Artis

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Artis

Bericht door Nicole » di okt 09 2007 9:43 am

Alweer foto,s van mij. :oops: .. Het was ontzettend leuk om dieren te fotograferen. Sommige zaten achter het gaas en moest capriolen uithalen om ze er toch op te krijgen. leuk om te oefenen.
Donker, licht, gaas, beweging.
Graag kritiek als het nodig is want ik wil graag nog meer leren en het nog beter doen dan beter !
En vind het ook fijn om te kunnen vergelijken dus plaats gerust je foto,s erbij met een voorbeeld.
Of gewoon om te laten zien..

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

Achter glas en in het donker met flits
5Afbeelding

Meneer er achter weggeshopt
6Afbeelding

Achter het gaas. Met deze foto had ik moeite met het bewerken. De vogel word dan te donker en de bladeren niet mooi meer van kleur. Dus heb hem maar orgineel gelaten.
7Afbeelding

Achter het glas met flits.
8Afbeelding

We waren niet de enige die heerlijk hebben genoten van het zonnetje.
9 Afbeelding

10Afbeelding

11 Afbeelding

12Afbeelding

13Afbeelding

Nu ook nog een vraagje.... De pelikanen zou ik graag allemaal scherp erop willen hebben. Welke instellingen had ik dan het beste kunnen gebruiken >?
NAS Buikpijn

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

scherpte diepte

Bericht door George Fennes » di okt 09 2007 9:52 am

Hoi Nicole,

In de eerste plaats een complimentje voor de foto's.
Je vroeg hoe je al die Pelikanen scherp kon krijgen.
Nu zag ik in je Exif gegevens dat je diafragma op 5,6 staat en je sluitertijd op 1/640 sec.
Ik weet niet of je een statief bij je had, maar een kleiner diafragma (dus hoger getal) geeft meer scherpte diepte, maar dan zal je moeten zakken met je sluitertijd naar bv 1/100.
Om bewegingsonscherpte te voorkomen op 170mm zal een statief uitkomst kunnen bieden.
Je kan ook de ISO verhogen i.c.m. een kleiner diafragma, maar dan heb je het risico van meer ruis.

Veel succes.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di okt 09 2007 10:00 am

Oke George, Super dat ga ik proberen ! Ik gooide het diafragma omhoog maar wist niet wat ik met de sluitertijd moest doen.
Bedankt voor je uitleg!
NAS Buikpijn

George Fennes
Clublid
Clublid

probeer het eens uit

Bericht door George Fennes » di okt 09 2007 11:00 am

Hoi Nicole het gaat vast wel lukken daar heb ik alle vertrouwen in.

Het is inderdaad spelen met licht.

Diafragma verder open, sluitertijden worden korter.

Diafragma verder dicht, sluitertijden langer.

Je zou het kunnen uitproberen met de groene stand op je D70s
Kijk wat voor waarden je camera aangeeft.
Ga dan naar de M stand en stel dezelfde waarden in.
In de zoeker heb je het gele balkje met aan de linkerkant de + en aan de rechterkant de -
Als je de camera exact hetzelfde ingesteld heb in de M stand als de groene stand aangaf, zal je zien dat het markeringsteken ook exact in het midden staat.
Ga je nu via je instelwieltjes het diafragma dichtdraaien zal je zien dan het markeringsteken naar de - stand verschuift, je foto wordt onderbelicht.
Ga nu aan het andere instelwieltje de sluitertijd langer maken, zal je zien dat het markeringsteken weer in het midden kan komen, foto weer goed belicht.
Omgekeerd werkt dat hetzelfde.
Ik hoop dat ik het nu niet te moeilijk voor je maak, maar snap je het nog niet vraag gerust dat leg ik het nog verder uit.

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » di okt 09 2007 12:37 pm

De laatste 2 vind ik het beste, prachtige ogen.

Inderdaad zoals eerder werd gezegd, bij de pelikanen het diafragma hoger, naar 8 of 11, sluitertijd kan best zakken naar 1/100 of als je een zware telelens gebruikt naar 1/200, eventueel iso omhoog. Op 400 zalde ruis heel erg meevallen. Ikzelf heb er geen enkele moeite mee om 800 of hoger te kiezen als het nodig is.

