Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor Maud » za mar 01 2014 2:50 pm

Allen,

Is het mogelijk om mijn Foto’s te croppen in Lightroom in een vast formaat (niet te verwarren met de verhoudingen).

Voor een grote opdracht moet ik foto's opleveren die 1 zelfde verhouding hebben (oke check) maar ook vast formaat omdat het om profielfoto's gaat.
Iemand idee hoe ik dat kan 'vastzetten cq instellen'?

Groet
Maureen
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor Faiz » za mar 01 2014 3:04 pm

Bedoel je het aantal pixels?

Bij keuze "verhouding" zie je rechts waarschijnlijk "Aangepast" staan. Als je daar op klikt zie je een aantal vaste formaten, is dit wat je zoekt?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor Patrick » za mar 01 2014 3:21 pm

Als je zorgt dat alle foto's dezelfde verhoudingen hebben, dan zou dat bij het exporteren goed moeten gaan. Daar bepaal je namelijk het uiteindelijke formaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor Maud » za mar 01 2014 3:42 pm

Patrick schreef:Als je zorgt dat alle foto's dezelfde verhoudingen hebben, dan zou dat bij het exporteren goed moeten gaan. Daar bepaal je namelijk het uiteindelijke formaat.


Oke dan moet ik het anders formuleren.. De uitsnede moet hetzelfde zijn dus dat wil zeggen de verhouding meet ook nog eens de breedte van de verhouding.

Ik kan verhouding 2:3 aanhouden maar kan er nog steeds voor kiezen om de breedte en de lengte groter of kleiner te maken dan de voorgaande foto.
En dat bedoel ik met vast formaat, dus niet mijn export formaat wbt afdruk ofzo

Maar lengte/breedte formaat
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor Maud » za mar 01 2014 3:55 pm

Faiz schreef:Bedoel je het aantal pixels?

Bij keuze "verhouding" zie je rechts waarschijnlijk "Aangepast" staan. Als je daar op klikt zie je een aantal vaste formaten, is dit wat je zoekt?


Misschien daar eens mee 'klooien'...
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Gebruikersavatar
Maud

Forumlid
Berichten: 3549


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor oud0001 » za mar 01 2014 4:58 pm

In het export scherm kun je het aantal pixels in hoogte en breedte opgeven. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor Kroontje » za mar 01 2014 5:03 pm

Dus je wilt een vast verhouding van bijv 3:2 En dan de aantal pixel voor het afdrukken.
Als dat zo is moet je eerst gaan bedenken hoe groot de afdrukken in evt cm.
Dan zou je de formule kunnen nemen die ik heb gekregen via FB (afdruk bij Profotonet)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Foto’s croppen in Lightroom in vast formaat

Berichtdoor ReneG » za mar 01 2014 11:48 pm

Hier heb je een link met alle export instellingen, ik vond het een vrij heldere uitleg van de (subtiele) verschillen. Ik denk dat hier wel bij zit wat je nodig hebt?

http://havecamerawilltravel.com/photographer/resize-images-lightroom
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten