lens keuze

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
ryjan

lens keuze

Bericht door ryjan » zo apr 23 2006 7:21 pm

Hoi mede forummers,

Ik wil even vragen aan jullie.
Ik wil mij een nieuwe lens aanschaffen.
Het is een moeiljke keuze,het word of een macrolens of een 70-200:2.8 met extender.
Ik weet dit zijn twee heel verschillende lensen maar ze komen er allebei maar welke eerst?

Ik vraag mij nu dus iets af.
Boven de 300 moet je met een statief werken dat weet ik.
Maar hoe krijg je dan in godsnaam vliegende vogels in je zicht?
Je zit niet te wachten tot ze toevallig op de hoogte van jou afstelling van het statief in je beeld komen vlliegen.En uit de hand dat gaat niet met zulke tele.
Hoe werk je nu dan met het statief?

Groetjes Ryjan

ryjan

Bericht door ryjan » di apr 25 2006 6:27 pm

Al 74 mensen gelezen maar niemand spot vogels hier?
Of stel ik de vraag onduidelijk?

Leuk forum :cry:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di apr 25 2006 6:36 pm

Vroeger fotografeerde ik wel eens vogels met een Nikon F + 300 mm op een schouderstatief. Kun je op beurzen nog wel eens aantreffen.
Ga ook dan wel uit van een sluitertijd van minimaal 1/125 s.
Met een gewoon, maar goed stevig statief waarmee je op ooghoogte kunt werken moet het ook lukken. Als je maar een soepel lopende kop hebt. (op je statief, natuurlijk...) Een panoramakop mt een lange of verlengde hendel werkt dan prima.
Let op een goede belichting, dus bij voorkeur niet op de automaat wegens de grote lappen lucht.
Succes!

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo apr 26 2006 12:49 am

Ryan,

Het onmogelijke doen we op het forum binnen enkele minuten, maar voor wonderen moet je wat geduld hebben :wink:

Je overweegt enerzijds een macro lens en anderzijds een zoom. Voor macro werk zul je ook een statief nodig hebben.

Wat betreft de vogel fotografie, ik neem aan dat het je gaat om vogels in de vlucht. Hierboven zijn al enkele tip gegeven: schouderstatief, statief met soepelbewegende kop. Je kunt ook een eenbeen statief gebruiken, hier win je zo'n twee stops mee.

Voor wat meer gevordende. Je kunt proberen als de vogels voorbij komen met ze mee te bewegen ("pannen" ) en dan af te drukken. De kunst is dan om de vogels precies op de zelfde plek in het beeld te houden. Omdat je meebeweegt zul je niet zo gauw in een andere richting bewegen. Er zijn fotografen die zo met relatief lange sluitertijden kunnen werken. Het resultaat is dan een scherpe vogel met een mooie wazige achtergrond, die snelheid suggereert.
Er zullen dan wel een aantal shots mislukken, maar die wel lukken zijn dan echt het moeite waard. Met digitaal is het allemaal niet kostbaar, als de foto niet goed is delete je die gewoon.
Zelf werk ik met film, en heb ik deze kunst nog niet beoefend :).

