Active d lighting
Active d lighting
Beste leden / forumbezoekers.
Ik heb een vraag over active d lighting.
Ik heb een nikon D3200 en ik heb als optie active d lighting aan of uit.
Als ik op mijn scherm van de camera kijk zie ik een goed verschil tussen de foto''s met en zonder active d active
Ik fotografeer ik RAW.
Nu heb ik op diverse sites gelezen dat active d lighting geen effect heeft met RAW, en dus alleen in Jpeg.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb een vraag over active d lighting.
Ik heb een nikon D3200 en ik heb als optie active d lighting aan of uit.
Als ik op mijn scherm van de camera kijk zie ik een goed verschil tussen de foto''s met en zonder active d active
Ik fotografeer ik RAW.
Nu heb ik op diverse sites gelezen dat active d lighting geen effect heeft met RAW, en dus alleen in Jpeg.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reacties.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Active d lighting
Welk programma gebruik je om je RAW bestanden te bewerken?
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
Ik gebruik rawtherapee voor de bewerking
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dan maakt het idd niet uit wat je instelt. Instellingen als active d lighting worden niet gelezen door deze software. Allen Nikon Capture NX weet hoe dat moet.
Marc
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Alleen met Active D-lighting wordt mogelijk wel de belichting aangepast. Dat heeft dan direct invloed op het vastleggen van de RAW-data, in de zin dat het een mate van onderbelichting kan zijn ten opzichte van de instelling als het is uitgeschakeld. Wordt in de software geen rekening gehouden met die Active D lighting omdat het geen Nikon software betreft, start je met een minder goed belichte opname. Gebruik het dan beter niet.
Er is op het forum veel over dit onderwerp te vinden. Wat verder doorzoeken en je komt alle relevante informatie tegen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is op het forum veel over dit onderwerp te vinden. Wat verder doorzoeken en je komt alle relevante informatie tegen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt voor de reacties !!
Ik kan dus wel fotograferen met ADL, alleen dan bewerken / openen met Nikon Capture NX.
Heb ook van iemand het volgende gehoord: die fotograferen altijd in ADL, en die zetten dit in het programma dan aan/ uit of op gemiddeld?
Is dit de manier ??
Ik kan dus wel fotograferen met ADL, alleen dan bewerken / openen met Nikon Capture NX.
Heb ook van iemand het volgende gehoord: die fotograferen altijd in ADL, en die zetten dit in het programma dan aan/ uit of op gemiddeld?
Is dit de manier ??
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: de manier
Beste Bas,
Het beste is om niet alles te geloven dat je hoort of leest
Over jouw laatste opmerking: dat kan, als je Nikon's Capture NX gebruikt, maar het is niet zaligmakend, en dus niet DE manier.
Bovendien, tijdens het maken van de opname kost het (linksom of rechtsom) tijd en capaciteit, dus er zitten nadelen aan.
Groeten, Gijs
Het beste is om niet alles te geloven dat je hoort of leest

Over jouw laatste opmerking: dat kan, als je Nikon's Capture NX gebruikt, maar het is niet zaligmakend, en dus niet DE manier.
Bovendien, tijdens het maken van de opname kost het (linksom of rechtsom) tijd en capaciteit, dus er zitten nadelen aan.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do mar 20 2014 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bij active D-lighting wordt de belichting ook aangepast. Daarin verschilt active D-lighting van D-lighting. Dus dat heeft wel degelijk effect op de pixels in je RAW-bestand.
- Cyrus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wees je er van bewust dat nagenoeg alle beeldinstellingen in je camera alleen effect hebben op JPEG (m.u.v. Active D-Lighting) en niet op de RAW-opname. Echter: je camera gebruikt die instellingen wel voor het tonen van een preview op je display. Vaar dus daarop niet blind voor het beoordelen van kleur, maar kijk ook zeker naar het RGB-histogram.