop. Zelfde verhaal.
Toen ben ik op de ready light gaan letten. Ondanks dat de ready light wachtte (hij knipperde na een flits, dan gaat het lampje even uit en dan blijft hij permanent aan) bleef het zich voordoen, zij het incidenteel. In 1 geval zelfs wanneer ik al een minuut of 10 geen foto had gemaakt! Ook andere zaken gecheckt (bracketing etc.) maar niets 'fouts' gevonden. Hij stond ook niet op commander, de flitsmodus (zowel TTL als TTL-BL geprobeerd) was goed etc. Wat ook opviel is dat de flitser wel flitste, maar slechts een zeer matige lichtpuls afgaf. Maar meestal ging het gewoon goed.
Erg hinderlijk. Hoewel ik geen foto's heb gemist fotograafeert het niet lekker als je niet op de flits kunt vertrouwen. En je moet extra op de timing gaan letten.
Toen ik later thuiskwam (het was laat) heb ik de foto's bekeken. Ze gaven allemaal 'flash fired' aan (ik moet nog wel naar de EV waarde etc. kijken). Daarna de flitsers nog even op mijn D3100 gezet. Zelfde batterijen maar geen enkel probleem. Ik heb daarna 76 (!) foto's achter elkaar gemaakt met de SB900 erop met vrij veel power. 76 keer goed, al ging de SB900 daarna in de bekende 'overheat'. Laten afkoelen, toen op de D7100 en weer hetzelfde verhaal, al was het veel minder frequent dan tijdens de receptie. Het werd toen te laat en ik ben maar naar bed gegaan...
Ik ga dit weekend nog verder kijken maar ik kan dit niet echt verklaren. Ik zit aan een paar mogelijke oorzaken te denken:
1. Slecht contact. Misschien juist omdat het een nieuwe camera is. Ik heb eerder problemen met lichtmeting met gloednieuwe lenzen ondervonden omdat de contacten in eerste instantie niet goed werkten. Die van de flitser heb ik al schoongemaakt, die van de objectieven moet ik nog eens doen. Ik ga het ook met verschillende objectieven proberen op verschillende camera's.
2. Problemen met de lichtmeting (mogelijk als gevolg van contactproblemen). Het zou ook uit de camera of de camerainstellingen kunnen komen, maar ik kan niet vinden welke dat is (en ik ken nagenoeg alle functies van instellingen en hun gedrag uit mijn hoofd).
3. Problemen met de batterijen. Dat zeg ik met de volgende reden: De GP2700's die ik heb zijn uitstekend, maar zijn wat ouder en niet USLD (Ultra Slow Discharge). Als ze echt leeg zijn krijg je ze soms niet meer opgeladen. Die moet je eigenlijk elke 1-2 maanden opladen om ze goed te houden. Door persoonlijke omstandigheden is dat er niet van gekomen, en al mijn sets zijn meer dan 4 maanden niet opgeladen. Ik heb ook 2 sets af moeten schrijven om die reden, maar de rest laadde wel gewoon op. Zou het kunnen dat de flitser 'ready' aangeeft maar de batterijen incidenteel op het 'moment supreme' toch niet aan flitser toekomen?
Maar wat is nu de oorzaak? Het probleem doet zich voor met verschillende sets batterijen in verschillende flitsers, doch alleen op de D7100 (wel steeds met hetzelfde objectief). Maar op de D3100 kon ik geen probleem ontdekken (ik ga ook nog even testen met de D300s).
Ik weet nu dus niet in welke richting ik het moet zoeken:
- Instellingsproblemen zou kunnen? Maar ik kan het niet vinden. Ik ga nog wel resetten.
- Problemen met de lichtmeting? Zou kunnen maar zonder flitser heb ik nog geen problemen kunnen constateren met lichtmeting.
- Problemen met de batterijen zou kunnen, maar waarom dan wel op de D7100 en niet op de D3100?
- Problemen met de flitsercontacten kan, maar toen ik vorige week een set foto's maakte met een studioset met radiotrigger ging het nooit fout (ondanks dat ik bijna 200 foto's had genomen).