Amadeus Gould

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo apr 26 2006 6:55 am

Het fotograferen van vogels is moeilijk. Ben er nooit aan begonnen. Wel eens iemand op weg geholpen met een 300 mm, maar dat werden toch foto's van niets. Goed die 300 van toen zou nu op je D50 een 450 zijn, dat schiet al op.
Met die 300 is er in een bos niet te fotograferen. Vogels hoor je wel, en ze zitten op een tak of ze verstoppen zich aan de achterkant van een stam. Als ze op een tak zitten krijg je van die rare zwarte lijnen en zul je naar een handmatige belichting moeten, of spotmeting gebruiken. Het resultaat was bij mij een zoekplaatje. Waar is de vogel?
In weilanden heb je meer geluk. Maar de roofvogels hier in de buurt (vallen lekker op, boven op een paaltje, vertrekken als ik binnen de 40 - 60 meter kom. En zijn dan niet terug te vinden op de foto. In een rijdende auto kan ik gewoon langs die roofvogels rijden, ze blijven dan keurig zitten. Op Ameland doe ik dat ook wel eens, vanuit de auto fotograferen. Veel vogels vinden dat prima. Maar volgens mij is dat niet milleu correct, met een auto naar Ameland.
Veel vogelaars maken het zich gemakkelijk. Fotograferen vanuit de huiskamer of schuurtje naar een zelf gemaakt voederplaatsje. Desnoods een afstandsbediening of de "freeze focus" val.
Volgens mij heeft Nikon maar een objectief voor aspirant vogelaars en dat is de 80-400 VR. Je hebt een behoorlijk zoombereik, en de VR geeft je 2 stops meer. Het probleem van dit objectief is dat je camera er eigenlijk te licht voor is. Je hebt geen balans. Dat geldt ook voor de andere objectieven die je zelf noemt.
Fotografeer dan vogels in een dierentuin, die zijn er aan gewend.
Ik weet zo niet of er ook een nieuwsgroep voor vogelaars is, maar daar zou ik ook mijn licht eens opsteken.

ryjan

Bericht door ryjan » wo apr 26 2006 7:42 am

Hoi mensen
Het onmogelijke doen we op het forum binnen enkele minuten, maar voor wonderen moet je wat geduld hebben
Wel leuk dat er na een bericht van mij meteen 3 antwoorden staan. :lol:
Dankjewel,ik wil niet kattig over komen.

Ik zie heel veel macro foto's zonder statief genomen.
Ik heb zelf een vrij vaste hand,dus wil dat toch het hoofd zakelijk zonder gaan proberen.Ik vind het zo'n gehengel als je steeds een statief moet gebruiken,eer die recht staat op al zijn poten. :oops:

Maar een grotere tele moet wel met statief.
Het is dus een kwestie van goed oefenen met een statief denk ik?!
Ik heb zelf een gewoon statief maar de buur heeft een 1 popot,kan ik dan misschien eens lenen om te kijken wat hety beste werkt.

Ik denk dat ik eerst voor de macro ga.

Dank jullie wel,
greoetjes Ryjan

vanson

Bericht door vanson » wo apr 26 2006 8:53 am

ryjan schreef:
en dan hele kleine vogeltjes fotograferen...?

:lol:

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo apr 26 2006 9:17 am

Rijan, je schreef
Ik zie heel veel macro foto's zonder statief genomen.
Ik heb zelf een vrij vaste hand,dus wil dat toch het hoofd zakelijk zonder gaan proberen.Ik vind het zo'n gehengel als je steeds een statief moet gebruiken,eer die recht staat op al zijn poten. Embarassed

Maar een grotere tele moet wel met statief.
Het is dus een kwestie van goed oefenen met een statief denk ik?!
Ik heb zelf een gewoon statief maar de buur heeft een 1 popot,kan ik dan misschien eens lenen om te kijken wat hety beste werkt.

De opmerking van van Son over kleine vogeltjes snijdt hout.
Je kunt beter een zoom aanschaffen. Met een tussenring of voorzet lens kun je ook macro doen.

Natuurlijk kan macrofotografie best zonder statief, maar dan wel met een flitsinstallatie voor macro fotografie. Ik neem aan dat je die niet hebt. Zonder statief maak je dan dus geen scherpe macro foto's.
Je zit bij dichtbij macrowerk toch al met langere sluitertijden, dan normaal. En voor voldoende scherptediepte moet je diafragmeren en dat betekent automatisch sluitertijden waarbij je niet je hand stil kunt houden. Ook bij de nieuwe VR macro, werkt de VR niet op korte afstand in het macrogebied. En je bent dan veroordeelt tot het gebruik van een driepoot statief. Trouwens met een goed statief en goed balhoofd is het echt niet langzamer fotograferen.

