Insecten... mooi om te zien, dichtbij wordt het wat anders..

gevonny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Insecten... mooi om te zien, dichtbij wordt het wat anders..

Bericht door gevonny » do mar 06 2014 8:30 pm

Afbeelding

Maar goed dat deze beestjes zo klein zijn, met zulke enorme kaken zouden ze anders wel eens "lastig" kunnen worden.
Hier de Bruine Winterjuffer (Sympecma fusca) ♂

Afbeelding

Het achterlijf (aanhangsel) van de Bruine Winterjuffer. Hiermee pakt het mannetje het vrouwtje in de nek vast als hij wil paren.
http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gé Driessen

Sandervb
Forumlid
Forumlid

Re: Insecten... mooi om te zien, dichtbij wordt het wat ande

Bericht door Sandervb » do mar 06 2014 8:47 pm

Hele gave foto's.

(en van dichtbij is dat inderdaad anders :shock: :P )
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » do mar 06 2014 8:57 pm

Wow..... wat een gave plaat die eerste zeker!

Vraag over je eerste foto, zie ik in de ogen ook de reflectie van je objectief met een macro(ring)flitser ?

Groet....Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gevonny » do mar 06 2014 9:37 pm

Dat heb je goed gezien Willem.

Het is de flitser die je daar ziet.

Had bij deze opnamen geprobeerd of het wat zou uitmaken als ik de flitsunits uit elkaar zou plaatsen (die kun je uitschuiven) om zodoende die irritante reflectie weg te krijgen, maar nee dus.
http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gé Driessen

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » do mar 06 2014 9:43 pm

Ik had je nog een PB'tje gestuurd ook, had je dat gezien?

Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gevonny » do mar 06 2014 9:49 pm

yep,

heb je al wat teruggestuurd.

Gé Driessen

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr mar 07 2014 9:11 am

Ik vind dit fantastische foto's. Ik zou dit graag zelf kunnen doen en zal dat ook proberen in de zomer als er wat meer insecten hier (in Polen) rondkruipen.
Je hebt kennis wat betreft de gefotografeerde insecten gezien de latijnse namen die je toekent aan je gefotografeerde insecten.
Vraag: Welke nikon camera en lensen gebruik je?
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mar 07 2014 9:22 am

Idd, die eerste foto, met de reflectie in de facetogen. Oogt lekker creepy. 8)

Maar, wat ik me nou altijd afvraag, hoe krijg je het voor elkaar dat die beesten netjes 'poseren'? Want als je b.v. een balg gebruikt met een omgekeerd objectief erop, heb je nog al een installatie die je vlak voor de alien moet plaatsen en dan nog ook de mazzel hebben dat 'ie stil blijft zitten? :o

Ik zie dat de 1ste foto met een D4 en een 105mm is gemaakt. Is het dan een lucky shot, of is de critter gedresseerd? :wink:

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gevonny » vr mar 07 2014 10:24 am

@Peterpj,

Om je vraag te beantwoorden: Nikon D4, Nikkor Micro 105mm f2.8 IF ED Vr, Nikkor TC-20EII, Nikkor oculair 1.2x, Nissin MF Ringflitser, Benro Travel statief
Verder om te ontspannen maak ik gebruik van radiografische afstandsbediening, de Aputure Trigmaster II

@CaptainHook,

Op de eerste plaats moet je geen ADHD hebben als je dit soort werk wil doen :D want dan wordt het niet veel. Het tegenovergestelde is juist handig, een engelengeduld want de beestjes blijven niet altijd netjes zitten en vliegen vaak weg net voordat je af wil drukken :frown:
Hup, opstaan en weer erachteraan etc.
Het zijn dus geen gelukstreffers maar een kwestie van volhouden, de aanhouder wint is hier wel goed van toepassing.
Zaak is in elk geval om het dier heel langzaam te naderen, heel voorzichtig je in positie brengen met de camera en vooral zorgen dat er geen schaduw op het dier valt als de zon schijnt, want dan zijn ze al gelijk alert en vliegen weg.

Werk altijd met statief, doch dit heeft zo zijn voor, maar ook zijn nadelen. De poten van het statief zitten vaak in de weg bij het plaatsen ervan waardoor takjes af grasstengels bewegen die het dier dan opmerkt en wegvliegt. Voordeel is echter niet onbelangrijk, je hebt een stabieler beeld voor scherp te stellen en je krijgt geen lamme arm van het vasthouden als je meerdere opnamen ervan wil maken.

Gé Driessen

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mar 07 2014 10:39 am

gevonny schreef:@Peterpj,

Om je vraag te beantwoorden: Nikon D4, Nikkor Micro 105mm f2.8 IF ED Vr, Nikkor TC-20EII, Nikkor oculair 1.2x, Nissin MF Ringflitser, Benro Travel statief
Ik had gezien de vergroting een balg of zo verwacht... dit is dus met de TC-20II? Heb je dit nog ver moeten croppen?

Dan moet ik dit toch eens met mijn TC-20III en de 105VR gaan proberen... :)
Spul waarmee je foto's maakt...

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gevonny » vr mar 07 2014 10:44 am

@ReneG

crop zo'n 3x, soms nog meer

Heb eens de TC-20III te leen gehad van Nikon Nederland, kon geen zichtbaar verschil zien tussen de II . Blijf daarom ook maar de II gebruiken. Indien toch aangeschaft moet worden koos ik uiteraard voor de III , want kwaliteitsverbetering zal er echt wel zijn.

Gé Driessen

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr mar 07 2014 12:46 pm

bedankt, nu begrijp ik de 210 in de exif. Moet dus sparen voor een 2x converter. Ik heb zelf de 105 2.8 van sigma net gekocht om weer te beginnen
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr mar 07 2014 1:29 pm

gevonny schreef:Het is de flitser die je daar ziet.

Had bij deze opnamen geprobeerd of het wat zou uitmaken als ik de flitsunits uit elkaar zou plaatsen (die kun je uitschuiven) om zodoende die irritante reflectie weg te krijgen, maar nee dus.
Als je photoshop gebruikt wil ik best even meezoeken naar een goede manier om deze 'cartoon oogjes' reflecties weg te halen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr mar 07 2014 2:28 pm

gevonny schreef:@ReneG

crop zo'n 3x, soms nog meer

Heb eens de TC-20III te leen gehad van Nikon Nederland, kon geen zichtbaar verschil zien tussen de II . Blijf daarom ook maar de II gebruiken. Indien toch aangeschaft moet worden koos ik uiteraard voor de III , want kwaliteitsverbetering zal er echt wel zijn.
Ok dat kan ik dan beter met mijn D7100 proberen dan met de D300s (meer MP om te croppen)... en wat meer scherptediepte bij hetzelfde diafragma omdat het DX is. Het ging me overigens niet zozeer om het verschil tussen de II en de III, maar meer omdat ik me afvroeg of een TC de vergrotingsmaatstaf ook beïnvloedde. Dat heb ik me nooit afgevraagd, ik weet wel dat een balg en tussenringen dit doen, doet een TC dat ook? Wordt de vergrotingsmaatstaf bij een TC20 dan 2:1 i.p.v. 1:1 of iets dergelijks?
Spul waarmee je foto's maakt...

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gevonny » vr mar 07 2014 3:59 pm

@Rene,

Ja, een (2x)extender vergroot in feite je beeld 2x, je minimale instelafstand blijft namelijk hetzelfde. Je "trekt" als het ware het beeld naar je toe nog.

Bijkomend voordeel is dat de details met een extender ook sterk verbeteren.

Gé Driessen

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”