Culinair

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Culinair

Bericht door Gabees » za okt 06 2007 10:16 pm

Vandaag weer naar de fotovakschool geweest en aangezien er laatst iemand vroeg of ik vaker foto's wilde laten zien die ik voor mijn opleiding maakte, hier weer één.

Dit keer hadden we een "live-assesment".. Dat betekent dus dat we terplekke iets moesten neerzetten, fotograferen, bewerken, printen en dan inleveren. Spannend. Het was ook nog bij een andere docent dus dat is altijd extra spannend omdat je niet precies weet wat hij verwacht.

In ieder geval is dit de foto geworden waarmee ik m'n studiepunten heb binnen gehaald:

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za okt 06 2007 10:24 pm

Dat zullen dan wel hoge studiepunten zijn geworden anders moet die docent zijn studiegeld terug gaan halen.

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Gerard

Bericht door Gerard » za okt 06 2007 11:01 pm

Mooie foto Gabees .... kan me helemaal voorstellen dat je daar punten mee maakt .... :wink:

De plaat komt me erg evenwichting over ....

Enige puntje van kritiek vind ik toch het randje van de soep in het kommetje ..... bij culinaire fotografie is dat toch wel een eerste vereiste om daar heel precies mee om te springen.

Of het moet bedoeld zijn om de "lekkere trek" ermee te bevorderen .... :oops:

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » za okt 06 2007 11:05 pm

Gerard schreef:Enige puntje van kritiek vind ik toch het randje van de soep in het kommetje ..... bij culinaire fotografie is dat toch wel een eerste vereiste om daar heel precies mee om te springen.

Volkomen mee eens. Ik heb er alles aangedaan om dat weg te krijgen en dat lukte niet! (behalve dan in photoshop, dat zou ik nog kunnen proberen)

Ook met de leraar over gehad en die vond het ook jammer maar hij zei er bij dat wanneer je zo'n foto voor een blad moet maken er altijd een proffesionele kok aan te pas komt die er voor zorgt dat dat randje weg gaat...

Slewey

Bericht door Slewey » za okt 06 2007 11:26 pm

Mooie foto!

En inderdaad, die koks zijn nog preciezer met hun gerechten/opmaak dan de fotografen hoor ;)

Gerard

Bericht door Gerard » za okt 06 2007 11:29 pm

Gabees schreef:
Gerard schreef:Enige puntje van kritiek vind ik toch het randje van de soep in het kommetje ..... bij culinaire fotografie is dat toch wel een eerste vereiste om daar heel precies mee om te springen.

Volkomen mee eens. Ik heb er alles aangedaan om dat weg te krijgen en dat lukte niet! (behalve dan in photoshop, dat zou ik nog kunnen proberen)

Ook met de leraar over gehad en die vond het ook jammer maar hij zei er bij dat wanneer je zo'n foto voor een blad moet maken er altijd een proffesionele kok aan te pas komt die er voor zorgt dat dat randje weg gaat...
Die leraar heeft het duidelijk begrepen ..... hij koestert je talent .... :wink:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo okt 07 2007 6:33 am

krijg er trek van hmmm mooie plaat gabees

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo okt 07 2007 9:02 am

Mooie foto!

Inderdaad dat randje. Maar ik zie ook schittering in de oppervlakte van de soep. Ik vermoed een dun vetlaagje. Blijkbaar heb je echte soep gebruikt, terwijl in de voedselfotografie meer nep dan echt is. Je kunt gewoon aangelengde tomatensaus gebruiken bijvoorbeeld. En de basilicum is wat verdronken.

Maar wel een mooie foto hoor! Ik muggezift alleen wat omdat ik altijd de voedselfoto's in de Allerhande uitspel, vind ik echt prachtig gemaakt altijd.

Nog een lichttip: als je het licht wat afblokt kun je de linkerbovenhoek naar het donker weg laten lopen, de rand van het matje leidt nu een klein beetje af. Maar ook dat is een detail.

Ik heb zin in tomatensoep!!!

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo okt 07 2007 9:46 am

@Elronno

Ja dat zwarte streepje bedoel je, dat zat in dat matje.. Zeker waar als dat donkerder weg zou lopen.
En wat de soep betreft het was inderdaad echte (koude) soep. Ik denk dat het daardoor ook nog meer tegen de rand aan bleef zitten.