- Mogelijk heb ik nog problemen met de lenscontacten i.c.m. lichtmeting, maar dat lijkt me sterk.
Al mijn batterijen zijn nu aan het laden, maar ik ga het dit weekend nog eens proberen. Het plan is nu dus om het volgende te doen:
- Contacten schoonmaken (ook van de lenzen).
- Camera reset.
- EXIF bekijken.
- M-stand van de flitser proberen. Als de flitser op M wel consistent dezelfde output geeft (indien het ready lampje brandt) zou het niet aan de batterijen mogen liggen.
- Nieuwe set batterijen halen (Eneloop of Recyko+), opladen en deze proberen (ik moet toch een setje vervangen).
- Testen met verschillende combinaties van camera's, flitsers en objectieven.
Maar ik heb echt nog geen idee waar dit aan ligt... dus als iemand ideeën heeft hou ik me aanbevolen. Ik vind de D7100 nl. een uitstekende camera en wil graag begrijpen wat hier aan de hand is.
ik moest gisteren fotograferen bij een jubileum en receptie op mijn werk. Uiteraard dacht ik daarvoor mijn gloednieuwe D7100 te gebruiken met de 17-55 en de SB-900 flitser. Op zich heb ik er uitstekende foto's mee kunnen maken, maar er deed zich iets hinderlijks voor: Op schijnbaar random momenten gaf de flitser veel te weinig licht af (en incidenteel geen flits). Het ging om ongeveer 1 op de 10 foto's de fout in.
De flitser moest erg hard werken (grote, slecht verlichte ruimte met een hoog plafond). Mijn eerste gedachten ging naar de batterijen (Ik gebruik GP 2700 NI-Mh batterijen), die heb ik dus verwisseld. De symptomen bleven hetzelfde ondanks dat ik meerdere sets gebruikte die de dag ervoor opgeladen zijn. (Op de batterijen kom ik zo nog even terug). Uiteindelijk heb ik de flitser verwisseld voor een oude SB-600. Die gat exact dezelfde symptomen. Ik moet wel vermelden dat de capacitor van die SB600 misschien niet meer 100% is, hij doet wat langer over het opladen dan vroeger, maar verder werkt die flitser prima. Desondanks toch weer dezelfde symptomen. Toen de SB-900 weer terug erop. Zelfde verhaal.
Toen ben ik op de ready light gaan letten. Ondanks dat de ready light wachtte (hij knipperde na een flits, dan gaat het lampje even uit en dan blijft hij permanent aan) bleef het zich voordoen, zij het incidenteel. In 1 geval zelfs wanneer ik al een minuut of 10 geen foto had gemaakt! Ook andere zaken gecheckt (bracketing etc.) maar niets 'fouts' gevonden. Hij stond ook niet op commander, de flitsmodus (zowel TTL als TTL-BL geprobeerd) was goed etc. Wat ook opviel is dat de flitser wel flitste, maar slechts een zeer matige lichtpuls afgaf. Maar meestal ging het gewoon goed.
Erg hinderlijk. Hoewel ik geen foto's heb gemist fotograafeert het niet lekker als je niet op de flits kunt vertrouwen. En je moet extra op de timing gaan letten.
Toen ik later thuiskwam (het was laat) heb ik de foto's bekeken. Ze gaven allemaal 'flash fired' aan (ik moet nog wel naar de EV waarde etc. kijken). Daarna de flitsers nog even op mijn D3100 gezet. Zelfde batterijen maar geen enkel probleem. Ik heb daarna 76 (!) foto's achter elkaar gemaakt met de SB900 erop met vrij veel power. 76 keer goed, al ging de SB900 daarna in de bekende 'overheat'. Laten afkoelen, toen op de D7100 en weer hetzelfde verhaal, al was het veel minder frequent dan tijdens de receptie. Het werd toen te laat en ik ben maar naar bed gegaan...
