[panoramafotografie]

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

[panoramafotografie]

Bericht door RVK » di apr 25 2006 3:18 pm

Geacht forum

Na doorzoeken van het forum heb ik moeten concluderen dat er nog niets geschreven is over panoramafotografie.
Eigenlijk vind ik dat vreemd daar met de komst van digitale fotografie het makkelijker geworden is om panorama’s te schieten.

Daarom mijn vraag, is er iemand op het forum die ook aan panoramafotografie doet?

Mocht dit niet zo zijn (kan ik mij niet voorstellen) dan kan de volgende informatie misschien iemand nieuwsgierig maken en misschien zelfs wel enthousiast.

Allereerst als je de kans hebt kijk dan eens in de volgende fotoboeken:

Panoramafotografie van Lee Frost (isbn 0715319620) en Stretch van Nick Meers (isbn 288046692)

Mocht er hierna nog steeds niemand enthousiast zijn kijk dan eens op:

www.heiliger-net.de/panphoto of http://www.digitalkamera.de/info/worksh ... ult-de.htm

En als laatste poging, maak zelf eens een panorama, is makkelijker dan je denkt.

Schiet 3-5 foto’s met ca. 30% overlapping, gewoon uit de hand, met een vaste belichtingstijd (dus M).
Als het kan de kamera zoveel mogelijk om het middelpunt van de lens draaien. ( op statief gaat wel beter)
Laadt de foto’s in een “stitch” programma en zie hoe snel een redelijk goed resultaat te verkrijgen is.

Heb je geen “stitch” programma dan is er een demo te downloaden op www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch/html

Dit programma is volgens nieuwe inzichten ontwikkeld op de universiteit van Britisch Columbia en werk verrassend goed. De demo is simpel (alleen JPG) maar volledig werkend en gratis ( eventueel is een uitgewerkte versie te koop op internet)
Ik heb ca. 12 programma’s geprobeerd, maar dit werkt werkelijk makkelijk en zeer goed.
(combinatie met HDR geeft resultaten die enige tijd geleden totaal niet mogelijk waren)

Als dit nog geen enthousiastelingen oplevert geef ik het (voorlopig) op, maar let wel panoramafotografie is verslavend, speciaal voor architectuur en landschap

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » di apr 25 2006 10:22 pm

Bedoeld je zo iets ?

Afbeelding

Niets speciale programma's gewoon 8 foto's gemaakt en samengevoegd met
photoshop 4, is wel meer werk, als je als met de hand doet, maar wel
nauwkeuriger, vindt ik persoonlijk en leuker.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di apr 25 2006 11:57 pm

Inderdaad, een combinatie van verscheidene foto’s. Panorama’s gemaakt met bv. Fuji GX617 en Hasselblad xpan vind ik persoonlijk geen echte panorama’s, hetzelfde kun je doen met kleinbeeld en een groothoek waarna je de foto van boven en van onderen afsnijdt.

Ik neem aan dat je niet de stitch van Adobe ( vind ik niet erg goed) gebruikt hebt maar handmatig alle foto’s laag voor laag passend maakt.
Ik heb dat ook geprobeerd maar had soms problemen door de vertekening van de gebruikte groothoek. (waarschijnlijk ben ik niet goed genoeg met Adobe)

Daarom gebruik ik nu hoofdzakelijk het programma van de Panoramafactory omdat dit goede resultaten geeft en indien noodzakelijk zeer goed handmatig te corrigeren is.

Het Autostitch programma is vrij nieuw en werkt volgens een ander algoritme met als resultaat verrassend goede samenvoegingen, ook in twee richtingen, met allerlei totaal verschillende overlappingen.

Op dit moment probeer ik het HDR programma te combineren met het samenvoegen.
Bij sommige panorama’s heb ik grote onderwerpscontrasten (bv binnenruimten met aan een kant ramen en zonnetje buiten).

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo apr 26 2006 8:41 am

Sorry maar er zit een typefout in de URL voor het stitchprogramma.

