Oud roestig scheepsscharnier

Plaats reactie
CaptainHook

Oud roestig scheepsscharnier

Bericht door CaptainHook » ma mar 03 2014 11:11 am

Het staat langs de straatkant, slechts 5 minuten op reisafstand (met de benenwagen) van mijn huis en is hierbij gedocumenteerd:

Afbeelding

Origineel kun je hier in forse resolutie bekijken: https://v4s2.yimg.com/so/7361/129010631 ... 88e0_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Een oud scharnier van een scheepsroer. Het schip is gezonken in de Westerschelde in WOII. Weer opgedoken bij het opruimen van de vaargeul. Staat nu bij de vestiging van Mammoet in Lelystad als 'versiering' langs de straatkant.

Ongeveer 8 opnames uit de hand. Met de D800E en een 105mm AIS MF objectief. Gestiched met PTGui Pro. En nee, het beeld is niet krom, het scharnier is krom... :wink:

CaptainHook

Re: Oud roestig scheepsscharnier

Bericht door CaptainHook » ma mar 03 2014 7:31 pm

In het kader van de workshop 'panorama fotografie door RVK' van afgelopen zaterdag:
:?: Is er iemand wellicht geïnteresseerd in de workflow die dit beeld als eindresultaat had?

MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcB » ma mar 03 2014 7:57 pm

Mooie plaat en jazeker, ik hou me aanbevolen :)

pimmetje
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door pimmetje » ma mar 03 2014 8:11 pm

Zat er wel even van te kijken op deze indrukwekkende grootte. Mooi. Kan me wel leukere onderwerpen voorstellen dan een roestig scharnier overigens.
De kleine foto vertoont wel een halo,mogelijk door de bewerking?
Benieuwd hoe dit tot stand gekomen is.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mar 03 2014 8:29 pm

Ok. 8)

Daar gaat 'ie dan:

Ik had doelbewust het 105mm AIS MF objectief op de D800E geschroefd. Gewoon om te proberen hier een zinnig gebruik voor te vinden.
Het doelbewuste 'roestding' heb ik al tig keer gepasseerd. Kom er zowat om de dag langs. Maar afgelopen zondag stond 'ie toevallig mooi in het zonnetje.

Er was behoorlijk wat (zon)licht, dus bij ISO 200 kon ik makkelijk bij f/4 (mooie bokeh) een aantal opnames maken die geschikt waren om samen te voegen tot één langwerpig vertikaal panorama.
Zo gezegd, zo gedaan. 9 opnames gemaakt (flinke overlap), waarvan ik er uiteindelijk 8 gebruikt heb om te stitchen. Camera op A stand. Fixed @ f/4, handmatig scherpgesteld, tussendoor nog iets bijgeregeld omdat de scherpstelafstand toch wat varieerde, ivm de lengte van het 'ding'. De individuele opnames hebben een belichtingstijd variërend van 1/1000s - 1/2500s. M.a.w. weinig ruimte voor bewegingsonscherpte.

Thuis de individuele opnames met ViewNX2 geconverteerd naar 8 bits TIFFjes (maximale resolutie) en de inviduele belichting nog wat aangepast. Dit omdat door het bewegende wolkendek toch de ene opname nog wat helderder was dan de andere. En hoe minder helderheidsverschillen er zijn, des te makkelijker kan PTGui het verloop naadloos blenden.
De 8 TIFFs geladen in PTGui, en gekozen voor 'Mercator' projectie. Deze gaf imho het meest natuurlijke beeld. Nog een klein beetje het beeld rechtgetrokken in viewer van PTGui en vervolgens op maximale resolutie (ca. 8200x26000pixels) een output TIFF laten aanmaken door PTGui. Uiteraard wel eerst de randen recht afgesneden en gecropt (scheelt weer wat onnodige MBs).
Stitchen en aanmaken van het panorama TIFF file duurt, op mijn werkstation, <15 seconden. M.a.w. dat is goed te doen.