Het is een vak apart die voedselfotografie. Eigenlijk jammer dat de meeste mensen dit niet zien en daardoor ook niet waarderen. Ze kijken naar zo'n foto maar daar is uuuuuuren werk aan vooraf gegaan.

Gerard

Bericht door Gerard » zo okt 07 2007 10:42 pm

Gabees schreef:Het is een vak apart die voedselfotografie. Eigenlijk jammer dat de meeste mensen dit niet zien en daardoor ook niet waarderen. Ze kijken naar zo'n foto maar daar is uuuuuuren werk aan vooraf gegaan.
Zo is het met heel veel beroepen en zaken waar veel meer werk en moeite in zitten dan je er aan waardering uit terug krijgt ..... 8)

Kan ik ook zeker een woordje over meepraten hoor als ik naar mijn beroep als geluidstechnicus kijk ..... uren van werk om iets heel moois neer te zetten en de commentaren breken het in luttele momenten af.

Goed .... gelukkig zijn er toch wel mensen die weten wat je ervoor gedaan hebt om tot zo'n resultaat te komen .... en dat maakt ook weer veel goed ..... :lol:
Kijk alleen maar naar de comments die je hier op het forum krijgt op je werk !! .... :wink:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo okt 07 2007 10:49 pm

Nou, iedereen zeer lovend ben ik toch de dissonant :wink:

Ik vind dit een van je mindere foto's ...

De hoek van de compositie loopt niet lekker, het scherptepunt ligt m.i. niet terecht op de soepstengel linksboven en ik vind de schaduwpartijen onderin niet mooi geplaatst.

Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar het is mijn oprechte oordeel van wat ik zie en weet wat je kan.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo okt 07 2007 10:54 pm

Nou zeg..hihi.. :shock:

Ja dat kan natuurlijk. En dat mag ook! Wat betreft de compositie en de schaduwen ben ik het niet met je eens.
Skippy schreef:De hoek van de compositie loopt niet lekker, het scherptepunt ligt m.i. niet terecht op de soepstengel linksboven en ik vind de schaduwpartijen onderin niet mooi geplaatst.
En wat betreft het scherptepunt ook niet want het scherptepunt ligt vanaf het kruis van de soepstengels naar de hoek rechtsboven in, dus op de soep met het blaadje. (diagonaal dus). Dit kon omdat er gebruikt gemaakt is van de technische camera.

Maar het is altijd goed alle meningen te horen! :D

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo okt 07 2007 10:58 pm

Hoi Gabees,

sportief gereageerd; we blijven het oneens over deze geeft niets ik blijf een liefhebber van je werk :)

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo okt 07 2007 11:10 pm

IK KAN HET ZEKER NIET BETER. Maar mijn ervaring mijn culinaire fotografen is dat ze ALTIJD willen dat bijna alles moet glimmen. Dus blaadje groen met een kwastje olie insmeren en daarna op de soep leggen. Doekje met olie inwrijven en dan de tomaten ermee opwrijven. De soepstengels liggen wat mij betreft niet in lijn met de lijnen op het matje en dat had misschien mooier geweest.
P.S ik heb niets tegen culinaire fotografen maar de tijd..... Eerst alles bereiden, dan opmaken, proefshot. Opnieuw... etc... 5 gerechten en ik be uren verder. Pfff... Niet mijn favourite bezigheid. Maar het moet nu eenmaal van de baas he
Nikon Z Z & de maskers

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo okt 07 2007 11:19 pm

Heb deze topic nu 'n paar keer geopend en hoewel ik je onderwerp/kleuren goed gekozen vind, mist er voor mij iets aan. Denk dat ik persoonlijk de soepkop scheef naar de andere kant had gefotografeerd (dus van rechtsonder naar linksboven) waardoor de tomaten in de linkerbovenhoek zouden komen. Het matje zou ik ook schever in de compo willen zien of kaarsrecht, dit is zo maar net 'n beetje scheef en dat komt niet echt lekker over vind ik.
Het soeprandje kun je gewoon wegpoetsen in photoshop; denk dat dat makkelijker is dan in 't echt dat randje vlekkeloos wegpoetsen zonder de rest van de soep overal aan te hebben hangen. :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”