Het juiste Url is www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

(. inplaats van / , typen blijft moeilijk)

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo apr 26 2006 9:51 am

RVK, Forumvrienden,

RVK jij schreef,
Na doorzoeken van het forum heb ik moeten concluderen dat er nog niets geschreven is over panoramafotografie.
Eigenlijk vind ik dat vreemd daar met de komst van digitale fotografie het makkelijker geworden is om panorama’s te schieten.
Nou dat is niet helemaal waar, maar je moet wel teruggaan naar de oertijd :lol: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... c.php?t=16

Dank aan jou, voor het op de aandacht plaatsen van het stitchen van foto's tot een panorama. Het is inderdaad een van de verworvenheden van digitale fotografie. Eigenlijk verbaast het mij ook een beetje dat er tot nu toe nog weinig aandacht is geweest voor "stitchen". De gegeven link is interessant.

Nog een link naar een website met voorbeelden van panorama fotografie, klik hier. Kijk bij Colours of Australia en Stitched panorama's.
Ik hoop dat de foto's van Tony Dummett inspireren

Amadeus Gould

vanson

Bericht door vanson » wo apr 26 2006 12:53 pm

RVK schreef:Panorama’s gemaakt met bv. Fuji GX617 en Hasselblad xpan vind ik persoonlijk geen echte panorama’s, hetzelfde kun je doen met kleinbeeld en een groothoek waarna je de foto van boven en van onderen afsnijdt.
RVK,

over de GX617 kan ik niet oordelen, maar een Fuji TX (wellicht beter bekend als Hasselblad Xpan) geeft toch echt een ander resultaat dan wanneer je op kleinbeeld een groothoek gebruikt en de onder- en bovenkant er van af snijdt.
Dat de Xpan/TX geen panorama camera is, daar kunnen we een eindeloze discussie over voeren.
Wat de TX wel is, is een totaal andere manier van kijken, vergelijkbaar met het fotograferen met middenformaat. Het dwingt je om op een andere manier naar je onderwerp te kijken, juist vanwege het beeldformaat (ruwweg 2x een normaal 35mm frame).

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo apr 26 2006 1:54 pm

Dag Forumvrienden,

Op de hierboven bovengenoemde link met foto's van Tony Dummett staan ook foto's gemaakt met de Hasselblad XPAN.

Bijv. deze en deze

AG

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo apr 26 2006 3:02 pm

kijk ook eens op de volgende site:
www.fotorondleiding.nl

Kroko

Bericht door Kroko » wo apr 26 2006 3:08 pm

...8<...knip
Ik hoop dat de foto's van Tony Dummett inspireren

Amadeus Gould
Deze inspireren mij zeker.
Ik neem vanavond nog mijn statief mee :-)

gegroet
Kroko

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo apr 26 2006 3:52 pm

De Fuji GX617 is een (zeer) dure rolfilmkamera met hetzelfde systeem als de Hasselblad xpan en nog andere zoals de Horsman, Mamiya 6x7, Linhof , etc.
Ze gebruiken een objectief met een grote, tot aan de randen gecorrigeerde beeldcirkel, en belichten hiermee een langwerpige strook film om een panorama te krijgen. Bij de Fuji is dat tot 6 x 17 cm. (lichtafval wordt soms gecorrigeerd met speciaal grijsfilter)

Voorbeeld, de Hasselblad heeft met een 30mm lens een horizontale beeldhoek van 94°( +/- 17 mm bij kb), de Horsman met 35 mm heeft een beeldhoek van 115° ( kb 11,5 mm)
Roterende lens camera’s zoals de Noblex komen veel verder (tot 135°)

Ik ben het met je eens dat fotograferen met panoramacamera’s anders is dan met kb, compositie is heel belangrijk om het volle beeldformaat te benutten. Het kan snel gebeuren dat de zijkanten van de foto vrij “leeg”zijn en dus eigenlijk niet bijdragen aan de compositie.

Wat wel en niet een panorama is hangt van ieder persoonlijk af en wat je ervan verwacht.

In veel literatuur wordt als richtlijn een lengt/breedte verhouding opgegeven van ca 3:1 met beeldhoeken van 90-120 graden.