Ik ga dit weekend nog verder kijken maar ik kan dit niet echt verklaren. Ik zit aan een paar mogelijke oorzaken te denken:
1. Slecht contact. Misschien juist omdat het een nieuwe camera is. Ik heb eerder problemen met lichtmeting met gloednieuwe lenzen ondervonden omdat de contacten in eerste instantie niet goed werkten. Die van de flitser heb ik al schoongemaakt, die van de objectieven moet ik nog eens doen. Ik ga het ook met verschillende objectieven proberen op verschillende camera's.
2. Problemen met de lichtmeting (mogelijk als gevolg van contactproblemen). Het zou ook uit de camera of de camerainstellingen kunnen komen, maar ik kan niet vinden welke dat is (en ik ken nagenoeg alle functies van instellingen en hun gedrag uit mijn hoofd).
3. Problemen met de batterijen. Dat zeg ik met de volgende reden: De GP2700's die ik heb zijn uitstekend, maar zijn wat ouder en niet USLD (Ultra Slow Discharge). Als ze echt leeg zijn krijg je ze soms niet meer opgeladen. Die moet je eigenlijk elke 1-2 maanden opladen om ze goed te houden. Door persoonlijke omstandigheden is dat er niet van gekomen, en al mijn sets zijn meer dan 4 maanden niet opgeladen. Ik heb ook 2 sets af moeten schrijven om die reden, maar de rest laadde wel gewoon op. Zou het kunnen dat de flitser 'ready' aangeeft maar de batterijen incidenteel op het 'moment supreme' toch niet aan flitser toekomen?
Maar wat is nu de oorzaak? Het probleem doet zich voor met verschillende sets batterijen in verschillende flitsers, doch alleen op de D7100 (wel steeds met hetzelfde objectief). Maar op de D3100 kon ik geen probleem ontdekken (ik ga ook nog even testen met de D300s).
Ik weet nu dus niet in welke richting ik het moet zoeken:
- Instellingsproblemen zou kunnen? Maar ik kan het niet vinden. Ik ga nog wel resetten.
- Problemen met de lichtmeting? Zou kunnen maar zonder flitser heb ik nog geen problemen kunnen constateren met lichtmeting.
- Problemen met de batterijen zou kunnen, maar waarom dan wel op de D7100 en niet op de D3100?
- Problemen met de flitsercontacten kan, maar toen ik vorige week een set foto's maakte met een studioset met radiotrigger ging het nooit fout (ondanks dat ik bijna 200 foto's had genomen).
- Mogelijk heb ik nog problemen met de lenscontacten i.c.m. lichtmeting, maar dat lijkt me sterk.
Al mijn batterijen zijn nu aan het laden, maar ik ga het dit weekend nog eens proberen. Het plan is nu dus om het volgende te doen:
- Contacten schoonmaken (ook van de lenzen).
- Camera reset.
- EXIF bekijken.
- M-stand van de flitser proberen. Als de flitser op M wel consistent dezelfde output geeft (indien het ready lampje brandt) zou het niet aan de batterijen mogen liggen.
- Nieuwe set batterijen halen (Eneloop of Recyko+), opladen en deze proberen (ik moet toch een setje vervangen).
- Testen met verschillende combinaties van camera's, flitsers en objectieven.
Maar ik heb echt nog geen idee waar dit aan ligt... dus als iemand ideeën heeft hou ik me aanbevolen. Ik vind de D7100 nl. een uitstekende camera en wil graag begrijpen wat hier aan de hand is.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Als toevoeging: Ik heb een draadje gevonden op Nikonians waarin exact hetzelfde probleem wordt beschreven:
http://www.nikonians.org/forums/dcboard ... show_topic
http://www.nikonians.org/forums/dcboard ... show_topic
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Ik zou het in eerste instantie daar in zoeken.ReneG schreef: 1. Slecht contact. Misschien juist omdat het een nieuwe camera is. Ik heb eerder problemen met lichtmeting met gloednieuwe lenzen ondervonden omdat de contacten in eerste instantie niet goed werkten.
....../......
Slecht contact met de lens heb je verkeerde CPU-informatie die om die reden verkeerde data doorgeeft voor flitsen.
Zelf heb ik het ook ooit gehad met een bepaalde lens op een D1X, die moest ik er dan een keer afhalen, en er weer opzetten. De flits-opnamen waren ver onderbelicht.