Zeker bij de vissen of andere dieren achter glas binnen kies ik liever voor een hogere iso, ja zelfs tot 1600, dan te gaan flitsen. Met een 50mm 1.8 kan je dan hele mooie resultaten boeken.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di okt 09 2007 1:04 pm

Lekkere foto's, Nicole! De leeuwen liggen overduidelijk te genieten, dat spat van het scherm af en de uilen kijken wijs en onderzoekend rond. Prachtig weergegeven!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

palone

Bericht door palone » di okt 09 2007 1:18 pm

Nicole,

Alle foto's zijn mooi, ik zie wel dat ik nog een hoop moet leren. Maar als ik een keus moet maken dan vind ikzelf de foto's 12 en 13 (vogels) schitterend, maar de allermooiste vind ik foto 9 (leeuw). Prachtig hoe hij van de zon ligt te genieten.

gr,

Patrick

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » di okt 09 2007 1:30 pm

Hi Nicole,

Werkelijk schitterende foto's :!: :!:

Welke lens heb je gebruikt :?: :?:

Groetjes,

Yizu
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

Kaatje

Bericht door Kaatje » di okt 09 2007 1:35 pm

Hai Nicole,

De birdies, een van de kerkuilen, Gijs en Boembal!
Ik vind het mooie foto's, vooral een profiel van een kerkuil is niet gemakkelijk. Zijn snavel valt altijd weg in de hartvormige tekening, omdat ze zo bewegelijk zijn is het moeilijk om een profiel vast te leggen. Vaak lijkt het net alsof een kerkuil dan iets mist. Bij jouw kerkuil vind ik dat niet, ook zijn snavel staat er op. Een profiel waarbij het klopt, dus mooi! Ik speel altijd ietsjes met verscherpen bij mijn eigen foto's zodat de veren wat scherper tekenen. Dat zou je misschien nog kunnen proberen.

De grote uit op foto#11, Gijs is zijn naam! Heel leuk dat je deze uitdrukking hebt vastgelegd. Ook daar kun je misschien nog ietsjes spelen met verscherpen waardoor bijvoorbeeld de "oortjes" (wat geen oren zijn maar wel zijn gemoedstoestand aangeven) iets gedetailleerder uitkomen. (edit) Hoewel ik, na nog een keer kijken, denk dat het zo toch mooier is en verscherpen het beeld te hard zal maken.

Foto#12 is Boemba. Een jonge uil. Ook daar zou ik wat proberen met verscherpen.

Verder zou ik er eigenlijk niet zo veel meer aan sleutelen.

Ik ben trouwens wel benieuwd van wat voor afstand je de foto's gemaakt hebt?

Groetjes,
Laatst gewijzigd door Kaatje op di okt 09 2007 2:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid

artis

Bericht door George Fennes » di okt 09 2007 1:38 pm

Hallo Erica, volgens mij kom jij vaker in Artis :wink:

Kaatje

Bericht door Kaatje » di okt 09 2007 1:41 pm

@ George: Haha, nou nee hoor, dat is echt niet zo, maar ik ben wel een beetje "bevlogen" en ik ken een van de vrijwilligers die de valkenier aldaar helpt.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di okt 09 2007 2:11 pm

Bedankt voor alle leuke reacties ! Ik heb de 70-300 vr gebruikt heerlijke lens voor in de dierentuin.
Je kunt overal tussen door fotograferen geen mensen er tussen.
Erg handig !
George bedankt ik wist het wel een beetje want ik stel regelmatig met de hand scherp en was ook zo slim om af te kijken van de auto stand ;)

Ik vind het nog moeilijk om te bepalen hoeveel verschil er tussen de sluitertijd en iso en sluitertijd mag zitten. Zijn daar geen tabellen voor ?
Want op auto pikt hij ook maar 1 punt en niet maakt hij niet het totaal plaatjes scherp zoals ik soms wil.

Ik zal eens gaan oefenen met de tips die je gaf !

@Kaatje Ik zal het verscherpen ook eens proberen kijken hoe ze dan worden.
Leuk Kaatje dat je de namen weet. Ik miste de Arend.
NAS Buikpijn

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » di okt 09 2007 2:34 pm

Schitterende foto's Nicole.

Moest bij foto 4 twee keer kijken van wie die snor was! :D

Groetjes.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di okt 09 2007 2:37 pm

rainbow eyes schreef:De laatste 2 vind ik het beste, prachtige ogen.

Inderdaad zoals eerder werd gezegd, bij de pelikanen het diafragma hoger, naar 8 of 11, sluitertijd kan best zakken naar 1/100 of als je een zware telelens gebruikt naar 1/200, eventueel iso omhoog. Op 400 zalde ruis heel erg meevallen. Ikzelf heb er geen enkele moeite mee om 800 of hoger te kiezen als het nodig is.

Zeker bij de vissen of andere dieren achter glas binnen kies ik liever voor een hogere iso, ja zelfs tot 1600, dan te gaan flitsen. Met een 50mm 1.8 kan je dan hele mooie resultaten boeken.
Dank je deze tip ga ik ook uitproberen heb nu alles met een 70-300 gemaakt.

@kaatje ik schat dat ik er ongeveer 2 meter vanaf stond.
NAS Buikpijn

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » di okt 09 2007 2:51 pm

Nicole schreef:Dank je deze tip ga ik ook uitproberen heb nu alles met een 70-300 gemaakt.
De 70-300 is een hele goede "dierentuin-lens", zeker als het zonnetje er lekker schijnt kan je er hele mooie foto's mee maken. Voor binnen wordt het een ander verhaal want ik schat dat het diafragma niet verder gaat dan 4 of 4,5 tot 5,6.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”