Met roterende panoramacamera’s en kun je tot 360° of meer gaan maar of dat nu nog panorama fotografie is, is twijfelachtig, (men spreekt meer van virtual reality en bekijkt de beelden op de PC met quicktime, wel indrukwekkend bv. www.panoramas.dk ) Als afdruk doen ze wat vreemd aan, de compositie en verhoudingen kloppen niet meer voor het oog

Zelf probeer ik panorama’s te maken met een verhouding van ca. 3,5 : 1 met een beeldhoek van 140-180° (uitgangspunt met 28 mm lens 4 foto’s met 45° draaiing geeft 30% overlapping)
Omdat ik veel uit de hand doe lukt dit nooit precies.

Voordeel van camera’s zoals de Haselblad is dat compositie beter te beoordelen is, je ziet het resultaat in de zoeker, terwijl beweging in het beeld geen rol speelt.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do apr 27 2006 12:04 pm

Ik heb met behulp van Autopano pro even wat foto's van mijn huiskamer bijwijze van test aan elkaar gestitched...(let niet op de rommel en de half dooie kat in de bank) tot een 360 gr pano.

Afbeelding

Resultaat is nog niet echt geweldig maar het is ook maar een test het gaat hoofdzakelijk mis bij de spiegel daar zie je dubble beelden ontstaan en ook wat overlap in de lijst, maar dat zal wel veroorzaakt worden omdat de opnames uit de hand zijn gemaakt.

Ik ga hier zeker meer mee expirimenteren.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

vanson

Bericht door vanson » do apr 27 2006 2:08 pm

Ik noem het maar 'roundshot', en 'panorama' als het een landschap betreft (maar dat is persoonlijk, dat moeten we allemaal natuurlijk zelf weten, hoe we het beestje noemen)

Luc,
jouw stitch-werk doet me denken aan het werk van Sam Taylor Wood, de serie "Soliloquy", waarbij ze als een voetnoot roundshots in haar werk toont.

Zoals deze:

Afbeelding

(erg veel grotere afbeeldingen heb ik niet kunnen vinden op het www)

Haar werk zag ik voor het eerst in de Fondazione Prada in Milaan, en werd werkelijk weggeblazen door de schoonheid, natuurlijk, en de grote kracht, de ideeen die ze in haar werk stopt.
Ik vind het een goed voorbeeld van hoe techniek een middel is tot uitdrukking, en niet alleen maar een leuk nieuw speeltje.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do apr 27 2006 3:45 pm

Dag Marco, Forumvrienden,

Voorbeeld van de door jouw genoemde fotograaf...Sam Taylor Wood..(klik op de foto voor link naar een website).

Afbeelding

De foto is nog gemaakt voor het "digitale SLR tijdperk". Het resultaat is nu natuurlijk ook te verkrijgen met een DSLR. :)

Amadeus Gould

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do apr 27 2006 5:58 pm

Het is inderdaad meer een roundshot dan een echt panorama.

Het mooie van autopano pro is dat het tevens de belichting uitmiddeld waardoor je een semi tonemapping effect kunt krijgen.

Het werk van de genoemde fotograaf kende ik niet maar is inderdaad wel intressant.

Ik ben komende week heel de week in Turkije in de omgeving van het Taurusgebergte.
Daar ga ik zeker proberen om ook een aantal mooie panoramas en/of roundshots te maken.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo mei 10 2006 1:19 pm

Dit panorama is samengesteld uit 8 x 3 foto’s, dus 8 x (+2, 0,-2) eerst door de HDR (EasyHDR) en dan gestitched (panoramafactory).

De opname was midden op de dag bij volle zon en is ca. 300 graden.

Het resultaat van de HDR laat een goede doortekening zien van de schaduwen (water links), het zonnige gedeelte (midden) en zelfs de huiskamer. Het resultaat zonder HDR is vrij slecht daar de schaduwen en de woonkamer dicht lopen en in PS niet te repareren zijn.

Afbeelding

Dit soort opnames moeten wel bij windstil genomen worden anders veel problemen bij stitchen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”