AG

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » wo apr 26 2006 9:31 am

ryjan, het maken van scherpe macro-opnamen zonder statief is wellicht nog moeilijker dan scherpe tele-opnamen. De impact van een beweging is veel groter dan bij tele. Als je bij een macro-opname een beweging van een millimeter naar links of naar rechts maakt, heb je al grote kans op bewegingsonscherpte. Een beweging voor- of achteruit zorgt voor een andere scherptediepte. Eenzelfde beweging bij een tele doet een stuk minder.
Bij een telelens heb je nog foefjes om hem stil te houden zonder statief. Dit door de al genoemde rijst-/bonenzakken of simpelweg door de lens op een paal/hek te houden of met opgetrokken knieën op de grond gaan zitten en de lens op je knie leggen. En als je uit de hand een vliegende vogel wilt fotograferen, kun je meebewegen zoals AG al schreef (sluitertijd minimaal zo'n 1/125 sec.). Dit hetzelfde als meebewegen bij het fotograferen van langsrijdende auto's. Tip: beweeg wel even door na het afdrukken. Daardoor wordt de hele beweging soepeler en is de kans op scherpte groter.
Je vindt het werken met een statief "zo'n gehengel". Dat is het op zich ook. Zonder statief loopt makkelijker, maar ik heb zelf nog bijzonder weinig macro foto's gezien die zonder statief goed zijn. Als je een macro opname wilt maken met een beetje scherptediepte, is de sluitertijd langer en heb je zeker een statief nodig.
Maar, hou ons op de hoogte van de lenzen die je hebt gekozen en wellicht heb je de mogelijkheid om tzt wat voorbeeldfoto's te plaatsen.

ryjan

Bericht door ryjan » wo apr 26 2006 7:11 pm

Natuurlijk kan macrofotografie best zonder statief, maar dan wel met een flitsinstallatie voor macro fotografie
Kan je hier iets meer over vertellen?
Je hebt het niet over een externe flitser neem ik aan?
Ik wil trouwens als het macro word de Sigma 105 mm halen.
En de tele word dan een Sigma 70-200 met extender.
Ik vind de Nikon lensen erg duur,en ken veel mensen die Sigma gebruiken.

Ik ga eens navragen aan de mensen waar ik macro's zie hoe ze die maken.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo apr 26 2006 11:43 pm

Dag Ryjan,

Ik heb het wel over een externe flitser. Er zijn verschillende mogelijkheden.

- Je kunt een speciale macroflitser gebruiken, die op de lens wordt gemonteerd. Het mooie van een macroflitser is dat je geen slagschaduw hebt. Er zit wel een prijs aan.

- Men kan één externe flitser (Speedlight) gebruiken, die wordt aangestuurd met de pop up flitser van de camera. De speedlight houdt men rechts of links van het macro voorwerp, en een stuk papier aande andere kant van het voorwerp zodat er geen slagschaduw op de opname te zien is (vergelijkbaar met macro flitser). En dan de ontspanknop indrukken en een foto maken. Nu hoor ik mensen denken: ik heb geen drie armen...en zo wordt fotograferen toch een sociale bezigheid.

- Gebruik van twee speedlights. Ook dat is prijzig en je moet weer met zijn tweeën zijn.

Tja als er dan toch iemand mee moet...dan kan die net zo goed mijn statief dragen :-)

Over Sigma en Nikon objectieven: Mocht je naderhand toch Nikon objectieven willen, dan verlies je dus geld. Beter een goede koop dan goedkoop, maar goed dat is mijn zeer persoonlijke mening.

Op www.photo.net staat interessante info over macro fotografie.

Hope this helps a bit.

Amadeus Gould

ryjan

Bericht door ryjan » do apr 27 2006 10:34 pm

Hoi Amadeus,

Dankjewel voor het linkje.
Wat ik nu zo jammer vind is dat er weinig uitgebreide informatie over camera's en reviews in het Nederlands te vinden zijn.
Mijn Engelse taal is heel slecht,maar ik ga me inspannen om die site door te spitten.

Maar over het merk van de lens.
Jij ziet een Sigma lens persoonlijk dus niet zitten?

Groetjes Ryjan

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”