Mocht het probleem zich voort blijven doen, bij Nikon Beverwijk de contacten laten controleren. Het wil wel eens voorkomen dat ze net een fractie scheef zitten, en precies op hun plaats weer vastgezet moeten worden.
Een losse radiotrigger voor studioflits, maakt enkel gebruik van het X middencontact. Dat is geen dedicated functie waarbij CPU-gegevens van een lens nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 21 2014 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Vreemd René, ik heb nog weinig geflitst met mijn D7100 maar zal dit weekend eens wat gaan testen in serie met mijn SB700.
Je hebt alle opties wel op een rijtje denk ik, ga je ook parallel testen met de D300 of heb je dat al gedaan?
Je hebt alle opties wel op een rijtje denk ik, ga je ook parallel testen met de D300 of heb je dat al gedaan?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
@Leon: Dat zal ik doen. Weet je toevallig of het middencontact ook de enige is die wordt gebruikt bij manueel flitsen? Want dan zou ik ook geen problemen verwachten als ik de flitser op M gebruik.
Iemand nog tips waarmee ik de contacten het best schoon kan maken? Ik doe het in eerste instantie altijd 'droog' (ben altijd een beetje huivering voor nattigheid en electronica), dat volstond tot nu toe.
@Arend: Nee nog geen kans gehad om met de D300s aan de slag te gaan (Zie ook het Nikonians draadje, D300 en D300s geven mogelijk ander resultaat). Dat ga ik morgen proberen te doen. Gisteren was ik pas rond 23:00 thuis, ik was te moe om het geheel te testen. Er is ondertussen ook een gloednieuwe set Recyko batterijen onderweg (2000mAH versie).
Iemand nog tips waarmee ik de contacten het best schoon kan maken? Ik doe het in eerste instantie altijd 'droog' (ben altijd een beetje huivering voor nattigheid en electronica), dat volstond tot nu toe.
@Arend: Nee nog geen kans gehad om met de D300s aan de slag te gaan (Zie ook het Nikonians draadje, D300 en D300s geven mogelijk ander resultaat). Dat ga ik morgen proberen te doen. Gisteren was ik pas rond 23:00 thuis, ik was te moe om het geheel te testen. Er is ondertussen ook een gloednieuwe set Recyko batterijen onderweg (2000mAH versie).
- Léon Obers
- Forumlid

De dedicated CPU-informatie wordt voor flitsen dan feitelijk niet gebruikt. Maar of Nikon daar nog andere controle achter heeft zitten, die gekoppeld is met de CPU is mij niet bekend. Zou je simpel kunnen uittesten.ReneG schreef:@Leon: Dat zal ik doen. Weet je toevallig of het middencontact ook de enige is die wordt gebruikt bij manueel flitsen? Want dan zou ik ook geen problemen verwachten als ik de flitser op M gebruik.
-
Buckwheat
- Forumlid

Ik heb hier een d5000 sb600 combi post-garantie. deze set heeft regelmatig last van ene slecht contact en onder andere onbetrouwbaar. ik moet de flitser niet helemaal in de hot-shoe drukken, maar een tikkie terug. De flitser focusseerde ook niet meer meer met de focus lengte van het zoom objectief en had regelmatig geen flits......
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
Dat heb ik ook gecontroleerd. Ik kan echter niet meer of minder speling ontdekken dan bij andere camera's. Bovendien blijft de flitser doorlopend de juiste informatie (brandpuntsafstand, ISO etc.) weergeven. Ik zie ook in de EXIF consistent gegevens van de flitser. Ik denk dus niet dat het een structureel/mechanisch probleem is tussen flitser en body, al kan ik het niet geheel uitsluiten.
René
Ik heb de zelfde set als waar jij je probleem mee ondervind.
Nu is het wel zo dat er wel duidelijk verschil is tussen de TTL en de TTL-BL stand met betrekking tot flitsen.
Zelf gebruik ik in de door jou omschreven situatie alleen de TTL stand , en daar nooit dit probleem ondervonden.
Gekke vraag misschien , maar als alle contacten goed schoon zijn , heb je ook een andere lens geprobeerd ?
