Ok.
Daar gaat 'ie dan:
Ik had doelbewust het 105mm AIS MF objectief op de D800E geschroefd. Gewoon om te proberen hier een zinnig gebruik voor te vinden.
Het doelbewuste 'roestding' heb ik al tig keer gepasseerd. Kom er zowat om de dag langs. Maar afgelopen zondag stond 'ie toevallig mooi in het zonnetje.
Er was behoorlijk wat (zon)licht, dus bij ISO 200 kon ik makkelijk bij f/4 (mooie bokeh) een aantal opnames maken die geschikt waren om samen te voegen tot één langwerpig vertikaal panorama.
Zo gezegd, zo gedaan. 9 opnames gemaakt (flinke overlap), waarvan ik er uiteindelijk 8 gebruikt heb om te stitchen. Camera op A stand. Fixed @ f/4, handmatig scherpgesteld, tussendoor nog iets bijgeregeld omdat de scherpstelafstand toch wat varieerde, ivm de lengte van het 'ding'. De individuele opnames hebben een belichtingstijd variërend van 1/1000s - 1/2500s. M.a.w. weinig ruimte voor bewegingsonscherpte.
Thuis de individuele opnames met ViewNX2 geconverteerd naar 8 bits TIFFjes (maximale resolutie) en de inviduele belichting nog wat aangepast. Dit omdat door het bewegende wolkendek toch de ene opname nog wat helderder was dan de andere. En hoe minder helderheidsverschillen er zijn, des te makkelijker kan PTGui het verloop naadloos blenden.
De 8 TIFFs geladen in PTGui, en gekozen voor 'Mercator' projectie. Deze gaf imho het meest natuurlijke beeld. Nog een klein beetje het beeld rechtgetrokken in viewer van PTGui en vervolgens op maximale resolutie (ca. 8200x26000pixels) een output TIFF laten aanmaken door PTGui. Uiteraard wel eerst de randen recht afgesneden en gecropt (scheelt weer wat onnodige MBs).
Stitchen en aanmaken van het panorama TIFF file duurt, op mijn werkstation, <15 seconden. M.a.w. dat is goed te doen.
Het resulterende TIFF pano bestand geopend in PS CS6 en daar nog wat PP gedaan:
-met de 'quick selection tool' het roestige voorwerp geselecteerd en actief gemaakt
-NIK Detail Extractor plugin gestart en de verzadiging van het roestgebeuren wat opgeschroefd. Gesaved.
-Terug naar PS CS6 en de 'selection' omgedraaid. Zodat alles BEHALVE het roestding, geselecteerd was.
-NIK Silver Efex Pro 2 Z/W conversie gestart en de omgeving naar zwart/wit omgezet. Gesaved.
-Terug in PS CS6 het bestand bewaard. Nu bestaande uit 3 layers (het origineel + 2 x NIK bewerkte layer)
-In PS CS6 een 100% conversie naar JPEG gedaan en deze JPEG versie bewaard.
-M.b.v. IrfanView het originele (maximale grootte = 8200x25500pixels inmiddels a 109MB) bestand verkleind naar 2560 pixels breed (dat is de schermbreedte van hedendaagse hoge resolutie schermen) bij 7789 pixels hoog @ 85% compressie. Dit resulteert in een acceptabel JPEG bestand van nog maar 4MB groot.
Dit bestand vervolgens geupload naar mijn account bij flickr.com.
En één van die, door flickr geresizede resoluties (dus nogmaals verkleind), beelden zitten jullie nu naar te kijken op dit forum.
Wat cijfers:
De initiële NEF files zijn ca. 60MB per stuk (na aanpassing door ViewNX2 zoals Color Aberration en Exposure Comp.)
Geconverteerd van NEF --> TIFF levert bestanden van ca. 100MB per stuk op ( x 8 )
Het output TIFF bestand van PTGui is zo rond de 1GB groot.
Na bewerking in PS CS6/NIK plugins is het TIFF bestand uiteindelijk 1,95GB groot.
100% conversie in PS CS6 van TIFF --> JPEG levert een 109MB groot JPEG bestand op.
Na verkleining en compressie van 100% --> 85% JPEG m.b.v. IrfanView blijft hier nog een luttele 4MB van over.
Vragen? Nog vragen?