Vorige week heb ik een schitterende fotoreis gemaakt naar IJsland. De reis was georganiseerd door Nordic Vision. Onder de bezielende leiding van landschapsfotograaf en IJsland-kenner Theo Bosboom zijn we vanuit twee plaatsen (het zuidelijke Vik en het meer naar het oosten gelegen Jökulsarlon) heb ik zo'n 4.000 keer de sluiter geopend. Wat een schitterend land is dat! Niet dat we zoveel van IJsland hebben gezien, want er wordt weinig reistijd 'gemorst'. Er wordt heel veel tijd gegeven aan het fotograferen zelf, op maar enkele plekken. Daar fotografeerden we onder allerlei verschillende (licht-) omstandigheden. Zo stonden we de eerste dag op het zwarte lavastrand van Vik met windkracht 8 (gelukkig in de rug) tijdens een sneeuwjacht, maar we hebben ook bij zonnige omstandigheden kunnen fotograferen.
Jammer genoeg heeft het noorderlicht zich niet laten zien. Daar is niet alleen zonneactiviteit voor nodig, maar ook een heldere hemel. Volgende keer beter zullen we hopen.
Mijn enthousiasme voor deze reis maakt dat ik het lastig vind een kleine selectie te maken. Daarom 5 series. Hier de eerste, met overzichtsfoto's van het landschap. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
1. Grafisch landschap bij Vik
2. Het lavalandschap is bedekt met mos en sneeuw
3.
4.
5.