Nu is het wel zo dat er wel duidelijk verschil is tussen de TTL en de TTL-BL stand met betrekking tot flitsen.
Zelf gebruik ik in de door jou omschreven situatie alleen de TTL stand , en daar nooit dit probleem ondervonden.
Gekke vraag misschien , maar als alle contacten goed schoon zijn , heb je ook een andere lens geprobeerd ?
- Léon Obers
- Forumlid

Dat lijkt me moeilijk. Elke Nikon flitser heeft zo'n vergrendel "hendeltje" waarmee je een stiftje in de voet precies in een gaatje van het middencontact laat passen en vergrendelen. Eenmaal gelockt, heb je geen mogelijkheid de flitser naar voor of naar achteren te "tikken". De positie is vast. Of het moet zijn dat jij dat vergrendelhendeltje nooit gebruikt (in losse positie laat staan). De flitser staat op die manier wat wankel in het middencontact en is juist reden voor storingen. Bij vergrendelen wordt namelijk ook de flitser iets strakker op de contacten in het accessoireschoentje getrokken. Pas dan heb je feitelijk een betrouwbare connectie.Buckwheat schreef:Ik heb hier een d5000 sb600 combi post-garantie. deze set heeft regelmatig last van ene slecht contact en onder andere onbetrouwbaar. ik moet de flitser niet helemaal in de hot-shoe drukken, maar een tikkie terug.
-
bart78
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Geheel manueel flitsen heb ik de D7100 nog nergens op kunnen betrappen. Gaat altijd goed.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
-
yzf1kr
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
Leon,
Je verhaal klopt niet helemaal.
Bij het vergrendelen schuift er slechts een pinnetje uit de flitser, dit pinnetje valt in een gaatje waardoor de flitser niet kan verschuiven.
De flitser wordt niet strakker op de contacten getrokken, sterker nog, bij vervuiling in het gaatje wordt hij zelfs van de contacten af geduwt.
Je verhaal klopt niet helemaal.
Bij het vergrendelen schuift er slechts een pinnetje uit de flitser, dit pinnetje valt in een gaatje waardoor de flitser niet kan verschuiven.
De flitser wordt niet strakker op de contacten getrokken, sterker nog, bij vervuiling in het gaatje wordt hij zelfs van de contacten af geduwt.
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
Ik heb zowel TTL als TTL-BL gebruikt, TTL-BL vooral bij een paar foto's in de buitenlucht en bij veel tegenlicht door ramen. Ik ben me zeer bewust van de werking van TTL-BL en de invloed die TTL-BL kan hebben op de flitsintensiteit (vaak wordt deze bij gebruik van TTL-BL vermindert). Maar dat leidt niet tot de extreme onderbelichting (lees: zwarte foto's) die ik gisteren kreeg.RedHenk schreef:René
Ik heb nog niet echt kans gezien om dit met een andere lens te proberen. Ik heb wel even kort de 85mm gisteren gebruikt, maar dat was slechts voor een foto of 5. Niet representatief dus. Ik ben nu vooral bezig om wat testen te verzinnen om te kijken wat er aan de hand is. Hopelijk kom ik er morgen aan toe... Moet wel vanavond eerst een hele serie batterijnen opladen.
Weet iemand nog wat het beste 'goedje' is om contacten te reinigen dat makkelijk te verkrijgen is?
- Léon Obers
- Forumlid

Bij mij zit de flitser duidelijk iets strakker dan zonder vergrendeling. Met de vergrendeling open kan ik de flitser een beetje naar voor en achter op en neer wiebelen (kantelen). Met vergrendelde positie niet, of ik moet er meer kracht opzetten.yzf1kr schreef: De flitser wordt niet strakker op de contacten getrokken, sterker nog, bij vervuiling in het gaatje wordt hij zelfs van de contacten af geduwt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 21 2014 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid

Alcohol, "schoonmaakazijn" (dat lost echt vuil op).ReneG schreef: Weet iemand nog wat het beste 'goedje' is om contacten te reinigen dat makkelijk te verkrijgen is?