Sensor schoonmaken

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Lacsap
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Sensor schoonmaken

Bericht door Lacsap » di mar 04 2014 12:16 pm

Hallo allen,
Ik heb net als velen stof op mijn sensor.
Is het nou verstandig om dit zelf schoon te maken of het te laten doen door een chip clean berijf?

Als je het zelf wil doen wat is dan goed spul om te halen.
Als je het zelf goed kan scheelt het wel veel geld volgens mij, want elke keer als je je sensor laat schoonmaken ben je €48,- krijt. (Tenminste bij een bedrijf bij mij in de buurt)

Wat is jullie ervaring? zelf doen of laten doen?

Groetjes Pascal
Groetjes Pascal

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Sensor schoonmaken

Bericht door gijs sandberg » di mar 04 2014 12:22 pm

Beste Pascal,
Ook op dit forum zijn de meningen verdeeld.
Mijn opinie: anders dan een blaaskwastje: nooit zelf proberen.
Ik laat anderen alleen iets schooonmaken als ze verantwoordelijkheid voor evt. schade aanvaarden.
(nb velen bieden een snelle en schijnbaar betaalbare schoonmaakbeurt aan, maar praten niet over aansprakelijkheid).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » di mar 04 2014 12:33 pm

Inderdaad, de meningen zullen wel altijd verdeeld blijven. Ik doe het inmiddels zelf. Om de woorden van een ander forumlid aan te halen: het is geen ruimtevaarttechnologie. Zelf doen is heel gemakkelijk. Natuurlijk moet je wel weten wat je doet, en als je niet voorzichtig kunt werken kun je er beter niet zelf aan beginnen. Naast de kosten voor het schoonmaken van de sensor is het heen en weer gereis voor mij doorslaggevend geweest.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di mar 04 2014 12:38 pm

I.t.t Gijs ben ik van mening:
Nooit met een blaasbalgje, voor de rest lekker zelf doen.

Bedenk dat je nooit op de sensor zelf aan het werk bent maar op een "glasplaatje".

Materialen: hier zijn er vele voor geschikt.
Gebruik zelf Eclipse vloeistof icm zelfgemaakte swabs voor de natte dweil methode.
Voor het snelle werk heb ik ook een Arctic Butterfly sensor kwast, ook de "Leica" methode dmv. een sensor gel stick van Eyelead is heel handig voor op locatie of haast.

Enige wat daarnaast moet hebben is een zaklampje om de binnenkant te beschijnen (ideaal is een sensorloupe) en een beetje vaste hand.
Schoonwerken en je bewust zijn van het feit dat je alleen het oppervlak aan moet raken, en niet bijv. de onderdelen in het spiegelhuis, hier zit vaak vet, en dat wil je niet overbrengen op je sensorfilter.

Ben je gewoon niet zeker van je zaak, dan gewoon lekker je camera wegbrengen, gezien jouw woonplaats naar Chipclean in Heumen, anders natuurlijk NSP in Beverwijk.
Trouwens; Bedenk ook dat de eerste aanschaf van schoonmaak spullen ook zeker niet goedkoop is! (vooral die swabs zijn schandalig duur, ook de reden waarom ik ze zelf maak van Pecpads)
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » di mar 04 2014 12:42 pm

Niet zo moeilijk, mits de juiste spullen bijv. Eclipse sensorreinigingsvloeistof, 16 mm sensorswabs (voor DX sensor) en EERST bestuderen van een aantal instructiefilmpjes op Youtube etc. (die zijn er zat). Let wel: sensorswabs zijn er in verschillende formaten, voor full frame zijn ze breder (24 mm).
Ik heb de swabs via Ebay besteld, een stuk goedkoper, zoek op "sensor swab".
DX sensor reinigen is daarbij nog een stuk simpeler en sneller dan een FX sensor reinigen.
Maar ...... het kan tricky zijn, er is en blijft het risico dat je je sensor beschadigd of niet goed zelf kan reinigen. Dat risico loopt het sensor reinigingsbedrijf ook, uiteraard een stuk minder door meer ervaring en kennis maar dat geld voor alles en iedereen als je iets meerdere keren gedaan hebt. Echter moet je wel beseffen dat een sensor reinigingsbeurt bij bijv. Chipclean wellicht net zoveel kost als een derde of kwart van de huidige waarde van je camera (D80), niet beledigend bedoeld.
Voordat je de sensor zelf gaat reinigen is mijn advies: eerst de ruimte en tafel waarin/-op je gaat werken goed stofzuigen, dweilen, stoffige ruimte vermijden.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”