Het resulterende TIFF pano bestand geopend in PS CS6 en daar nog wat PP gedaan:
-met de 'quick selection tool' het roestige voorwerp geselecteerd en actief gemaakt
-NIK Detail Extractor plugin gestart en de verzadiging van het roestgebeuren wat opgeschroefd. Gesaved.
-Terug naar PS CS6 en de 'selection' omgedraaid. Zodat alles BEHALVE het roestding, geselecteerd was.
-NIK Silver Efex Pro 2 Z/W conversie gestart en de omgeving naar zwart/wit omgezet. Gesaved.
-Terug in PS CS6 het bestand bewaard. Nu bestaande uit 3 layers (het origineel + 2 x NIK bewerkte layer)
-In PS CS6 een 100% conversie naar JPEG gedaan en deze JPEG versie bewaard.
-M.b.v. IrfanView het originele (maximale grootte = 8200x25500pixels inmiddels a 109MB) bestand verkleind naar 2560 pixels breed (dat is de schermbreedte van hedendaagse hoge resolutie schermen) bij 7789 pixels hoog @ 85% compressie. Dit resulteert in een acceptabel JPEG bestand van nog maar 4MB groot.
Dit bestand vervolgens geupload naar mijn account bij flickr.com.
En één van die, door flickr geresizede resoluties (dus nogmaals verkleind), beelden zitten jullie nu naar te kijken op dit forum.

Wat cijfers:
De initiële NEF files zijn ca. 60MB per stuk (na aanpassing door ViewNX2 zoals Color Aberration en Exposure Comp.)
Geconverteerd van NEF --> TIFF levert bestanden van ca. 100MB per stuk op ( x 8 )
Het output TIFF bestand van PTGui is zo rond de 1GB groot.
Na bewerking in PS CS6/NIK plugins is het TIFF bestand uiteindelijk 1,95GB groot.
100% conversie in PS CS6 van TIFF --> JPEG levert een 109MB groot JPEG bestand op.
Na verkleining en compressie van 100% --> 85% JPEG m.b.v. IrfanView blijft hier nog een luttele 4MB van over.

Vragen? Nog vragen? :mryellow:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op ma mar 03 2014 8:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mar 03 2014 8:33 pm

pimmetje schreef:De kleine foto vertoont wel een halo,mogelijk door de bewerking?
.
Die halo heb ik ook ff naar zitten zoeken. Dacht eerst dat het aan de NIK plugin Z/W conversie lag.
Maar uiteindelijk bleek er precies achter het bovenste scharnierpunt een wolk te zitten, die tijdens de opnames maken verschoven is, en in de stitch uiteindelijk rond de randen van het bovenste scharnierpunt terechtgekomen is (verschuivende wolk, tijdens het maken van de individuele opnames). En daarom zit er een lichtere plek in de lucht, rond dat bovenste scharnierpunt. :)

Alhoewel, nog eens goed kijkende (in het orgineel). Het lijkt toch (mede) door de Z/W conversie te komen, want zodra ik die NIK Z/W layer uitschakel is de lichte vertikale halo rond het hele scharnier ook weg. :frown:

MarcB
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MarcB » ma mar 03 2014 9:40 pm

Een mooie uitleg, thanks :)

Hoe hoog is dat apparaat eigenlijk?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mar 03 2014 9:42 pm

> 2,5m

MarcB
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MarcB » ma mar 03 2014 9:48 pm

Ik zit nu even naar het originele formaat te kijken, indrukwekkend en erg scherp! Wat me ook zeer aanspreekt is het uitlichten in kleur met de z/w achtergrond :)

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » ma mar 03 2014 10:01 pm

Jazeker blijft indrukwekkend. Dat is de workflow trouwens ook vind ik. Bedankt voor je uitleg.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » ma mar 03 2014 11:05 pm

Mooi gedaan! En bedankt voor de toelichting. Ik dacht in eerste instantie dat het object zo'n 0,5 meter was maar achteraf gezien (qua perspectief en hoogte standpunt) is dat niet logisch.
groeten Robert

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 04 2014 2:01 pm

De getallen op het scharnier zijn 'voet' maten. En een voet is ca. 30cm. M.a.w. daaruit kun je aardig afleiden hoe groot dit roestding is. :)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mar 19 2014 4:51 pm

Het lastige met hoge resolutie (panorama) foto's is altijd, hoe toon je ze, met de beperkte mogelijkheden qua resolutie van de meeste devices, aan de toeschouwers. :idea:

Nu heb ik dit eens geprobeerd:

http://vimeo.com/89510561" onclick="window.open(this.href);return false;

M.b.v. panolapse heb ik een scroll-over animatie van dit hoge resolutiebeeld gemaakt.
Wat vinden jullie er van? Krijg je dan een betere indruk van het geheel?
Opmerkingen zijn welkom.

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » wo mar 19 2014 4:56 pm

De foto zegt in mijn ogen evenveel.
De vage boei op de achtergrond geeft zo wie zo een idee van de grootte.
Wel een gaaf filmpje hoor.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”